Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad ville I gøre? (Jeg er i syv sind..)  (Læst 4384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metlil

• Bruger
Hvad ville I gøre? (Jeg er i syv sind..)
« Dato: 14 April , 2015, 10:55 »
Hej med jer  :)

Nu har jeg efterhånden skrevet en del om min lille sårede kylling i en anden tråd. Jeg håber ikke I bliver alt for trætte af mig - men jeg er så ny, så jeg er virkelig meget i tvivl om hvordan jeg skal tacle det her. Håber I vil hjælpe mig endnu engang  <+

Hvad ville I gøre i denne situation??

Sagen:
Lille kylling på 2,5 uge af en flok på 13 kyllinger (vi har 4 voksne høns - 2 af dem har udruget de 13 kyllinger). Den er blevet hakket af en af de voksne, hvorefter de andre kyllinger har pillet i såret så det er blevet værre.
Den har været inde i nogle dage sammen med en anden kylling for at hele (i en flyttekasse, med varmelampe).
Da såret var helet satte jeg den ud til de andre igen (i går eftermiddag). Inden jeg satte den ud duppede jeg omkring det bare område med hjortetakolie.
Her til morgen havde den fået et nyt grimt sår i nakken. Jeg ved ikke om det er de voksne eller de andre kyllinger der har hakket igen - men grimt ser det ud  <W

Nu er den altså inde igen (alene) med varmelampe i en flyttekasse.

Men:

Vil de andre efter stor sandsynlighed hakke den igen? Selvom såret heler er hele nakken jo bar for dun/fjer i lang tid endnu.

Jeg har ikke mulighed for at have dem gående adskilt permanent...  :(

Ville I aflive den lille "grimme ælling (kylling)" som bliver hakket på af de andre?

Eller ville I lade den gå inde i længere tid og hele mere op, og så prøve igen?

Eller ville I gøre noget helt tredje??

Jeg synes jo også det er synd den går indenfor helt alene, men jeg er sikker på at såret ville friste en anden kylling så meget at den ville pille i det....

Håber at I endnu engang vil hjælpe mig  <E

Kh. Mette

Offline john wellendorph

• Bruger
Sv: Hvad ville I gøre? (Jeg er i syv sind..)
« Svar #1 Dato: 14 April , 2015, 11:09 »
Ikke fordi jeg ikke vil hjælpe - men der er nok ikke så meget at gøre som du ikke allerede har prøvet.

Jeg selv har når jeg har kyllinger sat noget hegn op inde i høndehuset der er stormasket nok til at kyllinger frit kan løbe igennem men holder de voksne ude. Bag hegnet har kyllingerne så deres fodder og vand og ikke mindst lidt helle fra de voksne.

Ellers er det bedste råd nok (givet i den anden tråd) at du holder den inde evt. sammen med et par stykker af de andre kyllinger.

Det er altid hårdt at se en kylling blive hakket. Held og lykke med den.

Offline Anne Grethe

• Bruger
Hvad ville I gøre? (Jeg er i syv sind..)
« Svar #2 Dato: 14 April , 2015, 11:25 »
Problemet er jo også, at jo længere tid den er væk fra flokken, jo større er chancen for at den bliver hakket igen, når den bliver sat tilbage. Høns er ubarmhjertige hvad angår nye beboere. Den vil være ny i deres øjne, når den har været væk og såret vil tiltrække opmærksomhed fordi den er "anderledes" - Den Grimme Ælling om igen
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Metlil

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 April , 2015, 11:34 »
Tak for jeres svar Anne Grethe og John.

Og det er lige netop som du skriver Anne Grethe at den jo hele tiden vil se anderledes ud ift. de andre.
De fleste andre er gule/lyse og den er sort. Der er én anden sort.

Så derfor går mine tanker på om det er en spildt kamp, og jeg derfor bør gøre kort proces og aflive den...  :-\

Jeg er åben for flere inputs hvis der er nogen der har mere :-)

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 April , 2015, 14:43 »
Du skal ikke undskylde at du spørger her på DFF :). De fleste her er hobbyfolk som har navne til deres høns. Derfor kender vi også interessen for det enkelte individ.
Umiddelbart mener jeg at du har gjort hvad der kan gøres. Hvis det var praktisk muligt for dig kunne en gruppe kyllinger vokse op separat fra de øvrige. Men man skal spørge sig selv om det er rationelt. Heldigvis er høns oftest robuste dyr som ikke alt for ofte bringer os i disse dilemmaer.
I forhold til skavanker så har jeg selv kun et rødt eller grønt lys. Jeg mener at det er bedst at bruge kræfterne på de gode dyr. En hurtig og effektiv aflivning er der ikke noget galt med, men det kan være både anstødeligt og i strid med Dyreværnsloven at lade dyr lide. Hvor grænsen er i situationen med din kylling kan kun du selv afgøre. ::)
Kan du på kort sigt give din kylling et godt liv, så skal du vælge dette, ellers /d
Pøj-pøj med det!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 14 April , 2015, 16:20 »
Ja, høns (dyr generelt og naturen også) kan være ubarmhjertige, meeen det kunne jo også være at der er noget galt med kyllingen, som flokken ikke ønsker og derfor udstøder de den.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metlil

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 April , 2015, 16:55 »
Tak for svar. Vi gjorde kort proces, og den er nu aflivet. Det var det rigtige i dette tilfælde er jeg sikker på. Tak for jeres inputs - det er dejligt at høre andres erfaringer og holdninger.