Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fodring af Rouen ænder  (Læst 5494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KatrineR

• Passiv bruger
fodring af Rouen ænder
« Dato: 10 Marts , 2015, 20:07 »
Hej.
jeg har hørt at rouen skal fodres på en bestemt møde..
hvad er jeres erfaringer ??

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: fodring af Rouen ænder
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2015, 21:06 »
Tænker du i forhold til slagt eller ?

De har let ved at blive fede og med deres skønne buttede kroppe kan de hurtigt blive ret uformelige ;)

Jeg syntes de sætter for meget fedt hvis de får hvede, mine får tilskud, sort havre, knust majs og evt. byg inden slagt, men jeg fodrer ens til både moskus og rouen.
Der er det virkeligt tydeligt hvad racen gør for det er meget forskellige slagtedyr man får på samme fodring :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Ari

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2015, 01:47 »
Majs skulle ellers give endnu mere fedt end hvede?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2015, 08:25 »
Nu er der store forskelle på hvor de er dyrket i forhold til reelt indhold, men generelt indeholder majs mindre fedt end hvede, men majs er meget energitæt - jeg kan godt lide majs for det giver god foderøkonomi og flot farve til især kyllingekød (og dyrene elsker det).
Majs indeholder en del sukker, men tilgengæld har sort havre et lavt GI - man skal huske helheden, nogle gange er 1+1=3 :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Ari

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2015, 00:34 »
Du har selvfølgelig helt ret, nimrod, at de andre fodermidler har stor indflydelse på din foderplan, og at havren ikke er energitæt.

Min pointe var dog, at majs ikke nødvendigvis indeholder mere fedt end hvede (jeg vidste ikke, at det var omvendt), men pga den høje stivelses- og dermed energiindhold giver mere fede dyr.

Har du deciderede erfaringer med, at ænderne bliver mere fede, hvis du erstatter majsandelen i din blanding med hvede?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2015, 11:43 »
ja og nej ;)
Fodrede 2 år med 50%tilskud + 50%hvede og der var de mere fede end de var sidste år på 50%tilskud, 25% sort havre og 25% majs.
har tidligere også prøvet hvede/byg

Men det er jo nok for få år/få dyr til at man kan sige at "sådan er det", men det er min tese lige pt :D
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline KatrineR

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2015, 17:19 »
Hej -
tak for jeres svar..
det gav stof til efter tanke..

lige et enkel spørgsmål mere..
nu er min en and begyndt at lægge æg..
og når nu ællingerne begynder at skulle have "rigtigt" mad..
så de kan blive klar til udstilling.. er der så noget bestemt jeg skal tænke på???