Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk-kyllinge forhold  (Læst 2516 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Skruk-kyllinge forhold
« Dato: 11 Juli , 2015, 19:28 »
Jeg har i min ene flok høns, som består af 1,3 maran og 0,1 wyandot oplevet noget pudsigt.

Den ene maran havde udruget 3 new hampshire kyllinger, som klækkede 30/5. Den 1/6 lagde wyandotten sig skruk, men gik af reden nøjagtig 2 uger senere 15/6. Hun havde lagt på kunstige æg, da det var meningen hun skulle overtage nogle kyllinger fra min rugemaskine. Nogle dage forinden havde jeg udskiftet de kunstige æg med nogen fra min anden lille rugemaskine, som var gået i stykker, men de viste sig at indeholde døde kyllinger, og jeg troede det måske var derfor hun gik af reden.

5 uger efter new hampshire kyllingerne var klækket ville maranhønen ikke ha noget at gøre med dem mere, og nu har wyandothønen taget helt over med pasning af kyllingerne. Det er 3 uger siden hun gik af reden med de dårlige æg, og hun opfører sig fuldstændig som om det var hendes egne kyllinger og kyllingerne har også helt accepteret hende som deres mor.

Har nogen oplevet noget i den retning?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Skruk-kyllinge forhold
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2015, 13:20 »
Jeg har set på tv i en naturudsendelse at en gepard (eller lignende stort kattedyr) havde fanget en abe. Geparden opdager så at aben har en lille unge og tager den til sig som sin egen. Ungen overlever selvfølgelig ikke uden føde, men geparden passer ellers godt på den. Så hvorfor ikke med høns?

Har også haft en pony der forsøgte at stjæle et føl fra min store hest. Det fik den nu ikke held med.

Og iøvrigt en Orpinghøne der passede vildkattekillinger, når morkatten var på rov.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Skruk-kyllinge forhold
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2015, 20:34 »
Jeg har også engang set en udsendelse med en løve som havde dræbt en gnu og efterfølgende adopterede gnuens lille kalv  :-* Naturen er nok bare mærkelig! Jeg tænker det er moder-instinktet det fuldstændig tager over. Og hvis din wyandotte har ruget på døde kyllinger, så giver det måske ok mening at hun overtager de andre kyllinger. Men hvorfor din maran så pludselig afviser dem, skal jeg ikke gøre mig klog på   :o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster