Der er den store fordel ved at købe rugeæg eller daggamle kyllinger, at man undgår problemerne med at få gamle og nye høns til at enes. Desuden er det sjovt at se de små kyllinger vokse op.
Jeg havde 2 høner, der blev skruk, og de fik daggamle kyllinger. Fordel: Jeg kunne vælge forskellige racer, og hønerne fik lejlighed til at være hønemødre. Kyllingerne holder senere sammen med deres plejesøskende. Der er ikke kampe om rangorden, det klares bare med et blik, og ingen er hidtil blevet mobbet af de andre i kuldet (der har selvfølgelig været stirre-ondt-på -konkurrencer, især mellem hanekyllingerne, men det var altså morsomt at se på). Det er også en måde, hvorpå man kan have flere haner. Det går jo ikke at sætte en fremmed hane ind til flokhanen, men tror han, at hanekyllingen er hans eget afkom, går det noget lettere. Hønemor sørger også for, at kyllingerne kommer ind i hønsehuset til de andre høns uden at blive hakket på.
Man kan sortere aggressive haner fra, mens de er små. Ærgerligt at give en masse penge for en ubrugelig hane. Opdrætteren af mine kyllinger fortalte om sit eget fejlkøb: Flot udstillingshane , pris 700 kr. Bæstet nåede i løbet af en uge at flyve i hovedet på ham 5 gange. Så blev den (en dyr) suppehane.
Pris for kyllingerne: 70 sv. kr. pr stk. 500 km kørsel i flere omgange, kyllingefoder og kyllelækkerier. Købte 16 kyllinger, 15 overlevede, deraf 7 høner. Jeg beholdt også 1 hane, de andre smagte godt.
Om det kan "betale" sig? Nogle mennesker spiller golf, andre holder høns.
Forøvrigt har jeg set ret almindelige høner, som koster over 200 kr., og så er man ikke sikker på, hvor gammel hønen er. Det går heller ikke bare at sætte 1 høne ind til de andre.