Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder  (Læst 3744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanssc

• Passiv bruger
Foder
« Dato: 19 Februar , 2015, 21:50 »
Nu har vi haft vores 7 høns i ca. ½ år. Efter første dag kom der et æg/dag og sådan fortsatte det i nogle uger, hvor vi var utålmodige og talte meget om høns i aspares. Stille og rolig kom der flere og flere æg. Nu er vi oppe på 5-6 æg/dag, selv om der ingen kunstig lys er i hønsehuset.

De får "fuldfoder"/"æglægningsfodder", nogle muslingeskaller og lidt korn. Når jeg køber foder, kan jeg vælge mellem "fuldfoder" og "tilskudsfoder". Mit spørgsmål er, hvad skal man give sammen med tilskudsfoder? Er det den naturlige løsning, når man har adgang til billig korn?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Foder
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2015, 22:07 »
Tilskudsfoder gives med korn og fuldfoder uden korn. Så hvis du har adgang til billigt korn, så skal du købe tilskudsfoder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanssc

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2015, 22:14 »
Tak for svar! hvad med blandingsforhold? Eller det står måske nok på posen

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2015, 22:04 »
Ca halvt af hver
1.5 New Hampshire

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2015, 00:45 »
Hej
Jeg fodrer med tilskudsfoder ad libitum,og 50gram korn per høne,ellers bliver de for fede
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2015, 09:56 »
Det kommer vel også an på hvilke kornsorter man fodrer med. Læste på et tidspunkt herinde 'af hvede bliver de fede og af havre bliver de magre'.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2015, 12:54 »
Hvede er såmænd et udmærket foder, ifh. til havre som ikke indeholder så meget, da en stor del er skal.
Der er bestemt en grund til at fabriks-foder, hvor sammensætning er optimeret, indeholder mest hvede, for de fleste mærkers vedkommende, både til voksne og kyllinger.
Mine Orpington kan sagtens klare 50% piller og 50% hvede uden at blive fede, og det skal bemærkes at automaterne aldrig er tomme.
Jeg tror fedme problemet i lang højere grad handler om at ens har mulighed for at løbe meget rundt og har meget store gårde, hvis da ikke de har frit udløb.