Rigtig-rigtig mange hønsefolk prøver at ruge og samvittighedsfuldt passe og pleje æg, som ikke bliver til noget, jeg tror de fleste herinde kender skuffelsen og tomheden, når 40 æg bliver til 4.... eller nul komma nul - det prøvede jeg med 20 wyandot-æg for et par år siden. Det er ikke ret sjovt.
Man kan komme ud for at nogle af kyllerne ikke er levedygtige - med mere eller mindre synlige fejl: Skæve næb, deforme ben, brok eller dårlig vitalitet. Så man er nødt til at aflive sådanne små skravl, der ikke vil kunne leve - eller som ingen glæde ville få af at leve. Ikke muntert.
Andre gange lægger man 20 æg i maskinen og får 18-19 fantastiske kyllinger ud af det. Så er man RIGTIG GLAD!
Hvis jeg var dig ville jeg vaske min maskine godt af, tænde den og kalibrere temperatur osv. og skaffe nogle nye gode rugeæg - måske fra en anden besætning end den første? Og gå i gang med de næste tre uger med fortrøstning, spænding og erfaring. I øvrigt god ide at notere hver dag - bemærkninger om æglysning, fugt, temperatur... føre en journal, så en succes kan gentages eller en ulykke kan undgås.