Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hønen blive accepteret i flokken igen?  (Læst 3391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metdan

• Bruger
Kan hønen blive accepteret i flokken igen?
« Dato: 13 Juni , 2015, 15:17 »
Historien kommer her:
Den ene af 5 høns (isa Warren) blev skruk i april. Vi har kun haft høns siden efteråret 14, så erfaringen er ikke så stor  :).
Vi så tiden an, for at se om det ikke gik over. Hun lå i favorit-reden, så de andre høns hoppede op ved siden af hende og lagde deres æg, som vi hver dag fjernede.
I slutningen af maj, erkendte vi at der måtte gøres noget. Vi fik fat i en sort murerbalje, som hun kom ind under. Der var hun i 3 dage, uden at det hjalp (hun var ude morgen og aften, for at få mad og drikke).
Så kom varmen, og jeg syntes ikke det fungerede at fortsætte med murerbaljen.
Jeg læste et sted, at det kunne hjælpe, at fjerne skrukhønen fra de kendte omgivelser. Så hun kom i et stort hundebur, væk fra hønsegården. Her blev hun også passet efter alle kunstens regler.
Efter 3 dage, virkede hun mere normal, og jeg satte hende derfor tilbage i hønsegården.
Men de 4 andre kunne ikke kende hende! og gik til angreb på hende.
Den havde jeg ikke lige set komme.
Nu har hun i 4 dage været helt isoleret fra flokken, hun trækker sig fra dem.
Hun holder sig for sig selv, når de er ude i haven. Indimellem kommer de andre efter hende, men der kan hun flygte. Værre er det når de er i hønsegården/ huset.
De er jo nødt til at være inde om natten, og mandag når vi skal på arbejde igen, er det også indtil vi kommer hjem om eftermiddagen.
Om natten får hun ikke lov at sidde på pinden med de andre, og vælger redekassen (ikke så fedt m de klatter). Jeg har prøvet at sætte hende op på pinden til de andre, når de var gået til ro, men det blev opdaget, og de hakkede løs på hende til hun fortrak.
Indtil de bliver lukket ud i haven, holder hun sig inde i huset, på pinden. Hønsegården er kun 10 kvm, så der er ikke plads til at hun kan være der med de andre. De accepterer ikke hendes tilstedeværelse.
Det har stået på siden i onsdags, hvor jeg satte hende tilbage til de andre.
Hun ligner efterhånden noget der er løgn, fjerene rasler af hende. (Er det stress?)De andre hakker hende, og jeg tror også hun plukker sig selv. Der er fjer over alt. Hun er dog ikke bar andre steder end på maven, fra dengang hun var skruk.
Er der noget jeg kan gøre? Bliver hun mon med tiden accepteret i flokken igen, eller kan jeg ligeså godt først som sidst finde øksen frem?
Håber I har nogle råd.

Hilsen Mette
Venlig hilsen Mette

Offline tina rosenberg

• Bruger
Sv: Kan hønen blive accepteret i flokken igen?
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2015, 21:16 »
Jeg havde samme problem forleden. Det var også isa Warrer der angreb en høne der havde været på ude af hønsegården fordi den var skruk.
Jeg fik gang i en blomsterforstøver og fik givet de 2 isa Warrer nogle sprøjt. Det kunne de ikke lide og fik travlt med at komme væk. Da de blev lukket ud i haven kom de 2 isa Warrer ikke med, men blev holdt inde med vandforstøver indtil jeg havde lukket døren til hønsegården. Det fik sat en kraftig dæmper på konflikter. Og nu går det meget bedre dag for dag.
De 2 isa Warrer jager dog stadig de andre ud af hønsehuset om aften. De andre høns venter så med at gå ind til det er næsten mørkt. Der har jeg ikke været ude med vandforstøver.

Offline egely41

• Bruger
Sv: Kan hønen blive accepteret i flokken igen?
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2015, 08:20 »
Jeg har prøvet at en høne der var blevet bidt af naboens hund og havde været i stald i pleje efter 14 dage kom tilbage til flokken og blev hakket. Mine går frit i haven men jeg valgte at holde dem i hønsegården og så lave en indhegning inde i hønsegården af tentorpæle og 90cm højt hønsenet (stor cirkel midt i hønsegården hvor hun gik inde og de andre gik og så  hende an i 2 dage, så satte jeg en af de andre høns ind til hende (ikke alfa hun men en lavere i hierarkiet) og de gik sammen en dag uden problemer og så lukkede jeg dem sammen med flokken uden problem. Jeg strøede korn op af hønsenettet på begge sider så de gik og spiste tæt op af hinanden. Hvis din høne er blevet bange for flokken og hun flygter så kan det godt være du skal bruge et par dage mere end jeg gjorde. til natten kan du måske  sætte et stykke hønsenet op som opdeling af hønsehus så de ikke får fat i hende. Hvis de hakker hul på hende bliver der rigtig ballade. Når du lukker hende ud til de andre kan du sprøjte hende med tjære spray, det skulle forhindre at de andre hakker. Held og lykke.
Camilla.