Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race til fritgående i haven?  (Læst 11261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinna75

• Passiv bruger
Sv: Hvilken race til fritgående i haven?
« Svar #15 Dato: 20 Maj , 2015, 13:57 »
Igen: tak for svar til alle  /o

Og så opdager jeg en ting, jeg ikke har taget højde for (nybegynder, som jeg er ;)): at de skraber! Hmm,- tænker jo lige, at jeg ikke vil mene, at vores græsplæne er robust..

Skraber Sussex-hønsene meget?

En anden ting: fik et tip fra en erfaren hønseejer om, at jeg skulle klippe de yderste vingespidser, så flyver de ingen steder. Er det rigtigt? Og det gør vel ikke ondt på hønen?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #16 Dato: 20 Maj , 2015, 14:12 »
Synes alle mine racer skraber lige meget. Måske skraber brahmaerne en anelse mindre. Det kan ikke betale sig at stække de tunge racer. De kan stort set hoppe så højt som de kan flyve alligevel. Hvis man vælger at stække, så skal det kun være den ene vinge. Hvis du vil læse mere om stækning, så prøv at bruge søgefunktionen øverst på siden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #17 Dato: 20 Maj , 2015, 14:20 »
Mine er ikke stækkede på vingerne, og de er endnu ikke stukket af. Har en enkelt hybridhøne der hopper frem og tilbage mellem hønsegården som det passer den, men den er aldrig stukket af :)
Er det din plan at holde dem i en hønsegård noget af tiden, eller skal de gå direkte fra hønsehuset og ud i haven?
Mine går kun frit i haven i det tidlige forår, efterår og vinter, da vi godt kan lide at gå i bare tæer i haven om sommeren (klatter).
Min græsplæne ser fin ud. De har endda fjernet al mosset for mig, samt gødet plænen  ;D
Og vores hane (som ses på billedet) er nu meget fredelig. Faktisk er han lidt af en tøsedreng. Han er ellers et stykke over et år nu, men hans gal lyder også lidt fesent. Så vi har ikke fået klager fra naboerne endnu  /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2015, 16:20 »
Jeg må gi Lene ret austrolorps er hårde ved græsset (derfor går mine ikke på plænen men i dejlig stor gård) men hvis du har planer om at skal ha 10-15 stykker af dem burde det nu ikke gi de store problemer Tænker jeg.. Men det er nogen flotte store dyr som ligesom sussexer er gode æglæggere og ung hanerne er gode slagte dyr..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #19 Dato: 20 Maj , 2015, 23:58 »
Jeg må gi Lene ret austrolorps er hårde ved græsset (derfor går mine ikke på plænen men i dejlig stor gård) men hvis du har planer om at skal ha 10-15 stykker af dem burde det nu ikke gi de store problemer Tænker jeg.. Men det er nogen flotte store dyr som ligesom sussexer er gode æglæggere og ung hanerne er gode slagte dyr..

Vores nabo kom en dag over og spurgte om vi manglede hjælp til at få startet havetraktoren. Han syntes ikke han havde hørt at vi havde haft gang i den. Vi kiggede lidt mærkeligt på ham. For hvad skulle vi slå! Græsset var gnavet ned, mosset var kradset op og plænen luftet ;D

Der er vel fordele og ulemper ved alle racer. Australorperne har også fordele - lægger mange store æg og  laver et godt lugearbejde , for ikke at sige det meste. Til gengæld tager de sig også godt betalt af alt det grønne.

Har været ude i regnvejret og tage nogle billeder for at vise den meget markante forskel på Australorpernes og Orpingtonnernes havedele, men kan ikke finde ud af af få billederne 'små' nok. Har lige fået ny laptop med helt nye programmer.