Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt begynder vanskelligheder  (Læst 5357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Lidt begynder vanskelligheder
« Dato: 24 April , 2009, 19:40 »
Vores første døgn med hønsene er for så vidt gået godt.......men, da vi har fået hønsene som 1 årige er der nogle ting de skal lære her hos os.
De har f.eks. ikke været vant til at kunne gå ind og ud af hønsehuset. Så om morgenen skal de lige tage sig sammen inden de tør gå ud. Men om aftenen tror de at de skal flyve op på kanten af hønsegården i stedet for at gå ind i huset. Vi måtte derfor fange dem og sætte dem ind på pinden.
Til morgen da de så skulle lukkes ud igen og vi skulle kigge efter æg, havde de lagt æg mens de sad på pinden så et af dem var gået i stykker da det ramte møg brættet. De blev så en af gangen puttet ind i redekasserne for at se hvad det nu var for noget.
Der hvor vi hentede dem var der ingen redekasser, så de har formentlig aldrig set sådan en.
Og nu er det så jeg spør....kan de lære det, når de er fra sidste år? ??? ??? ???
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Susanne

• Gæst
Sv: Lidt begynder vanskelligheder
« Svar #1 Dato: 24 April , 2009, 19:57 »
Ja, absolut - og med jeres tålmodighed blir det intet problem!

For fire år siden købte jeg et-årige høns fra et hønseri. De havde aldrig set ægte dagslys og sad i hønsehuset i to dage før de vovede sig ud.

De skulle osse lære at sidde på pind. Jeg kan huske, at det kom bag på mig, for jeg var sikker på, at der var siddepinde på et hønseri.

Da de havde vovet sig ud,  blev de bange, bare der fløj en solsort over deres hoveder, men efter et par uger havde de det som blommen i et æg (!) - og man skulle tro, at de var klækket og opvokset hos os!

Bare vent - om nogle dage/uger gør de alle de rigtige ting de rigtige steder.

Held og lykke! (og vi hører gerne om forløbet  :) )

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 24 April , 2009, 20:03 »
Ja ja de kan lære det, men det tager lidt tid.
De skal nok holde op med at tabe ægene på gulvet, de skal bare finde ud af at de faktisk lægger æg.
Om de vil bruge din redekasse, er ikke til at sige,, der er mange høns der helst vil finde egne steder, men du kan jo prøve at holde dem inde om formiddagen, så lægger de i hvert fald deres æg indendørs.

høns er vanedyr, så det gælder om at få dem programeret rigtigt, dog er de til at ændre over tid. <D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 April , 2009, 20:12 »
Og prøv at lægge snydeæg der i redekasserne, så fatter de også det hurtigt. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 24 April , 2009, 20:40 »
Jeg er sikker på at I nok skal få nogle gode høns ud af dem. Når høns skifter hjem, er det meget almindeligt, at de skal have lidt hjælp til at komme ind i huset de første aftener, også selvom de har været vant til at sidde på pind.
Skriv endelig og fortæl om hvordan det går.  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #5 Dato: 25 April , 2009, 10:37 »
Ja, jeg har ikke andet at tilføje end held og lykke med damerne og herren. De skal nok sinde sig til rette og komme til at "opføre" sig, som I gerne vil have det. Høns er måske ikke så kvikke, men de er gode til faste vaner og til over tid at vænne sig til nye forhold.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #6 Dato: 25 April , 2009, 14:03 »
Sidste nyt.
I går aftes fandt de selv ind i huset. De har tydeligvis ikke samme sengetid, for to af hønerne gik ind på pinden allerede kl 20 mens de sidste først fik lyst en halv time efter solnedgang. Hanen vandrede ud og ind for at se til alle. Kun den sorte høne lagde sig til at sove på gulvet, så hun blev løftet op på pinden uden at nogen af de andre tog særlig notits af det.
Til morgen havde to af dem igen lagt æg oppe fra pinden og æggene var næsten helt uden skal. så de var selvfølgelig knust. Mon det er lidt flytte stress der gør det ??? ???
den sorte og en af de stribede blev siddende i huset så dem puttede jeg ind i rederne. Den sorte sidder der endnu kl14. Mon den tror den har fået stuearrest  ;D ;D ;D den stribede kom ud efter et par timer.
Iøvrigt har hanen sagt kykkelikyy for første gang idag, køn og klangfuld dyb røst *y
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2009, 10:27 »
Det lyder da rigtig godt :D.. Der går nok ikke så længe så begynder de at finde ud af at lægge æg i rederne :D..

De tyndskallede æg kan godt være pga. flytning, men ellers så prøv at give dem nogle ekstra skaller. Det vil nok kunne gøre skallen tykkere ;)

Held og lykke :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #8 Dato: 26 April , 2009, 21:19 »
Idag var de rigtig dygtige til at gå ind og ud af huset. De har efterhånden fundet ud af at mad og vand er inde i huset og grønt og andre lækkerier bliver serveret uden for. Men det med hvor æggene skal ligge, det har de ingen idé om. De bliver lagt hvor de nu synes. Hmm ved ikke rigtig hvordan jeg skal få dem til at forstå at de fine dyrt indkøbte smarte forsvindingsreder er til at LÆGGE ÆG I!  *s
Har overvejet at stoppe noget halm i den ene og lægge et æg ind i den. Så skulle det vel være tekstet for lettere tungnemme høns  *f
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 26 April , 2009, 21:51 »
du kan jo prøve at holde dem inde om formiddagen, så lægger de i hvert fald deres æg indendørs.
Det siger man godt nok, men min egen, personlige oplevelse er dog, at de lige så tit lægger dem lige efter sengetid.

I øvrigt har jeg læst et lille tip til, hvordan man gjorde en forsvindingsrede mere attraktiv, nemlig ved at lave hullet bagerst i stedet for i midten. Så kunne man lave en hældning ned mod den bagerste del, og man kunne ovenikøbet lave en fordybning (i ægstørrelse) til at placere et narreæg i. Så ligner den næsten en rigtig rede.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.