Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom han - ulven!  (Læst 8489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #45 Dato: 13 Februar , 2015, 10:52 »
Byræve er vel kun et problem fordi folk synes det ER sjovt at fodre dem og prøve på at gøre dem tamme, for nøj de er jo søde de der små røde "hunde" .

Ulven har desværre alle dage været genstand og udråbt for at være et glubsk bæst, som dræber små børn og endvidere står i ledtog med både djævelen og ikke mindst vampyrer eller alle historierne om varulve.
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2015, 10:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #46 Dato: 13 Februar , 2015, 10:53 »
Som jæger har jeg ærligt talt intet problem med at der er kommet ulve til Danmark. Jeg har godt set andre jægere pive over at nu kommer ulven og spiser alt råvildtet.

Men altså, hvis vi har 200 ulve i Jylland om nogle år (det er vel ca hvad der vil være plads til) så spiser de vel i omegnen af 5000 rådyr om året (et estimat)

Til sammenligning nedlægger jægerne omkring 100-125.000 rådyr om året og der køres ca 15.000 rådyr ihjel i trafikken om året.

Så tror jeg ærligt talt ikke de få rådyr som ulvene vil spise udgør noget problem, den hjælper nok til gengæld med at så spist nogle af de svagere dyr fra flokken, og ikke kun "medaljebukken" som visse jægere har en tendens til at gå efter, i stedet for at have en fornuftig vildtforvaltning på deres jagtmarker.

I forhold til angreb på mennesker er jeg på ingen måde nervøs for det, heller ikke selvom jeg måtte finde på at gå tur i skoven iført en rød hætte (det ville dog se fjollet ud)

Som en tidligere linkede til, så er der i perioden 1952 - 2002 dræbt 8 mennesker i ulveangreb i Europa og Rusland.. Vi taler altså om et areal på 10.180.000 km2 (231x Danmarks størrelse) med et samlet befolkningstal på 742 mio. (135x Danmarks befolkning) og en periode på 50 år!

Det vil svare til at der bliver dræbt 0,001 dansker om året af ulve - Eller en dansker hvert 1.000 år!

Jeg kender den fårebonde der var meget i medierne for et par år siden, da han havde mistet i omegnen af 20 får til ulven i området omkring Herning, men der har ikke været angreb hos ham siden dengang, så problemet er altså ikke-eksisterende i praksis.

Kort sagt: ULVEN KOMMER! ULVEN KOMMER!
De spiser mere end 25 rådyr om året pr. ulv.
Vi har set at dyr, rådyr og får, er blevet angrebet og kun noget af det er blevet spist, ulven er jo ikke en som gemmer til næste gang den bliver sulten, nej den er jager og spiser til den er mæt, når den så bliver sulten igen, jager den det næste dyr. Fra hundene ved vi at der går 24 timer, til dette indtræffer, altså skal man beregne, at en ulv spiser/dræber et dyr i døgnet, det vil sige at hvis bestanden kommer op på 200 ulve X 365 dage. det er 73.000 rådyr el får, får er nemmere at komme til, så derfor vil den fortrække dem, frem for rådyr.
Jeg mener at have læst, at fårebestanden i jylland er på ca. 100.000 moderdyr, altså vil disse uddø inden der er går et par år.
Nu er det jo også sådan at ulven må skydes, i andre lande, som sverige og i rusland og resten af europa.
Jeg ved også at på bornholm mangler de rovdyr, til at holde bestanden af kaniner nede, så hvis de nu fik et par ulve, så vil de nok være mere glade for dem end jyderne er  ;)

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 13 Februar , 2015, 11:18 »
De spiser mere end 25 rådyr om året pr. ulv.
Vi har set at dyr, rådyr og får, er blevet angrebet og kun noget af det er blevet spist, ulven er jo ikke en som gemmer til næste gang den bliver sulten, nej den er jager og spiser til den er mæt, når den så bliver sulten igen, jager den det næste dyr. Fra hundene ved vi at der går 24 timer, til dette indtræffer, altså skal man beregne, at en ulv spiser/dræber et dyr i døgnet, det vil sige at hvis bestanden kommer op på 200 ulve X 365 dage. det er 73.000 rådyr el får, får er nemmere at komme til, så derfor vil den fortrække dem, frem for rådyr.
Jeg mener at have læst, at fårebestanden i jylland er på ca. 100.000 moderdyr, altså vil disse uddø inden der er går et par år.
Nu er det jo også sådan at ulven må skydes, i andre lande, som sverige og i rusland og resten af europa.
Jeg ved også at på bornholm mangler de rovdyr, til at holde bestanden af kaniner nede, så hvis de nu fik et par ulve, så vil de nok være mere glade for dem end jyderne er  ;)

Jeg tillader mig at betvivle dine tal  ;)

Det nationale center for miljø og energi anslår at 100 ulve i Jylland vil have et fødebehov svarende til ca 10% af de nedlagte rå og hjortevildt. Der er pænt langt op til de tal du angiver.

En ulv har behov for mellem 2,25 og 4,5 kg kød om dagen for at overleve og være i en foderstand der gør at den kan reproducere. Vilde ulve spiser ikke hver dag, men nærmere 1-2 gange om ugen. Så hvis vi nu tager udgangspunkt i 3 kg kød pr. ulv. pr døgn, så er det ca et mindre rådyr om ugen, eller 50 rådyr om året i runde tal. Med et antal baseret på 200 ulve er det så altså ca. 10.000 rådyr om året og dermed færre end der er dokumenteret dræbt i trafikken, hvor tallet endda må formodes at være meget lavere end det antal der reelt køres ihjel men aldrig indberettes. Skal vi forbyde trafik?  ;D

Det er altså alt i alt, nogle meget små tal der er tale om, uanset hvordan du vender og drejer det eller forsøger at piske en "Ulven kommer" stemning op  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #48 Dato: 13 Februar , 2015, 11:31 »
Som jeg skrev tidligere har tyskerne gode erfaringer med at hegne mod ulve. Vi hegner i forvejen for at holde dyrene inde- hvor meget mere der skal til for at holde ulve ude, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror ikke det vil koste en herregård.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #49 Dato: 13 Februar , 2015, 11:43 »
Jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver tilladt at regulere ulvebestanden hvis den bliver for stor.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 13 Februar , 2015, 13:48 »
http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Ulve_i_Danmark.pdf

Konklusioner:
Anslået ulvebestand Danmark kan bære er 100 (baseret på areal, trafikale forhold, bebyggelse og erfaringer fra tyskland)

Anslået råvildt forbrugt ved 100 ulve er 8.000

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

• Bruger
« Svar #51 Dato: 13 Februar , 2015, 13:53 »
Jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver tilladt at regulere ulvebestanden hvis den bliver for stor.
Det skal du ikke sige, du kan bare se hvordan det er gået med svanen  ;)

Mvh Viben

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 13 Februar , 2015, 14:05 »
Det er et EU direktiv der freder ulven, sund fornuft er ikke nødvendigvis i spil ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #53 Dato: 13 Februar , 2015, 14:33 »

Det er et EU direktiv der freder ulven, sund fornuft er ikke nødvendigvis i spil ;-)
Jeg går ud fra at dyr fredes fordi de er truede og at fredning ophæves ( om ikke andet så delvist) når de ikke er truede længere. Så vil der nok være uenighed om hvornår det er.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #54 Dato: 13 Februar , 2015, 16:15 »
Man skal ikke regne med megen logik og sund fornuft, når Disney faktoren er involveret og menneskene mest bo i store byer, drikker cafe latte og oplever verden på bredskærm.

Det er ren hat og briller og følelser. Overfladisk. Distance og ingen indlevelse.
-Og så langt man er parat til at gå på andres bekostning, for at føle sig frelst og rigtig.

Befri Willy, slip mink løs, beskyt skarver og alt det der.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #55 Dato: 13 Februar , 2015, 16:23 »
I har ret , Lene og Jens . Hvad skal vi bruge ulve til.De gør ingen gavn i naturen.Det optimale er at få dem udryddet på lige fod med undslupne mink.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 13 Februar , 2015, 17:53 »
Nu bliver jeg med garanti skudt i sænk, men fred være med det :)

Jeg ser bestemt ikke ulven som et stort problem.. Snart tværtimod. Før der kan nå at komme nogen og sige: "det er også fordi, du kommer fra storbyen, har et disneybillede af naturen og ikke har en realitetssans" må jeg hellere slå fast at jeg er født og opvokset på en gård med mindre husdyrhold. Jeg er selv aktiv jæger og har boet i udkanten af en større plantage størstedelen af mit liv.

Nu hvor ulven vender tilbage til Danmark, må jeg ærligt indrømme, at det fylder mig med glæde og respekt. En glæde for, at ikke alt hvad vi mennesker formår at ødelægge, forbliver ødelagt, at ikke alle de dyr og al den natur vi får udryddet forbliver udryddet. Det glæder mig og fylder mig med håb for fremtiden. Et håb om, at når vi, som mener, at vi som én enkelt art har krav på størstedelen af jordkloden, engang er borte, kan naturen igen genoprette sig selv. Jeg finder det dybt egoistisk, at der flere steder bliver benævnt ting som: "at mennesket også skal have en plads". Ja, selvfølgelig skal vi det, men det skal ulven da så sandelig også. Den er nu engang naturligt hjemmehørende i vores natur, og var det ikke for os menneskers frygt og egoisme, havde det formegentlig aldrig ændret sig. Mennesket er nu engang indrette på en måde, så det forsøger at komme på toppen af fødekæden. Det tolerer ikke konkurrence, og netop derfor er ulven, såvel som løven, tigeren, bjørnen og pumaen, altid blevet betragtet som noget, der skal udryddes. Nuvel, selvfølgelig vil der altid være angreb fra vilde dyr, og det kan formegentlig heller ikke undgåes, at der i løbet af de næste hundrede år, vil komme et angreb på en dansker. Det er så der, jeg synes, vi skal huske på, hvor mange andre dyr, der rentfaktisk er en større trussel. Jeg tænker, at en del af denne frygt er baseret på, at ulven er stor og for mange ukendt. Et angreb fra en ulv vil til en hver tid trække flere overskrifter end et angreb fra en hugorm, selv hvis hugormens bid får dødelig udgang, og ulvens kun er overfladisk.

Jeg hilser ulven velkommen med en respekt. En respekt for dyret, en respekt for naturen og en respekt for, at vi mennesker måske endelig har indset, at vi ikke bør eje og styre alt.

Mht. dyrehold, så er jeg bestemt af den opfattelse, at der skal laves en bedre støtteordning til landmændene. Det er jo ikke dem, der skal betale prisen, men Danmark som samfund. Det er jo trods alt ikke kun landmændene, men hele samfundet der var med til at udrydde dem i sin tid.

I forhold til byttedyr er jeg heller ikke bekymret. Rådyrbestanden er så enormt stor, at selv 100 ulve, ikke ville kunne nedbringe bestanden markant. Tværtimod vil det være positivt, da vi på den måde får sorteret de små og dårlige dyr fra.

Igen, nu bliver jeg sikkert sablet ned, men det er mine tanker om det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 13 Februar , 2015, 18:51 »
Man skal ikke regne med megen logik og sund fornuft, når Disney faktoren er involveret og menneskene mest bo i store byer, drikker cafe latte og oplever verden på bredskærm.

Det er ren hat og briller og følelser. Overfladisk. Distance og ingen indlevelse.
-Og så langt man er parat til at gå på andres bekostning, for at føle sig frelst og rigtig.

Befri Willy, slip mink løs, beskyt skarver og alt det der.

Nu bor jeg godt nok på landet og i ulveområde, men jeg kunne jo også skrive at:
Man skal ikke regne med megen logik og sund fornuft når kakkelbordsmentaliteten er involveret, og bønder mest oplever verden gennem et svagt genskin i computerskærmen mens de søger mere EU-støtte, og underbetalte østeuropæere laver det praktiske.

Det er ren hat og briller. Overfladisk. Distance og ingen indlevelse.
- Følelseskolde og ligeglade med naturen.

Skyd vilsvinet, skyd ulven, forbyd hobbyhønsene og alt det der.
(Ja, glem ikke at svinebaronerne ikke vil have vildsvin, fåreavlerne vil ikke have ulve og der er folk i fjerkræindustrien der ønsker begrænsninger og gerne forbud mod hobbyhøns). Så det er også frelst at ville bevare hobbyhøns.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

• Bruger
« Svar #58 Dato: 15 Februar , 2015, 08:57 »
Nu bor jeg godt nok på landet og i ulveområde, men jeg kunne jo også skrive at:
Man skal ikke regne med megen logik og sund fornuft når kakkelbordsmentaliteten er involveret, og bønder mest oplever verden gennem et svagt genskin i computerskærmen mens de søger mere EU-støtte, og underbetalte østeuropæere laver det praktiske.

Det er ren hat og briller. Overfladisk. Distance og ingen indlevelse.
- Følelseskolde og ligeglade med naturen.

Skyd vilsvinet, skyd ulven, forbyd hobbyhønsene og alt det der.
(Ja, glem ikke at svinebaronerne ikke vil have vildsvin, fåreavlerne vil ikke have ulve og der er folk i fjerkræindustrien der ønsker begrænsninger og gerne forbud mod hobbyhøns). Så det er også frelst at ville bevare hobbyhøns.

Med hensyn til hobbyhøns- racehøns, så syntes jeg at der er rigeligt med skadedyr i form af mink-mår samt ræv, hvorfor så tillade ulv at komme til, og når vi så tillader ulv, så er det næste vel bjørn samt los, de er ikke længere væk end sverige.  ::)

Mvh Viben

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #59 Dato: 15 Februar , 2015, 14:36 »
Med hensyn til hobbyhøns- racehøns, så syntes jeg at der er rigeligt med skadedyr i form af mink-mår samt ræv, hvorfor så tillade ulv at komme til, og når vi så tillader ulv, så er det næste vel bjørn samt los, de er ikke længere væk end sverige.  ::)

Mvh Viben

Hørte så lige en radioudsendelse den anden dag, hvor det blev diskuteret, om der kunne udsættes elefanter til Dk som naturplejere!