Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehus til Orpington  (Læst 3362 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke1

• Passiv bruger
Indretning af hønsehus til Orpington
« Dato: 30 April , 2015, 21:22 »
Nu skal der indrettes hønsehus... og da jeg er helt ny i hønsehold, og ikke synes jeg kan finde svar på mine spørgsmål andre steder, håber jeg at der er hjælp at hente her :)
Jeg har besluttet mig for stor Orpington, og da jeg har læst at de ikke er særlig gode flyvere, er jeg i tvivl om indretning af hønsehuset.
Jeg skal kun have 4 høns (men evt kyllinger næste år, så der må gerne være plads til 8 ).
Jeg havde tænkt på noget lignende billedet.
Hvor højt over gulvet kan siddepindene placeres?
Kan den ene række sættes højere end den anden?
Hvor stor afstand skal der være mellem?
Overvejer om jeg skal lave "1.sal" i huset, så der er mere gulvplads.
Hvor store skal redekasserne være?
Kan redekasserne sættes på et bord?
Hvis ja, hvor meget plads skal der være foran kasserne for at de fint kan gå ud og ind?
Puh ha, det var vist det for nu :-D
« Senest Redigeret: 30 April , 2015, 22:21 Fra Rikke1 »

Glatnak

• Gæst
Sv: Indretning af hønsehus til Orpington
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2015, 09:21 »
Jeg bruger redekasserne på 40*40 cm og 40cm i højden.
2 stk. skulle være nok til dit hus med 8 høns.

Jeg har en riflet terrasse planke foran redekassens de hopper op på før de går ind.
Redekasserne er lavet med en 10cm kant i åbningen og planken sidder ca. 5 cm under åbningen.

Generelt skal du med orpington huske de ikke har godt af at hoppe højt, da det ødelægger trædepuden pga. deres vægt.

Jeg bruger selv 1. salen til sovesal, og bruger en 25 cm bred rampe de kommer op af, lavet af 2 stk. 125mm planker sat sammen, belagt med tagpap så der er en ru overflade, og med jævne mellemrum et stykke 50mm planke på tværs, så de ikke glider ned.

Mht. pindene - husk de skal kunne tages af, så de kan gøres rene så du undgår blodmider. Brug evnt. metal vinkler/beslag til at holde dem på plads.
Brug f.eks.  min. 50-60mm skillerums lægter som siddepinge. De skal være så brede at hønsene kan gribe fast om dem.

Mine sidder som i dit eksempel med laves foran og højeste bagtil. Laveste er ca. 15cm over gulv

jeg har bemærket at hønsene gerne sidder tæt sammen - som f.eks. på vedhæftede billede hvor der kom en ny hane ind i huset. (Øv - billedet er for stort. Hvor ville det være rart hvis forum selv kunne skalere billeder ned, især når man ikke kan ændre det på ipad/iphone)

I dette er pindene højst foran, for af give plads de kan gå ind til pindene længere inde.