Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan lusebehandles kyllinger?  (Læst 3601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Hvordan lusebehandles kyllinger?
« Dato: 08 Marts , 2015, 17:48 »
Jeg har lige opdage at hønsene har lus. Jeg havde en høne oppe i favnen for at tjekke for netop lus - fandt dog ingen. Men fem minutter efter var mit hår fuld af krible-krable. Sjusket tjek fra min side. Øv. Jeg har været i nærheden af mine 5 dage gamle kyllinger og er selvfølgelig nervøs for om der skulle være faldet nogle lus af til dem også. Hvad gør jeg hvis de er smittede? Har tænkt at en let pudring med Hemexcide måske er det første jeg kan gøre. Tåler de Stald-Chok?

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvordan lusebehandles kyllinger?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2015, 19:31 »
Til så små kyller ville jeg bruge Drop-Lop fra America-Thisted eller Helle's opskrift på urteolie (se Leksikon).
Begge dele virker ved at stinke og få lusene til at ønske sig langt væk - og begge er giftfri alternativer til StaldChok, som jeg ikke ville bruge på så små dyr.

Hermexide er også ok - men som du siger: En let pudring - du skulle jo nødig dehydrere kyllerne også :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2015, 20:20 »
Jeg kigger lige på det så jeg er forberedt hvis uheld er ude. Tak for rådet. Man er jo lidt næn om de små kræ.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2015, 22:32 »
Hm. Er du nu HELT sikker på, at dine kom fra hønsene? Man kan jo også være uheldig bare at have fået menneskelus, og en hel invasion i håret på 5 minutter virker underligt.  De skulle jo alle målrettet være kravlet op af armen med sikker kurs mod håret, uden at du lige havde lagt mærke til det.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2015, 07:01 »
Det tænker jeg også. Har selv lusebehandlet ca. 30 høns 3 gange uden at få lus på mig selv. Og der var en del af dem der vrimlede med lus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2015, 12:11 »
Det var helt sikkert hønselus. Har iøvrigt oplevet det før. De er hurtige til at kravle op. Man kan også mærke at de gør det, hvis ikke man har for meget tøj på.