Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges  (Læst 5109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Fox

  • Bruger
  • Indlæg: 37
4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Dato: 18 Juni , 2015, 09:30 »
Hej Hønsefolk!
Jeg er i tvivl om jeg skal tage min høne til dyrelæge:
Den er nok 4 år, den ældste i flokken (4 høns og 1 hane). Den ser lidt mølædt ud i fjerdragten, men kammen er fin rød. Den kommer ud af hønsehuset om morgenen nogle minutter efter de andre. Og her til morgen var den blodig i hovedet/halsen - og en af de andre havde blodstænk på fjerdragten. Stort set ingen æg det sidste ½ år.
Spørgsmålet er, om den bare er gammel og døende, eller om den mon er syg? Hvad ville I gøre?
mvh
Pernille

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2015, 11:17 »
Hun er jo som sådan ikke gammel. Høns skulle kunne blive op imod 10 år gamle.

Det lyder til de andre er efter hende. Er der sket ændringer i flokken på det sidste? Kan du beskrive hvilke forhold de går under? Hvordan er flokken sammensat og hvor meget plads inde og ude?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Pernille Fox

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2015, 12:20 »
Flokken er uændret siden sidste sommer. Der har aldrig før været hakkeri... De har inde-natplads på vel ca. 1 m² med 2 siddepinde, hvor de sætter sig 3 - 4 på en pind, 2 redekasser, 4 m² overdækket areal og ca. 15 m² indhegnet udeareal med både sol og skygge. De får foderpiller, korn, ukrudt og madrester + skaller, grit og kul til høflig selvbetjening. Og selvfølgelig vand.

Jeg har set den efter for utøj, men har ikke kunnet finde noget. Den spiser og drikker også godt nok.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2015, 13:10 »
Hvor mange høner i alt og har du hane? Og hvor gamle er de? Hvilken race? Hvis de har været udvoksede siden i sommers hvor du skriver der ikke har været ændringer siden, så er det jo lidt underligt at de begynder at hakke nu. Men hvis nogen af dem først er kønsmodne nu og/eller på væk i en skruktilstand, så kan der godt komme uro.

Det er altså heller ikke meget plads de har, hvis jeg forstår det ret at der er 7-8 dyr. Hvis det er en stor race, så skal du regne med 1 m2 pr høne i selve huset.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Pernille Fox

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2015, 14:02 »
Der er 1 hane og 4 høner. Det er grønlæggere, men ikke som sådan racerene. De går kun ind når de skal sove eller lægge æg, ellers er de ude hele dagen. Foder er under halvtaget. Den pjuskede høne er ældst (ca. 4 år). Den næstældste er et par måneder yngre. De to er rester af en oprindelig flok på 5, hvoraf 3 desværre er bukket under for sygdom (Coccodiose og orm) de sidste år. Hanen og den 3. høne er egne kyllinger fra forrige år, og den 4. høne er egen kylling fra sidste sommer. Den 4. høne har været skruk i foråret, men desværre blev det ikke til noget.
De spiser, sandbader og pudser sig.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2015, 15:10 »
Grønlæggere kan slet ikke være racerene. De er alle femkommet ved blandinger af forskellige racer :)

Men det er da lidt underligt hvis de pludselig har set sig gale på den ene høne. Måske kan de mærke, at der er noget galt med hende.

Personligt ville jeg nok vælge at se tiden an et par uger. Du skriver jo at hun spiser og drikker og ikke som sådan virker syg. Hvis det bliver værre end det er nu, så ville jeg vælge en aflivning. Du kan jo også godt vælge at få en dyrlæges bud på sagen, men umiddelbart som du beskriver det, så er det nok begrænset hvad han/hun kan gøre alligevel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2015, 17:12 »
Det kan også være hanen, der har taget hende lidt for hårdhændet fat i kammen under parring. Og det kan bløde en del og så tilfældigvis komme på den anden høne også.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2015, 17:41 »
Det kan også være hanen, der har taget hende lidt for hårdhændet fat i kammen under parring. Og det kan bløde en del og så tilfældigvis komme på den anden høne også.

Det tror jeg også er den mest sandsynlige årsag. Sådan en lille kamrift bløder rigtig meget og ser mange gange mere drabelig ud, end den er - prøv at undersøge hendes kam ... der er sikkert et lille sår eller to med størknet blod
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pernille Fox

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: 4 årig høne, pjusket - blodi i morges
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2015, 09:31 »
Tak for jeres hurtige svar ;o) Det ser ud til, at det var en engangs-ting. Der er ikke mere blod, så jeg venter og ser, om ikke den får fjerdragten igen. Mine høns fælder ellers i efteråret, men et par af dem har tilsyneladende en mini-fældning også her i "sommeren"....