Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Varmelampe, kyllingevarmer?  (Læst 11869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Varmelampe, kyllingevarmer?
« Dato: 23 Juni , 2015, 10:54 »
Jeg regner med at få en flok kyllinger i løbet af juli måned, så inden da skal jeg have fundet ud af hvilken form for varmemaskine, jeg skal anskaffe :)

Hvad har I bedst erfaringer med? Varmelampe, kyllingevarmer eller noget helt tredje? Den skal kunne varme omkring 20 kyllinger :)

Vil man kunne sætte den op i hjørnet af hønsehuset og så satse på at de selv finder over til varmen, når de trænger?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2015, 11:20 »
Henset til kyllingernes foder og vand, så ville jeg holde dem adskilt fra de store høns, - hvis du har nogle af dem?
Midt på sommeren er det ikke så meget varmehjælp kyllingerne behøver, men indret så de ikke får træk og at der holdes lidt på varmen.
Afhængig af din indretning vil du formentlig sagtens kunne bruge en gammel lampeskærm, en porcelænsfatning og en 75-150 watts varmepære. Enkelt, godt og billigt ;)
Og dine kyllinger vil selv søge til og fra varmen afhængig af deres varmebehov.
Lad stedet være varmet godt igennem i nogle timer inden kyllingerne kommer, og start med en grund temperatur  32 grader. Temperaturen kan sænkes med ca. En halv grad pr dag. Men kyllingerne viser selv deres behov ved at søge til, og gå fra varme stedet.
Varmen reguleres med højdeindstilling af varmelampen.
God fornøjelse /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2015, 16:20 »
Ingen voksne høns at tage hensyn til :)
Må lampeskærmen gerne være af stof? Og hvor stor skal den ca være? Så må jeg på loppemarked og se om ikke jeg kan finde et godt bud dér :)
Mon du også kan give et råd ang strøelse til sådan nogle små størrelser?
Og tak! :D
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2015, 16:50 »
Ikke en stoflampe. Sådan en varmepære bliver meget varm. En rigtig varmelampe koster kun 120,- hos fx america thisted dog ikke incl pære.

Jeg bruger easy strø til mine kyllinger, men der er også nogen der bruger sand.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 293
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2015, 20:33 »
Du får en varmelampe hos Harald Nyborg til 148 kr, og pæren på 150 Watt koster 48 kr.

http://www.harald-nyborg.dk/p5087/varmelampe-oe21-cm

Jeg har stadig min varmelampe til at tænde om morgenen kl. 04 ude i hønsegården, selv om kyllerne er syv uger gamle, og den slukker kl. 08.
De går ud i gården tidligt, så varmelampen vil jeg ikke spare på.
Deres mor har "sparket dem ud", for de skal lære at være selvstændige!

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2015, 08:29 »
hvis du ikke vil ofre en varmelampe, så kan du bruge en bar fatning, altså uden skærm - som pia skriver bliver de rigtigt varme (som jo også er meningen)

Jeg kan bedst lide de "rigtige" gamle varmelamper, har dog også sådan en ny varmeplade - syntes bare ikke den er lige så god, men den har jo unægteligt et fristende lavt strømforbrug ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2015, 10:34 »
Jeg forventer kyllinger ca. 1. juli, og købte en "varmeplade", eller kyllingemoder, som kyllingerne kan gå ind under. Købt hos America i Thisted, og har plads til 30-35 kyllinger. den bruger kun 42 watt og måler 40x40 cm.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2015, 11:28 »
Jeg tilslutter mig koret der siger "køb" en varmelampe. De koster ikke det store og så er de lavet til at kunne tåle varmen over lang tid - brand i et hønsehus giver ufrivilligt grillkyllinger ! ! ! Jeg vil også mene at du skal undlade at bruge en almindelig pære da kyllingerne ellers får "dagslys" hele døgnet - som andre industrihøns ! ! !

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2015, 11:40 »
Jeg forventer kyllinger ca. 1. juli, og købte en "varmeplade", eller kyllingemoder, som kyllingerne kan gå ind under. Købt hos America i Thisted, og har plads til 30-35 kyllinger. den bruger kun 42 watt og måler 40x40 cm.

Du skal regne med at de i princippet kun har plads til ca en trediedel af de kyllinger, de skriver. Måske er der plads til lidt flere helt nyklækkede, men de vokser jo hurtigt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2015, 13:45 »
 :) .... nå, jamen, så må de jo skifes til at være under den... ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2015, 17:33 »
Synes også det er helt hen i vejret de anbefalinger de laver ang antal af kyllinger. En plade på 40x40 cm, så skal kyllingerne da godt nok ikke vokse et meget, før de ikke kan være der. Det er lige under en lille firkant på 7x7 cm pr kylling, hvis der er 35.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2015, 09:48 »
Vil en enkelt varmelampe være nok til ca 20 kyllinger?

Og hold da op, der er meget at lære omkring hønsehold! Håber ikke jeg kommer til at lave for mange nybegynder-fejl. Jeg tænker, at man heldigvis kommer langt med et godt hønsehus, en fin hønsegård, varmelampe og ordentligt foder og frisk vand?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2015, 10:17 »
Til 20 kyllinger vil jeg vurdere at du skal ha fat på en rigtig griselampe og en 250 w varmepære.

Jeg har 15 kyllinger under en 150 w pære i lampen fra america, og det tror jeg lige er grænsen.

Man kommer langt med sund fornuft. Høns er heldigvis nemme at holde, når basistingene er i orden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2015, 11:08 »
Hej Charlotte 3080, det er rigtigt at der er meget at lære om høns, - og ingen ved alt. Men man kommer rigtigt langt med sund fornuft, og ved at se på sine høns. Ofte er der flere gode løsninger på de små praktiske udfordringer.
Kyllinger søger ind mod varmekilden hvis de fryser, og går væk fra den hvis de har det for varmt. Dette skal være mere styrende for dig end vores vejledning. Logisk set vil størrelsen af din varmepære være afhængig af om du har nogle høje kanter omkring kyllingerne som giver læ, og om du har en god skærm som hjælper med til at holde på varmen og om du giver dem snittet halm eller lignende de kan putte sig i. Men når dette er sagt, så når du langt på denne årstid med en 150 W. ;)
Brug ikke træspåner som strøelse til små kyllinger, da de spiser af det og kan få forstoppelse.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Varmelampe, kyllingevarmer?
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2015, 18:59 »
Tror jeg køber en sæk easy strø og kombinerer med lidt sand og noget snittet halm.
Når nu jeg får kyllinger om sommeren - er det så nødvendigt med en varmelampe både ud eller inde? Eller lader I dem være udenfor i meget begrænset tid eller hvordan gør man, så man sikrer sig at de ikke fryser?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar