Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal Landhøns stækkes ?  (Læst 4538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Uffe Henneberg

• Passiv bruger
Skal Landhøns stækkes ?
« Dato: 04 Maj , 2009, 09:03 »
Hej Alle
Jeg er ved at være færdig med min nye hønsegård,og skal hente min nye stamme Landhøns i denne uge.Min Hønse gård er rigtig fin med rævesikring og det hele ,og cirka 50 m2.Men der er store træer inde i gården og derfor kan den ikke overdækkes.Skal jeg stække dem lidt eller prøve at se hvordan det går ?

Offline søs

• Bruger
  • Min datter Joan
Sv: Skal Landhøns stækkes ?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2009, 10:01 »
Hej Uffe.
Jeg har selv gammel dansk landrace, nogle rigtig dejlige høns <K, de har en hønsegård på 60 m2 med et 180 cm højt hegn, som jeg mente måtte værer højt nok, men nej der tog de fusen på mig, de flyver lige så let og elegant over, uden tilløb, træer osv, når det passer dem. Jeg overvejede meget hvad jeg skulle gøre, nogle forslog at jeg kunne stække dem <W, jeg vil lige sige at det ikke var nogle her inde fra, andre at jeg kunne klippe lidt af svingfjerene, jeg må sige, at jeg personlig syntes at disse forslag var helt uacceptabel. Løsningen for mig blev, hvis ikke jeg skulle bygge et helt fort, at gøre som dem der har fasaner, at lægge et net over, med et par stolper i midten, til at holde nettet oppe, det har været den rigtige løsning *o for mig, måske der er andre der har et andet forslag.
Ang de store træer du har i gården, der kan du muligvis gører som jeg, at skære de nederste grene af i den ønskede højde, hvor du så kan fæste noget af nettet på med strips, de kan så skiftes når træet vokser.
mvh Søs
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2009, 10:16 Fra søs »
Med venlig hilsen Søs Falster.
1.4 brun Dansk landrace                                    1.6.4 rødbrune New Hampshire
1.5 kobberfarvede maran
0.3 sort Kochin
Dansk-svensk gårdhund ( Tilde )
En dejlig mand og 3 skønne børn.

Offline Uffe Henneberg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2009, 10:30 »
Hej Søs
Tak for svaret, der er detsværre så mange træer og høje buske at ikke bliver nemt.Men de finder vel selv tilbage ,gør de ikke ? det gør ikke så meget at de flyver lidt bare de ikke forsvinder.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2009, 10:35 »
Hvis du holder dem inde i hønsehuset i et par dage til de ved at det er der de hører til og så ellers fodrer dem med noget lækkert når du lukker dem ud de første par gange så regner de nok ud at det er der de hører til.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline søs

• Bruger
  • Min datter Joan
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2009, 11:19 »
Som Lisbeth skrev, er det nok en god ide, at holde dem inde i et par dage, måske en uges tid, så de ved hvor de hører til, og vender sig til deres nye hjem, og de ved hvor der er noget lækkert at spise, du kunne måske lave en lille løbegård lige uden for indgangen, som du så kan fjerne efter et stykke tid. Før jeg fik net over min løbegård, og hønsene fløj over, kom de altid tilbage, det var også mest fordi at jeg ikke ville have at de skulle blive blandet med de andre racer jeg har, for dem skulle de af og til lige ind og besøge *f, og så er det ikke sådan til at holde rede på, hvem der er hanefar, når der kommer kyllinger <L.
mvh Søs
Med venlig hilsen Søs Falster.
1.4 brun Dansk landrace                                    1.6.4 rødbrune New Hampshire
1.5 kobberfarvede maran
0.3 sort Kochin
Dansk-svensk gårdhund ( Tilde )
En dejlig mand og 3 skønne børn.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2009, 21:34 »
Vi fik engang fire landhøns forærende.  Nettet omkring vores hønsegård er to meter højt.  Tre af landhønse fløj over hegnet, over hækken og ud over markerne.  Vi så dem aldrig mere.  Den sidste blev og trivedes med vores andre høns (australorps dengang).
Jeg vil altså råde dig til at stække dem.  Jeg mener stækning ved at klippe det yderste af "fingerfjerene" (dem yderst på vingen) på den ene vinge, ikke noget med ledstækning.  Fjerene vokser ud igen ved næste fældning, og så har de vænnet sig til at de bor hos dig.
Du kan se Susanne Hansens billede af hvordan hun stækker på denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1928.msg14868.html
nederst på den side, du åbner ved at klikke på adressen her.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2009, 21:37 Fra liski »
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2009, 21:45 »
havde jeg høns der kunne lette mere fra jorden end de 10 cm mine kan og de ikke måtte komme uden for hønsegården ville jeg også stække dem. Anede ikk der var noget der hed ledstækning ...troede kun det var en betegnelse for folks misforståelse af hvad stækning reelt er. Mine høns kommer dog også ud af og til omend de ikke flyver over hegnet,,,og er de først hjemmevandte kommer de altid tilbage. Har aldrig mistet en eneste. (har et par stykker der KAN flyve..de kommer ozz hjem)
Med venlig hilsen Søs