Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sort hønsehus - bliver det for varmt?  (Læst 6390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

• Bruger
Sort hønsehus - bliver det for varmt?
« Dato: 09 Juli , 2015, 10:50 »
Hej :)

Hvis jeg maler vores hønsehus sort (det er isoleret i nogen grad), vil det så blive for varmt, når solen står på om sommeren?

Vi overvejer at male det sort eller lysegråt og det lysegrå er trods alt mere sart ift snavs.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline kaj

• Passiv bruger
Sv: Sort hønsehus - bliver det for varmt?
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2015, 22:54 »
Et godt isoleret tag vil tage toppen af heden inde i hønsehuset. Jeg er selv i gang, og har krydsfiner med tagpap på. Krydsfiner isolerer mod varmen som tagpap suger til sig. Derudover har jeg 30 mm flamingoplader på undersiden, inde i hønsehuset...det har jeg limet på, for måske at kunne undgå kondens om vinteren, men, samtidig virker det også mod opvarmningen fra ydersiden af taget. Væggene er beklædt med træ, både udvendig og indvendig. der er ingen isolering i væggene, men, igen isolerer træet mod varmen.  Jeg har højt til loftet i hønsehuset, ca 2 mr bliver der over siddepindene, og, det vil også hjælpe. Der bliver ventilation i begge sider, og i gavlene højt oppe, så der kan reguleres den vej. jeg målte temperaturen derinde en dag, hvor udendørstemperaturen sagde 28 grader...da var temperaturen indenfor på 32 grader....hvilket ikke er voldsomt. Et uisoleret tag vil derimod give meget høj temperatur indenfor.

Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2015, 09:50 »
Jeg tror vi maler det lysegråt - for en sikkerheds skyld. Og så matcher det også til hovedhuset :)
Det er delvist isoleret. Der er en billig form for isolering i væggene og så har vi i går lagt 30 mm flamingoplader i gulvet med støbeplader ovenpå. Vinduet er alt andet end et termovindue, men vi har vendt hønsehuset så vinduet vender mod nord, hvilket betyder at der ikke kommer til at stå direkte sol ind.

Hvordan har du lavet ventilationen?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2015, 22:43 »
Hej Charlotte...jeg har lavet ventilation i begge sider, oppe under udhænget. Derudover kommer der ventiler i begge gavle. Jeg har også et stort vindue mod nord..thermo :), og, det måler 60x140 cm. I dag har jeg lavet skidtbrædt, hønsestige og siddepinde...nå, ja, så har jeg også sat 3 hønsereder op...er nærmest lykkelig nu. Eneste problem jeg har er, at jeg ikke kan uploade billeder her til forum...øv med øv på... ::) 
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2015, 10:13 »
Hvad er det for nogle ventiler?
Jeg håber ikke det kommer til at betyde for meget at vores vindue ikke er et termovindue. Det har vist ikke standardmål, så vil nok være ret dyrt at skifte og projekt "Høns" er allerede blevet ret så dyrt  ::)
I går fik jeg lavet en udganskasse og låg til redekasserne og i dag skal de males :)
Det må være muligt at løse problemet med at uploade billeder - der må være nogle kloge hoveder, der ved hvad der er galt!
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2015, 12:01 »
I gavlene sætter jeg duka-ventiler i...det er sådan nogle standard 100 mm ventiler, som kan reguleres...de koster 50-75 kr. pr styk. Jeg er opmærksom på at der skal god ventilation til, men, at hønsene ikke må få træk, så jeg prøver at gardere mig.  :) :)
Venlig hilsen
Kaj

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2015, 12:53 »
Det lyder faktisk ret smart :) Må se om kæresten også kan se idéen i at sætte sådan nogle op. Ellers bliver det bare huller med en diameter på 4-5 cm, som kan lukkes og åbnes efter behov :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2015, 13:54 »
Det virker garanteret på samme måde  /o
Venlig hilsen
Kaj