Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Roundup  (Læst 3645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Roundup
« Dato: 26 April , 2015, 07:28 »
Nu er jeg stor modstander af gift i haven men vi er plaget af braendenaelder langs vores hegn. Jeg har forsoegt alt muligt men det er en kamp som jeg nok har tabt. Og nu er det saa at jeg ville hoere om hvis jeg giver dem en gang roundup, vil det vaere farligt for hoensene. De har hele haven at gaa rundt i men jeg ville ikke have at der skete dem noget, saa hellere braendenaeller. Er der mon nogen der ved noget om dette?

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Roundup
« Svar #1 Dato: 26 April , 2015, 08:12 »
Ifølge firmaet selv (lavede en søgning) er en omgang roundup ikke altid nok til at bekæmpe brændenælder. Det kan blive nødvendigt at gøre det to gange.

Kan du ikke klippe brændenælderne ned, smide korn på jorden og så lade hønse klare det sidste?

Men ellers kan du måske sprøjte, fjerne de døde planter og slippe hønsene fri når det har regnet.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 26 April , 2015, 08:13 »
Hønselort evt opløst i vand i en høj opløsning skulle slå stort set alle planter ihjel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 26 April , 2015, 09:31 »
Brændenælde kan nemt trækkes op med rod.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Online Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 26 April , 2015, 09:49 »
Brændenælder tager ikke den store skade af roundup - tro mig, jeg har haft gård siden 1991, og de giver sig ikke, Men her i disse uger - tidlig forår, er de faktisk lette at fjerne. En greb og gode handsker og så i gang  /o.
Roundup skal indtages i større mængder end salt, før man dør af det, så ..... Salt er altså mere giftigt. Men håndkraft er jo helt ugiftigt  ;) ;).
Brændenælder  kan heller ikke lide at få hakket toppen af - igen og igen, til sidst giver de op. Men man skal være ihærdig og ikke springe over  *e.
Friske forårs skud kan i øvrigt spises i feks suppe, eller tilberedes som spinat. Meget vitaminrige er de -  <A <J

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 26 April , 2015, 10:35 »
Ellers gives til hønsene, som godt vil æde dem, når de lige har ligget lidt.

Man kan også hænge dem op og tørre dem til senere brug om vinteren. Brændenælder er sunde og fyldt med jern.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2015, 16:46 »
Tak for raad, jeg vil taenke lidt over det for kan ike lide gift i haven . Man kunne maaske ogsaa forstille sig at det endte i aegenne og det er jo slet ikke godt. Naa men vi maa se, tak for jeres raad.