Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plads til høns.  (Læst 3329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Plads til høns.
« Dato: 29 April , 2015, 08:37 »
Høns er nøjsomme dyr, og de kan klare sig med forbløffende lidt. Dette er både godt og skidt, for nogen forledes til at søge mod minimumsgrænsen. Men der er forskel på hvad høns kan klare, og det som de trives med. Det er synd både for hønsene og deres ejere, hvis de har for lidt plads til at udfolde deres naturlige adfærd. Jeg er sikker på at høns trives bedre med god plads, og dermed bliver deres liv også mere fornøjeligt at se på.
Når den lille hønsegård bliver "sort", så er det fordi der sker er en koncentreret nedslidning. Man skal ikke være bange for at hele haven bliver sort hvis man lukker dem ud, for jo større areal des mindre nedslidning! Høns er glade for græs (og ukrudt) og det er en god del af deres kost, som ses både på farven af blommen og på slagtekødet. Hvis der er plads nok, så er det ikke meget de generer havens blomster. Hverken vores vintergækker, erantis, krokus, påskeliljer m.m. lider under hønsenes selskab.
Så hvis du har mulighed for det, så giv dine høns god plads. Trivsel er også kvalitet /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Plads til høns.
« Svar #1 Dato: 29 April , 2015, 11:02 »
Det har du helt ret i. Jeg er lige ved at være færdig med mit nye hønsehus. Det er på godt 20m2. Det var vist Razel der skrev, at der skal være plads, når dagene er fyldt med regn, blæst og kulde. Hønsegården bliver på 17m x 6m, altså omkring 100m2. Hertil kommer, at når jeg lukker dem ud i haven, ja så kan de boltre sig på 30,000m2. Jeg er så heldig - eller er det hønsene  ;) - ingen naboer at have.

Disse forhold for hønsene er jo kun mulig, fordi jeg bor på en gård. Det er jo et stort privilegier, at kunne byde høns og kyllinger velkommen inden for den næste uge. Det er kun høns til privat forbrug - så.... /o

Jeg er vokset op med høns og har i lange perioder af mit liv haft høns, ænder, kalkuner og gæs. Der har altid være god plads, ofte gik de helt frit. Det havde ræve og rovfugle megen glæde af. Ikke alle mine naboer fandt ideen med fritgående dyr lige sympatisk. Høns har jo svært ved at se forskel på hvis urtehave der lige er anlagt eller gæslinger der syntes naboens plast-vand-kar var til dem og ikke til menneske børn I det mindste kunne de da dele det  !h.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 April , 2015, 08:01 »
Jeg blev bare i godt humør da jeg læste indlægget fra Hans-Kurt :), tak!
Men tråden var også til dem som ikke nødvendigvis har 3 hektar, men som med fordel kunne lade deres høns få en endnu større frihed i deres villahave. Høns er flotte og sjove at se på, hvis de får plads.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2015, 22:13 »
Ja, plads er her nok af, men mindre kan så helt givet gøre det. Det der betyder noget er, at dyrene kan leve så naturligt som muligt. Der er jo visse leveregler som skal følges. Bare det, at være høns hos mennesker, der har deres vældfærd på sinde. ER GODT. Der hvor penge er alt afgørende - der er dyrevældfærd et ukendt begreb.
Jeg mistede min barne tro for mange år siden. Søren Rye Pedersen besøgte en burhønsefarm. Indehaveren fortalte, at burhøns slet ikke havde lyst til eller behov for støvbade, at samle til rede osv, osv. Som god landmandssøn, troede jeg naturligvis på Hønseriejeren. Men de høns Søren Rye tog med hjem, hvad gjorde de efter et stykke tid i en god hønsegård ....Rigtigt !!. Der knækkede min film.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2015, 17:07 »
Du har helt ret. Det er ikke noget så hyggeligt at gå og ordne i haven og der kommer en høne der trænger til at blive nusset lidt.