Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe bliver høne i skrukhus?  (Læst 1949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Hvor længe bliver høne i skrukhus?
« Dato: 07 Juni , 2015, 13:29 »
Med første hold kyllinger nogensinde, føler jeg mig temmelig uerfaren, og måske er mit spørgsmål det rene pylle. Men jeg håber, at I bærer over med mig.

Min silkeskruk og hendes fire kyllinger, som klækkede 4. juni bor p.t. i et kanin"bur". De har mad og vand m.m. og hønen er en god mor og kyllinger trives fint. Men indtil videre har hønemor ikke været udenfor. Hun har ikke støvbadet, og hun skider i skrukhuset. Jeg fjerner selvfølgelig lort, og der er fine tørre spåner i bunden af buret. Men hvornår skal hun begynde at gå ud?
I dag forvildede en af kyllingerne sig ud og kunne ikke finde ud af at komme ind igen. Den pippede og pippede, og hønemor kaldte og kaldte. Men hun gik ikke ud til den. Det var mig, som fik den ind til hende igen.
Hun ligger bare det meste af tiden.
Er det helt normalt? Og skal hun ikke snart ud og strække sig ordentligt og få støvbadet?
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2015, 16:50 Fra Dorthe S. »
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Alice

• Bruger
Sv: Hvor længe bliver høne i skrukhøns?
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2015, 16:15 »
Jeg tror, din høne ville blive meget glad for mere plads med sand/jordbad allerede nu.

Senere, når de små er 8 - 10 dage gamle, vil hun sikkert gerne have dem med udenfor, så de kan skrabe i jorden og nippe til græsset.  En uge eller 14 dage senere viser hun dig sikkert, at det ville være fint at komme ind til de andre høns, men med mulighed for separat overnatning + kyllemad, som kun kyllingerne kan komme til.

Det kommer selvfølgelig helt an på dine høns. Min nuværende kyllingemor er en silkesblanding. Hun tæver samtlige andre (store) høns og haner. Hun og kyllerne (adoptiv børn: dotter og maraner)indtager favoritreden i ca. 1 m højde, møver sig først til blødfoderet om morgenen, hvor de okkuperer en tallerken for sig selv og stoltserer ellers rundt resten af dagen på 300 m3 græsareal. De store høns hakker efter dem med samme alvor, som når vi giver et lille venligt skub for ikke at blive løbet overende af en kuldret teenager.

Senere vil problemet være, at kyllingemoderen viser de små fra sig, og sidste gang var hun ret grov. Selv nu, hvor hendes første kyllinger er 1 år gamle, har de respekt for mor. Men det er aldrig kommet til voldsomheder.

Held og lykke med familieforøgelsen.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Sv: Hvor længe bliver høne i skrukhøns?
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2015, 16:44 »
Alice kaninhuset er åbent, så Silkehønemor kan sagtens gå ud og sandbade, hvis hun vil. Men hun gør det bare ikke. Skal jeg bære hende ud?

Hønemor og kyllinger har fået den oprindelige hønsegård, så de kan se de andre høns, men er stadig i fred for dem. De har et kaninhus, som de bor midlertidigt i. Huset er åbent om dagen, men lukket om natten.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder