Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder uden piller?  (Læst 15167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Foder uden piller?
« Dato: 23 Februar , 2015, 07:26 »
Jeg har læst flere steder, at mange fodrer uden hønsepiller. Mine har altid været vant til at få blandet piller, hvede, byg, majs og havre sammen, evt. kun en af kornsorterne, alt efter hvad jeg har haft hjemme.

Kan jeg helt skippe foderpillerne og gå over en blanding af hvede, byg, havre og majs? Hvad er jeres erfaringer? Mine høns er lidt godt i stand, og de er også gamle. Størstedelen er mellem 3 og 6 år gamle.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Foder uden piller?
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2015, 07:39 »
en hønsepille består typisk af diverse korn, majs, soya og noget vitamin/mineral blanding - det kan du selvfølgeligt sagtens selv udfodre løst.

Det kræver blot du lige bruger lidt tid med lommeregneren for at sammensætte et forhold der giver tilstrækkeligt protein og dertil lægger en vitamin/mineralblanding :-)

Det kan oftest kun betale sig hvis du har billig adgang til korn etc., men nu bor du jo på djævleøen med de høje priser, så måske det er mere fordelagtigt hos dig ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2015, 07:55 »
Jeg har desværre ikke kunnet finde en øko-kornpusher, så jeg punger ud i dyre domme hos Land & Fritid, hvor jeg køber 15 kg sække af korn og piller. Det river godt i pengepungen, og derfor tænkte jeg på, om det kunne svare sig at skippe de meget dyre foderpiller, og gå over til at blande korn i stedet for. Har du et godt bud på en vitamin/mineralsammensætning?

Andre blander vidst også roepiller, tørrede ærter m.m. i deres foder. Det er jo en hel videnskab. <A
Venlig hilsen Tanja

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2015, 08:30 »
Altså teorien du skal bruge hvis du selv vil blande er følgende:

Du tager de foderemner du ved du selv kan skaffe billigt (typisk hvis man er landmand tager man udgangspunkt i det man selv producerer, du må så tage udgangspunkt i hvad du kan skaffe i dit nærområde til ordentlige priser)

det skal du så finde et blandingsforhold der giver en passende mængde protein, evt. tilsætte sådan noget som soyaskrå, fiskemel eller andet meget proteinrigt.

roepiller er lidt specielt, men indgår i mange færdige piller og de er billige - selv er jeg glad for ærter, de giver ekstra farve på blommen ;-)

jeg bruger selv vispumin :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2015, 12:56 »
Jeg VED godt at det er - meget - for sent, MEN når høsten går i gang til efteråret, så spænd traileren bag på bilen og kør ud til en mark, hvor der høstes. Vi bruger byg, men det kan du jo selv bestemme.
Stands mejetærskeren og spørg om du kan købe korn til dine høns. Lidt "bestikkelse" i form af øl/vand er ikke en dum ide. Spørg føreren om du kan lagre det umiddelbart (noget med fugtighed% som han kan se i mejetærskeren) eller hvad du skal gøre.
Han fylder traileren direkte fra mejetærskeren - og så er det bare hjem og få det fyldt i plasttønder/sække eller hvad du nu har.
Normalt kommer du af med 200-300 kr for en hel trailer fuld - og så har du nok til både høns og vildtfuglene i din have det næste år eller to.
Så skal du bare købe resten af det du vil bruge i din foderblanding i foderstofforretningen. Det er den billigste måde at få foder på.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2015, 14:16 »
Henrik R. Har ret. Den der smører godt, han kører godt ;D
Byg alene kan give tynd mave, så bland helst også med andre kornsorter.
Når man henter direkte fra marken skal kornet være meget tørt for ikke at mugne, og uanset så lagres korn bedre i trækasser end i plastic.
Korn med over 15 procent vand skal altid tørres!
Husk også at rottesikre et forråd af foder.
Hilsner
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2015, 15:39 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2015, 14:47 »
Jeg holder op med at fodre med piller når den sæk jeg har er spist op eller kasseret pga alder. Hønsene spiser så lidt af det at det når at blive for gammelt og meget må kasseres pga smuldr. Havehønsene finder så meget selv så jeg tror pillerne er overflødige. Jeg giver ekstra proteiner og vispumin i blødfoderet- krydser fingre og håber det bedste. Har kørt med det vinteren over og pillerne står stort set urørte og unyttige.

Offline anneke

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2015, 16:59 »
Lene, du kan blande piller i blødfoder, eller bare blande dem op i vand. Så spiser de dem inden de bliver for gammel. Er enig med jer at de ikke gerne spiser piller når der er andet til rådighed. Spekulerer også over at droppe dem. Jeg har allerede halveret mængden uden at jeg kan mærke nedgang i æg.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2015, 15:26 »
Langt hen ad vejen er vores høns kloge nok til at tage det de har brug for. Om sommeren når der er bedre næring i græsset gider mine høns ikke pillefoder. Givetvis fordi de ikke har brug for det.
Under vinterens fjerskifte gad mine høns ikke tage de regnorme jeg gravede op til dem, men de havde jo heller ikke ikke brug for så meget protein når de ikke lagde æg ::)
Jo større areal de har tilrådighed des mindre købepiller behøver de.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2015, 17:05 »
Lene, du kan blande piller i blødfoder, eller bare blande dem op i vand. Så spiser de dem inden de bliver for gammel. Er enig med jer at de ikke gerne spiser piller når der er andet til rådighed. Spekulerer også over at droppe dem. Jeg har allerede halveret mængden uden at jeg kan mærke nedgang i æg.

Jeg har prøvet at blande pillerne i blødfoderet, men synes blot de levner mere af det - og så er jeg lige vidt. Hønsene har adgang til en stor varieret have - i en grøn vinter som denne kan de stort set finde hvad de behøver med lidt tilskud af korn og blødfoder. Æglægningen har været fin. I en frost- og snevinter kræver det nok et mere dækkende foder - den tid den sorg  :) - nu går vi heldigvis en grøn tid i møde.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 25 Februar , 2015, 18:17 »
Tak for yderligere input. Jeg tror jeg vil forsøge at lave en blanding uden piller, men det kræver at jeg får sat mig ned og sammensat en god foderblanding, og det bliver ikke lige nu pga. travlhed med diverse ting og sager. Ind til jeg får tiden til det fortsætter jeg derfor med piller iblandet korn.
Venlig hilsen Tanja

Offline MikeNorbert

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 April , 2015, 08:44 »
Jeg har lavet et regneark, som jeg har brugt til at finde ud af det blandings forhold jeg bruger. jeg har forsøgt at indsætte det her, men det kan man vist ikke. Hvis nogen vil prøve om det, så send en mail, så sender jeg det
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 April , 2015, 09:57 »
Hej Mike. Det lyder interessant! Vil du sende til LeneSkelmose@gmail.com ?

Offline merik

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 April , 2015, 18:40 »
Jeg har lavet et regneark, som jeg har brugt til at finde ud af det blandings forhold jeg bruger. jeg har forsøgt at indsætte det her, men det kan man vist ikke. Hvis nogen vil prøve om det, så send en mail, så sender jeg det

Hej Mike
Det lyder lige som noget jeg har brug for. Du kan evt. ligge det op på en side som http://wikisend.com/ også dele linket her så du slipper for at sende det personligt til alle der kunne tænke sig at se det.
Mvh.
Mads

Offline MikeNorbert

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 April , 2015, 19:12 »
Det vil jeg lige kikke på  8)
« Senest Redigeret: 05 April , 2015, 19:28 Fra MikeNorbert »
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10