Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hygiejne i huset når det er en murstensvæg?  (Læst 3054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
Hygiejne i huset når det er en murstensvæg?
« Dato: 29 Juni , 2015, 12:38 »
Kommende hønsehus bliver bygget op af det jeg kalder skuret, min mand kalder værkstedet ;) Det er et almindeligt muret hus som så bliver den ene inderside af hønsehuset. Det må ikke kalkes, og nu forudser jeg alverdens kryb og utøjsproblemer med sådan en ikke glat væg.

Kan man forebygge med hemexide, evt. opløst i vand? Og kan det vaskes helt af igen, i modsætning til kalk?
Med i overvejelserne er også at beklæde muren med træplader som så kan kalkes. Hvad siger I?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Hygiejne i huset når det er en murstensvæg?
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2015, 15:57 »
Jeg ville klart beholde muren som den er :) ikke mindst fordi den jo er fuldstændig vaskbar, hemexide ville jeg ikke turde komme på, jeg tror bestemt det vil give farveforskel på fugerne og sikkert også stenene ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2015, 18:27 »
Så det handler bare om at kunne vaske ned med jævne mellemrum, og ikke så meget om at smøre ting på? Jeg skal bare lige forstå hvad du siger Charlotte.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2015, 20:29 »
Der hvor man typisk har problemer med utøj i hønsehuset er i sprækker, revner og hjørner.
For en blodmide eksempelvis vil det at bo på kanten af en fuge midt på muren ikke være godt nok - den vil være tæt på hønsene, dvs ved siddepindende og der hvor pindende hæftes på dit hønsehus.
Muren vil givetvis blive beskidt af hønsenes støv, men det kan du bare klare med vand og evt. sæbe.

Hvis i beklæder med træ, risikerer du bare at utøjet gemmer sig på bagsiden af træet, altså ind i mod muren. Jo færre sprækker og kanter jo bedre :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn