Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er hanen kønsmoden?  (Læst 6755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

• Bruger
Hvornår er hanen kønsmoden?
« Dato: 19 Februar , 2015, 14:36 »
Jeg købte en flok sussex høns tilbage i november.
Hanen er for halvanden måned siden begyndt at gale (dog ikke så slemt).
Men jeg tænker lidt, hvornår er han egentlig kønsmoden? Den er vist nok fra Maj eller Juni 2014. Jeg har set ham træde nogle af hønerne, dog primært de to hybrider (gad vide om det er et tilfælde eller om det er fordi de er mindre og dermed lettere at klare?).

Men jeg pønser lidt på om det vil være muligt at samle nogle rugeæg nu her og så ruge en flok ud (24), så kan jeg evt. slagte/bortgive hanen hvis naboerne begynder at klage for meget over hanegal. På den måde kunne det jo være jeg kunne klare mig med en hane kun om vinteren hvor hanegal ikke generer så galt :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline alrk

• Passiv bruger
Sv: Hvornår er hanen kønsmoden?
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2015, 19:34 »
Jeg har ladet mig fortælle herinde, at det tager godt 6mdr for en hane at blive kønsmoden.

Den strategi troede jeg også på. Hanen er værst om foråret, har jeg fået at vide af en genbo. Ingen andre har nævnt noget.

Men nu har jeg altså skiftet hønsehuset ud af mange årsager, herunder støjisolering, for at kunne beholde hanen året rundt.

Vi bor i et parcelhuskvarter i Silkeborg kommune, der tillader hane blot man isolerer hønsehuset.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2015, 19:52 »
Jeg har haft en hane fra september der lavede kyllinger i marts. Altså hanen lavede ikke kyllingerne.. Han var far til dem
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2015, 09:42 »
Okay, mange tak. Så skal hønerne bare til at lægge lidt flere æg så vi kan komme i gang med at lave små kyllinger! Må lige have fikset lyset i hønsehuset igen :)
Min plan er at renovere hønsehuset til sommer, herunder lyd og lys-isolere det.
Jeg må se om jeg ikke kan få en dame eller to overtalt til at lægge sig skrukke om en måneds tid. Er starten af april for tidligt til naturligt udrugede kyllinger?
Det ville da være klart sjovest (og billigst) at gøre det naturligt. Og lærerigt for børnene også! :D
1.6 Sølvgrå Sussex