Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns er ikke bare høns...  (Læst 748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Høns er ikke bare høns...
« Dato: 26 Januar , 2015, 11:33 »
Kæresten byggede en stor flot hønsegård og hus og brugte mange kræfter og megen tid på det. Vi fik høns, forskellige racer. Men de havde det åbenbart for godt, for de havde ikke ret meget tid til at lægge æg.
Jeg følte efterhånden et vist pres fra familien - hvor bliver de lovede æg af?
Jeg bed hovedet af al skam en dag i efteråret og kørte så ud og hentede 3 hvide 18 ugers 'ægrobotter' (meget imod mine principper i øvrigt). De startede hurtigt med at lægge et æg om dagen hver. Da de gik for med et godt eksempel, startede de andre så også med en mere kontinuerlig levering.
Men de er altså de mærkeligste høns jeg nogensinde har haft...
De skraber og render rundt som de andre, men spiser ikke grønt (så blommerne er kedeligt blege), blommerne i æggene er meget små, resten er hvide. Æggene er kedeligt smagløse.
Disse høns render ud når det er mørkt. De går som de eneste ud i sneen. De er som de eneste møgbeskidte og har en kedelig fjerdragt.
De holder ikke længe her... og vi skal ikke have flere af dem (af mange grunde), men nu har jeg så også lært dem at kende personligt.

Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns er ikke bare høns...
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2015, 11:58 »
Jeg tror nu også der kan være noget genetisk med blommefarven. Mine store danske landhøns lægger konsekvent æg med lysere blomme end barneveldere og new hampshirerne. Og landhønsene er ellers rigtig gode til at fouragere i haven, og de har altid fået nøjagtigt det samme foder. Smagen på æggene fejler ikke noget.
At dine ægge-robotter så har et kedeligt udseende, lægger kedelige æg og ikke er de skarpeste høns i hønsegården er taget til efterretning. ;) Jeg holder mig også til mottoet om at livet er for kort til grimme høns. Og i min verden er der ikke noget grimmere end en æggerobot. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2015, 12:29 »
Marianne. Har du overvejet Australorps. Jeg fik nogle sidste år og de overgår alle mine forventninger. Stærke og sunde, spiser masser af grønt, lægger flot med æg - selv om vinteren- æggeblommen mørk gul/orange. Æggene meget velsmagende. Racen meget flot at se på. Hanen især. Men alle har de de mest bedårende sorte øjne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2015, 18:06 »
Lene, australorps er meget smukke og ja, med meget smukke øjne :) Men jeg er nu mest til de store wyandotter (som race) og til maran og 'maraucana' som æglæggere af de suverænt mest velsmagende æg - efter min mening :)
Mvh Marianne