Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør i ægget? :-(  (Læst 7328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
Kyllinger dør i ægget? :-(
« Dato: 13 Marts , 2015, 14:01 »
Hej alle i kundige hønsefolk.
Det er første gang jeg ruger i rugemaskine. Og al begyndelse er svær skal jeg love for.
Jeg startede med 40 æg. Over 20 har jeg smidt væk undervejs da der ikke var liv i æggene.
Nu er vi kommet til slutningen af dag 21 og jeg har fået 4 fine kyllinger og 1 der hænger lidt i bremsen.
jeg har forsøgt at tage et æg fra for at se hvordan udviklingen var, og der var en fin kylling inde i ægget, men den var død.
Hvad har jeg gjort galt?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger dør i ægget? :-(
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2015, 14:22 »
Der kan være 1000 ting galt i en rugning, så vi bliver nok nødt til at høre hvad der er blevet gjort eller ikke gjort.

Ellers kig ude i venstre side, for der er nogle artikler om avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2015, 14:33 »
Jeg har ikke gjort det store. Har forsøgt at holde en jævn temperatur i gennem hele rugningen, haft en rimelig jævn fugtighed omkring 45 %, og hævet den til 65-70 % de sidste 3 dage.
Det er en kina maskine, så problemet kan selvfølgelig også være at den ikke måler helt rigtigt. :-( Synes bare ikke 5 kyllinger ud af 40 er imponerende :-(

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2015, 14:34 »
Hvis temperatur og fugtighed hele tiden har været OK, så kommer mine tanker hen på dårlig livskraft, nu der er sorteret så mange fra i løbet af rugningen.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2015, 14:35 »
Start med at kontrollere temperatur og fugtighed.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2015, 22:35 »
Så blev der ryddet op. Rugemaskinen er slukket og alle æg er tjekket. Status er:

40 æg lagt i rugemaskinen.
9 blev "næsten" til kyllinger - de var døde i ægget med en lille smule blomme tilbage.
5 er nu under varmelampe og har det tilsyneladende godt
Resten udviklede sig aldrig til mere end bitte små fostre, eller ingenting.

Ikke den bedste debut :-(

Offline Alexander Patrick Harholt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2015, 07:56 »
hvis din fugtmåler ikke viser rigtigt og du har sat fugten til 70% så vil du drukne kyllingerne, ellers er det blot dårligt livskraft. ja sætter aldrig min fugtmåler til mere end højst 65%, har erfarring med at fugten er forskellig hvilken race du udruger. Jeg har La fleche og de er sarte med fugten, og tåler ikke mere end max 65%, men det er nok forskelligt, andre herinde har sikkert andre erfaringer mht hvordan de udruger mm, så kig dig lidt frem, ellers må du prøve igen. Husk altid at tage de fine store æg, du kan altid se vægttabellen for æg på de forskellige racer, så er du også sikker på at du får store sunde kyllinger.
Hilsen

Alexander

Hvid La Fléche

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2015, 16:24 »
Rigtig-rigtig mange hønsefolk prøver at ruge og samvittighedsfuldt passe og pleje æg, som ikke bliver til noget, jeg tror de fleste herinde kender skuffelsen og tomheden, når 40 æg bliver til 4.... eller nul komma nul - det prøvede jeg med 20 wyandot-æg for et par år siden. Det er ikke ret sjovt.
Man kan komme ud for at nogle af kyllerne ikke er levedygtige - med mere eller mindre synlige fejl: Skæve næb, deforme ben, brok eller dårlig vitalitet. Så man er nødt til at aflive sådanne små skravl, der ikke vil kunne leve - eller som ingen glæde ville få af at leve. Ikke muntert.

Andre gange lægger man 20 æg i maskinen og får 18-19 fantastiske kyllinger ud af det. Så er man RIGTIG GLAD!

Hvis jeg var dig ville jeg vaske min maskine godt af, tænde den og kalibrere temperatur osv. og skaffe nogle nye gode rugeæg - måske fra en anden besætning end den første? Og gå i gang med de næste tre uger med fortrøstning, spænding og erfaring. I øvrigt god ide at notere hver dag - bemærkninger om æglysning, fugt, temperatur... føre en journal, så en succes kan gentages eller en ulykke kan undgås.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2015, 07:58 »
Jeg tror at alt for mange har for høj fugt i deres maskiner og at kyllingerne så drukner i æggene.
Husk på at når kyllinger klækker, så stiger fugten også, da de er våde, og så kan det stiger enormt +70-80 %.

og det ER enormt trist at vide at der ER kyllinger i æggene og de så bare dør til sidst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2015, 22:38 »
Det er et alt for ringe resultat.
Du bør ligge på 90%.
Der er to ting i det:

1. Jeg råder dig til at checke om maskinen yder, hvad den lover.
2.Rugeæg er altså ikke bare, SLET IKKE BARE!, æg fra nogle høns nogen har gående i nogle bure.

Rugeæg er højvitale fremkomster fra super velfodrede høns med vitale haner.
Der er slet ikke måde med, hvordan man skal kræse for de af sine høns, der lægger æg til rugning.
Jeg ved ikke hvilken af tingene du falder short off. Det beslutter du selv.

Offline Garbenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2015, 22:54 »
Jeg vil tro det er det sidste.
jeg har nu haft maskinen til at køre tom i de seneste 2 døgn, og den ligger utrolig stabilt og eksterne termometer og hygrometer viser det samme som maskinen.
De æg jeg fik var fra en "ruge fabrik" af racen ross 308 som er en industrislagtekylling. Jeg er klart imod stortproduktion, men tænker at de kunne få et godt liv hos mig, og lidt længere og så give gode kyllingestege. Men kvaliteten kan have været for ringe, så nu har jeg bestilt 48 lys sussex æg fra en privat dame, og håber så på bedre resultat.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2015, 19:40 »
Godt! Op på rugemaskinen igen!
Nogle maraner, nogle araucana.