Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tælle....  (Læst 4802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Musashi

• Passiv bruger
Tælle....
« Dato: 09 Januar , 2015, 19:43 »
jeg er relativ ny hønseejer, og spekulere lidt på, hvordan I holder styr på hvem der lægger æg..... eller som jeg læste i en tråd, at samme høne lagde vindæg....

I campere vel ikke ved siden af redekasserne eller

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tælle....
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2015, 19:48 »
Jo, det gør man da. Der skal altid stå en stol ved hønsegården, så man kan få timer og dage til at flyve afsted i største lyksalighed, mens man betragter alle sine dejlige høns.  ;D
Det er der mange der gør. Jeg er en af dem og jeg ved intet bedre.  /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2015, 20:01 »
Det kan være lidt af et projekt at finde ud af hvilke høner der lægger hvilke æg. Har du tåmoldighed, så bliv i nærheden af hønsegården, når du ser en eller flere høner ligge på æg. De plejer at råbe godt op, når de har præsteret, og så er det med at se efter i redekassen, og notere hvilken høne der var der. Det kan godt tage lang tid. Har du en mistanke om en høne der lægger vindæg, kan du isolere hende i et par dage, men ikke længere tid end det.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2015, 23:16 »
His man holder øje med hvilken høne der går på reden og tager ægget umiddelbart efter kan man notere sig nogle ting. F.eks vægt, farvenuance, form, små forskelle i skallen ( hvide pletter el a ). Jeg ved præcis hvilke høns der lægger hvilke æg og fører daglig regnskab. På den måde kender jeg hønsenes ydelse og det synes jeg faktisk er lidt sjovt.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2015, 17:39 »
Der er naturligvis kun én løsning for en teknik-interesseret:

Køb et kamera der tager billeder når der er bevægelse i synsfeltet. Kameraet opsættes i redekassen (er der mørkt kan man jo få et nattesynskamera).

Denne type kamera bruges til privat overvågning af indkørsel, hoveddør etc. hvis man ønsker den slags mens man er væk fra huset.

Man kobler derefter kameraet op så det kan lægge billederne ind et sted hvor man kan få adgang til dem med computeren. Så er det bare at browse igennem billederne der kommer dumpende :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2015, 17:55 »
Her er det ikke så svært,  da de ligger æg i forskellige størrelser. Vi har 4 høner, da netop i denne tid alle er blevet æglæggende (de to er kun ca. et år og har været igang, og så holdt pause) De ligge æg efter størrelse, så vi har rimelig styr på det.

Ellers må man jo igang med at overvåge :) Tænk hvis man var så privilegeret, at man kunne sidde i en stol med en kop kaffe og en god bog hele dagen og holde styr på hvem der er forbi reden :) Det må jeg prøve en dag.   

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2015, 21:59 »
Jo større hønseflokken er des svære at holde styr på hvilken høne som lægger et bestemt æg. Mange finder pladsen til deres høns længst borte i baghaven, "for så generer de jo ikke nogen", jeg vil hellere have dem tæt på så jeg kan følge deres underholdende liv. Jeg kan kende mine høns på form og farve af ægget, og dertil er jeg kommet ved fortsat at følge mins høns på nært hold. Fra huset hvor sidder ved min pc kan jeg se den gå til og fra hønsehuset. De har deres foretrukne reder og tidspunkter på dagen hvor de lægger.
Til valg af høne til evt. avl eller hvilken som gør mere gavn i gryden, så er der kanon at vide kende den enkelte hønes præstation.
Kig til hønsene så ofte som muligt, det er både fornøjeligt pg lærerigt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.