Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne har forladt rede med et halvt udklækket æg  (Læst 5986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Høne har forladt rede med et halvt udklækket æg
« Dato: 13 Juni , 2015, 08:47 »
Kære forum. Jeg havde en skrukhøne jeg ikke kunne afskrukke. Så jeg troede jeg "nulstillede " hende ved at fjernede de æg hun lå på og lod hende beholde de efterfølgende 3 æg og fjerne alle  efterfølgende æg.  De 3 er så klækket onsdag, torsdag og natten til lørdag. Men hun forlod reden midt under klækning af det 3 æg så da jeg kom ud i morges lå et is koldt æg med et  lille næb stikkende ud alene i  reden.  Der var stadig liv og jeg gjorde i kampens hede det jeg ikke burde: Pillede resten af skallen af og varmede kylling i hænderne til den begyndte at pippe. Nu har jeg lagt den ind under hønemor som ligger i et hjørne af hønsehuset med de 2 andre kyllinger (afskærmet fra de andre høns. Hvad er det rigtige at gøre i denne situation en anden gang?
Camilla.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høne har forladt rede med et halvt udklækket æg
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2015, 08:54 »
Det lyder jo til at være gået fint i dit tilfælde, men nogen gange er kyllingerne slet ikke klar til at komme ud selvom de har lavet hul. Man skal i hvert fald være meget forsigtig, for man kan nemt komme til at ødelægge små blodårer,  så kyllingen forbløder og mange gange har en kylling i det stadie slet ikke opsuget blommen endnu.

Det ideelle er at kyllingen i ægget kommer til at være et sted med ca. 37 graders varme og en høj luftfugtigehed. Fx under en varmelampe på en fugtig klud. Man kan også hjælpe ved at fugte hinden i ægget hvis den ser ud til at tørre ud. Såvidt mulig den så selv kan klare at komme ud, så er det bedst. Det kan sagtens tage et par døgn fra kyllingen har lavet hul til den er ude, men i de fleste tilfælde går det rimelig hurtigt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2015, 09:21 »
Hej Pia. Tak for dit svar. Jeg tilså situationen 5 min efter min sidste post og der havde mor høne flyttet sig så den lille kylling lå frit på gulvet, så nu har jeg taget den ind og lagt den i en uldhue på en varmepude ved ca 37 grader, og skal nok sørge for en fugtig klud. Jeg har samlet resten af æggeskallen hvor der sidder en blodig hinde og en lang "navlestreng" ind. Er der noget med at  kyllingen spiser det de første par  dage? Den er ved at tørre og piller kraftigt ind imellem men ligger fortsat i "fosterstilling".  Den har sådan en stump snor/navlestreng hængende i rumpen. Den bløder ikke men det er som om den har en åbning i numsen der hvor  strengen sidder. Er det fordi den ikke er færdig?
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2015, 09:44 »
Stavefejl. Den piller ikke, den pipper. Særligt når den hører os eller vi flytter på uldhuen.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2015, 09:59 »
Foto
Camilla.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2015, 10:24 »
Jeg vil tro, at kyllingen stadig mentalt eller instinktivt befinder sig i klækkefasen - den fase som du har frataget den. I dette tilfælde var det sikkert godt, at du gjorde det, hvis den skal/skulle have en chance. Lad den blive i uldhuen i dag, mens den bliver færdig med at være foster og får styr på sin navlestreng - det er der gode chancer for, at den gør - men den skal være i fred - dog ikke nødvendigvis ro, da lyde er med til at 'skubbe' den lille frem til livet.

Pøj, pøj med den - måske går det godt...måske ikke. Normalt skal vi ikke blande os i så komplicerede 'naturting'
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2015, 10:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2015, 10:49 »
Hej Helle. Ja du har ret, man skal ikke altid blande sig. Men nu har jeg jo blandet mig og så ved jeg ikke helt hvordan jeg kommer videre. Jeg lader den samle kræfter og ser. Pt bliver den temmelig livlig når den hører mig. Tror du at den åbning den har i numsen vil trække sig sammen, har det noget med "navlestrengen" at gøre?
Camilla.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2015, 11:56 »
Som jeg skrev i mit tidligere svar, så skal den ligge lunt i dag og få tid til at blive rigtig kylling - og ja, fosteråbningen vil lukke sig og tørre. Snak og pip til den, men lad den ligge i dag - så må vi se, hvordan det udvikler sig. Vælger den livet og bliver hel og fin, så kan den jo sagtens nå at komme under skrukken i morgen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline egely41

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2015, 12:52 »
Ok. Tak Helle.
Camilla.