Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på rugeæg  (Læst 10340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Prisen på rugeæg
« Svar #15 Dato: 07 Januar , 2015, 12:26 »
Tråden afslører vores dejlige og store forskellighed her på DFF. Det var morsomt at læse, at et køb af rugeæg fra racehøns kunne udspringe af nærighed ;D
Hos os er mine børn i høj grad med i "hønseprojektet", derfor er det en helt særlig ekstra dimension for os at bruge både skrukhøne og rugemaskine. Der er noget helt særligt ved høns som man har fulgt helt fra klækningen af ægget.
Det er ikke nogen rentabel aktivitet at have havehøns, men en dejlig hobby. De kvantitive resultater i både æg og kød for lille til at betale faciliteter og arbejdsløn. Men resultaterne er dog store nok til at jeg syntes at det er en billig hobby.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Prisen på rugeæg
« Svar #16 Dato: 07 Januar , 2015, 16:25 »
Jeg synes en stor del af fornøjelsen ved at have/avle fjerkræ,er at selv udruge æggene.For en nystartet der vil have nogle få høns til æglægning er der en meget dårlig økonomi i selv at ruge.Der er indkøb og forsendelse af æg,indkøb og drift af rugemaskine,varme i 3-4 uger til kyllinger og måske et dårligt rugeresultat.Når jeg lægger 50 vagtelæg i maskinen,er jeg helt tilfreds med 25-30 kyllinger.Af dem er halvdelen måske haner ( spild ).Undervejs dør der nogle kyllinger.Slutresultat : Måske 10 høner + de haner man har brug for.Hos mange "seriøse" vagtelopdrættere,giver man tit 8-10 kr. pr. rugeæg.I det her helt seriøse regnskab er det en pris på ca. 50,00 pr. høne.Er det japanske vagtler vi taler om,kan der købes voksne dyr til den pris.Har man ikke lyst til selv at ruge,er det ligeså billigt at købe voksne dyr. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.