Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor hane og dværg høns  (Læst 2590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Stor hane og dværg høns
« Dato: 23 Juni , 2015, 07:46 »
Jeg har en blandet kyllingeflok, bla. Nogle dværg kochin og nogle skånske blomsterhøns. Min plan er at beholde en blomster hane og så nogle høns af både blomster og kochin. Meeen så kom jeg lige i tanke om - øh dur det? Eller vil så stor en hane være for meget ved en lille dværg kochin? Det er mine første kyllinger, så selvom jeg da har set masser af høns, og også set voksne der hvor jeg købte kyllingerne. Så er jeg alligevel i tvivl om hvor store de bliver... Ideen med at beholde en eller to kochin er for at være sikker på jeg har nogen som gerne vil ruge (og så er de jo vildt nuttede!) Men jeg vil gerne have kyllinger i stor race for at sikre gode kyller i fryseren fremover. Derfor blomsterhønsene.

Og så en anden ting. Ruger høns kun om foråret? Og hvor tidligt kan jeg forvente at en høne vil give sig til at ruge? Mine er 8 uger nu, så jeg skal vel ikke forvente æg før tidligst efterår og måske først tidligt forår. Jeg har også kig på nogle sussex hønniker, for at få æg snart. De er 6 mdr. Kunne nogen af dem finde på at ville ruge til efteråret? På forhånd tak ;-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Stor hane og dværg høns
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2015, 08:25 »
En blomsterhane er for stor til en dværgrace, så enten må du dele dem op, eller også må du beholde en dværghane i stedet. Blomsterhanerne bliver op til 3,5 kg ifølge leksikonet herinde.

Nogle høns bliver skruk nærmest hele året. Her har mine unge silker fra sidste forår lagt skruk på skift hele vinteren. Men det er ikke smart at ruge kyllinger ud om efteråret og vinteren. De har brug for varmen, solen og det mad de kan finde udenfor om foråret/sommeren, hvis man vil ha gode sunde kyllinger.

Det er ikke alle sussex, der skrukker, så hvis formålet med at købe sussex er at få en skruk, så skal du huske at tjekke med sælger om det er en stamme, der skrukker. Men igen... ikke smart at ruge kyllinger ud om efteråret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Stor hane og dværg høns
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2015, 14:44 »
Nå for Søren! Ja så dur den plan jo ikke. Jeg vil gerne have nogle store gode kyllinger til spisning og nogle høner som selv vil ruge dem ud...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster