Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race til fritgående i haven?  (Læst 11255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinna75

• Passiv bruger
Hvilken race til fritgående i haven?
« Dato: 18 Maj , 2015, 18:15 »
Hejsa :)

Vi vil til at holde høns - yay :D men hvilken race skal vi vælge? Jeg forestiller mig, at de skal kunne gå frit i vores have (villagrund), så de må ikke flyve/flakse over i naboens have. Hækken er 1 1/2 mtr.. Vi har plads til max 4-5 høns. Måske en hane, men helst én, der ikke galer særlig meget (hvis de altså fås  ;) ) og hønsene må godt være gode til at ruge ud, da det kunne være sjovt med kyllinger ind imellem...

Vh Tinna

Glatnak

• Gæst
Sv: Hvilken race til fritgående i haven?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2015, 18:21 »
Vælg en tung race der ikke sidder oppe i naboens træ

F.eks Brahma eller (naturligvis) orpington

Store racer er som oftest rolige, og nemmere for børn at komme tæt på

Hvis du får dem fra en som har ladet kyllingerne vokse op med en rugemor, så er min erfaring at i hvertfald orpington nemmere bliver skruk
"Fabriks" avlede går sjældent skruk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2015, 18:24 »
Det lyder til at en af de tunge eller mellemtunge racer ville passe godt. Sådan nogen som brahma, wyandot og orpington er generelt gode skrukhøner. Ellers kunne maran og sussex også være et godt valg. Det er forskelligt fra stamme til stamme om de skrukker.

Der er i det hele taget rigtig mange racer, der kunne passe godt ind hos jer, så der kommer nok mange bud, alt efter hvilke der er folks favorittet ;)

Alle haner galer, og jeg tror det kommer mere an på individet end på racen hvor meget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2015, 18:58 »
Der er vist noget med at høns med fjer på futterne ikke slider så hårdt på haven som dem uden - så måske er faverolles eller maraner et godt valgt - det er begge tunge, store og rolige racer. Faverolles er sjovere end maraner, tror jeg - en rigtig god kødrace, knapt så god på æg, men dog ok. Maraner lægger egentlig ret godt, og store æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2015, 19:03 »
Enhver mellemtung-tung race kan bruges her :)
Wyandotter, Maran, Orpington og Sussex er nok de mest gængse, og dermed nemmere at få fat i. Selv har jeg en flok sølvfarvede Sussex til at gå herhjemme. Mine har lige ruget en lille kylling ud, og har stadig flere skrukke. Husk at spørg sælger om de kommer fra en stamme der skrukker.
De racer jeg har nævnt er gode kombinationsracer, dvs. gode til både kød og æg :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2015, 19:30 »
Faverolles skrukker ikke, såvidt jeg ved.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2015, 20:14 »
Selvom marans har fjer på futterne, skraber de lystigt og meget effektivt i jorden, men det gør dem jo ikke mindre dejlige. Jeg tror orpington vil være en god race for jer.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Tinna75

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2015, 21:48 »
Tak til alle for jeres svar :) Jeg har tjekket op på de forskellige racer, I har nævnt, og er også indtil videre landet på Orpington:) Dog lægger den ikke så mange æg, som jeg måske gerne ville have den til ;) Under min søgen faldt jeg også over Plymouth Rock: flyver ikke, omgængelig og god æglægger. Nogle, der har erfaringer?

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2015, 21:54 »
Jeg har en enkel Plymouth Rock, som er en lille satan der ryger ud af døren her en af de nærmeste dage. Hun har fuldstændigt plukket fjerene af halsen på en af mine Maraner.

Det er korrekt at hun ikke flyver meget, men hun skaber rigeligt. Dog er hun ikke så god som mine Wyandotter var det. De kunne flå en græsplæne op på nul tid.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2015, 22:12 »
Jeg har selv plymuoth rock (tværstribet) behagelige og omgængelig dyr meget rolig race og ja det med at flyve gør de helst ikke.. Kan varmt anbefale dem... Syntes også austrolorps er en dejlig race (har dem selv) og er også gode til æg... Men ellers tænker jeg orpington eller måske sussex er en mulighed.. Held og Lykke med det..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2015, 00:02 »
Åhja, Sussex. De er meget søde, tamme og (tror jeg) ret intelligente. Jeg har en rigtig sød en... Meget rolig og dejlig høne, lægger meget store, beigefarvede æg. Fine høne.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2015, 08:51 »
Som Bente skriver, så er Sussex en OK høne som lægger mange store æg og de er sædvanligvis gode rugere og kyllingefører. Det er en rolig race, som er fin til havehøns og til hygge. NB: de giver også et fint slagte produkt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2015, 10:05 »
Meeen bare fordi man en enkelt høne i en bestemt race, så kan man vist ikke vurdere helt at sådan er racen. Der til skal man havde haft racen i noget tid og have flere dyr.

Men der er jo et væld af smukke og dejlige racer, som sagtens kan opfylde kravene.

Se evt. her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2015, 10:09 »
Har en enkelt gang oplevet at min sussex hane er fløjet over det ene plankeværk som er 1 meter højt (når de har gået frit i haven).
Men aldrig ud af selve hønsegården.
Og så må jeg altså lige vise hvor søde sådan nogle Sussex kyllinger kan være!
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2015, 19:13 »
Det der med hvor meget de skraber mm er ikke helt uvæsentligt - afhængig af hvad man gerne vil have hønsene til. Jeg har Orpington og Australorp - Australorperne er de flittigste æglæggere og grovæder af havens planter + ukrudt og de nærmest gennemskraber jorden. De tager i den grad for sig og kræver efter min erfaring en robust have. Orpingtons tilstedeværelse ses næsten ikke i haven. De trisser rundt og napper lidt grønt hist og her og skraber kun lidt. Lægger nok ikke helt så mange og store æg, men er til gengæld aldeles bedårende nysgerrige og kontaktsøgende ift mennesker -og bliver supertamme. Det er dem som jeg uden betænkeligheder kan lade børnebørnene ae og tage op. Det handler også om hvad man gerne vil have ud af sit hønsehold.