Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut-hjælp til nyudklækket skravlet kylling  (Læst 2721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lise C

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Akut-hjælp til nyudklækket skravlet kylling
« Dato: 06 Marts , 2015, 16:33 »
Er der mon nogen af jer erfarne folk, der vil hjælpe med gode råd til, hvordan jeg kan give en nyudklækket, skravlet lille kylling en fair chance her i livet?
Manden og jeg har i flere år haft en lille flok silkehøns, inkl. en hane, uden at det har resulteret i kyllinger (eller udklækninger, for den sags skyld). Så overraskelsen var stor, da vi i formiddags opdagede to kyllinger og en tredje på vej i hønsenes indendørs vinter-residens.
De to førstnævnte er stærke og livsduelige (spiser, drikker og går nygerrige omkring), mens den sidst ankomne er meget skravlet og svagelig. Hønemor tager sig godt af de to stærke afkom, men ignorerer "skravlet", som vi derfor nu har flyttet ind i et varmt fyrrum - i mangel af varmelampe og lign. - i en kasse med mad og vand. Den lille fyr tager vand til sig via en pipette og virker en anelse mindre forkommen, men som nybegynder udi kyllinger aner jeg intet om, hvordan jeg bør tage mig af den og tilbyde den af foder etc. Så alle råd er mere end velkomne!
Og ja, jeg ved, at kyllingen sandsynligvis lever på lånt tid, men vil som sagt gøre mit bedste for at give den en fair chance.
På forhånd mange, mange tak for jeres hjælp!

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Akut-hjælp til nyudklækket skravlet kylling
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2015, 08:17 »
Hvis den har varme, foder og vand og er isoleret fra de andre, så de ikke kan hakke den, vil jeg mene, at du ikke kan gøre mere.
Jeg har reddet nogen sølle kyllinger, men de har altid vist sig, enten at have svært ved at vokse, som de andre, eller de er døde efter et par uger.
Hvis den ikke selv kan drikke og æde, tror jeg, det bliver svært for den, desværre.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Akut-hjælp til nyudklækket skravlet kylling
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2015, 08:20 »
Du skal ha fat på noget startfoder og undulatfoder eller lignende blanding til stuefugle, og så sæt den hen til foderet og prik med fingeren ned i maden. Det er et tegn til den om at det er mad. De to ude hos mor skal også ha startfoder. Jeg plejer den første uges tid at blande startfoder med 1/3 undulatfoder og 1/3 havregryn, og så gå langsomt over på rent startfoder.

Jeg ville max gi den til i morgen, og hvis den ikke er frisk nok til at blive sat ud til mor igen, så ville jeg aflive. Jeg ved det lyder hårdt, men et ensomt liv indenfor er ikke optimalt, og som du siger, så lever den nok på lånt tid, hvis den er skravlet. Der er dog en lille chance for, at den bare har brug for lidt "starthjælp".

Hvis den kommer så langt, som til at komme ud til mor igen, så er det bedst at sætte den under hønen, når hun er gået til ro om aftenen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lise C

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Akut-hjælp til nyudklækket skravlet kylling
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2015, 09:26 »
Mange tak begge to for jeres fine og brugbare svar.
Vi måtte trist nok give op og erkende, at det var mest humant at aflive den lille sølle kylling i går aftes, da den blev svagere og svagere. Naturen er en hård nyser ind i mellem.

Til gengæld glæder vi os så over de to stærke og friske unger, der myldrer rundt ude hos hønemor. Vi har taget de gode råd om startfoder til os og går nu desuden i gang med at sætte os ind i den forsatte pasning af de små dunede.

Igen tak for jeres tips og råd, og hav en rigtig dejlig weekend.
Lise