Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanebokse?  (Læst 8034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Hanebokse?
« Dato: 04 Januar , 2015, 00:04 »
I gamle bøger og på udenlandske hjemmesider ser jeg ofte "hanebokse" nævnt, men ....

Jeg har svært ved at finde ud af, hvor store de er/skal være - har planer om nogle på 1x2 meter - er det nok? og hvordan indrettes de, så det er OK?

Tænker "et mellemgulv" så der er 2 m2 i gulvplan og 1 m2 i ca. en meters højde med en siddepind over (lidt a la et "overdimensioneret skidebrædt"  ;D )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hanebokse?
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2015, 10:48 »
1x2 er jo næsten det samme, som mange har som hønsehus. Så mon ikke det er meget godt til en enkelt hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2015, 21:12 »
Hvad er pointen med en haneboks? For at få ro fra damerne? Eller omvendt?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2015, 21:19 »
1x1 meter er OK hvis der er en gård f.eks. 1x4-5 meter, hvor hanen kan komme ud i. Helst med et pr. m2 overdækket, så er udeareal mere anvendelig i dårligt vejr.
Hanebokse er en nødvendighed syntes jeg, især når man avler med mange stammer.
Når jeg f.eks. har 30 avls-stammer, så har jeg gerne 30 "reserve-haner" som hver især er en god helbroder til avls-hanen i avls-stammen, da alle stammer har forskellig afstamning. Mister jeg den rigtige avls-hane har jeg en med identisk afstamning at sætte ind, og får ikke så let mit avls-arbejde ødelagt af uheld/dødsfald.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2015, 08:37 »
Hold da op, Rudy  /o Sikken et set-up  ;D men ...

Det er samme årsag jeg har til at overvejelserne - jeg får dog ikke mulighed for løbegårde i den størrelse, men så bliver inderummene til gengæld større - og de kommer til at stå i med masser frisk luft.
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2015, 13:01 »
Det er altid en fordel at have en extra hane eller flere, hvis man flere racer/ varieteter. Haneboksene kan jo også bruges til andet end bare at huse haner, f.eks. Karantæne eller sted, hvor man aftenen før kan sætte høns, som skal sælges
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2015, 22:21 »
Ak vi almindelige parcelhus-hønseejere tænker jo slet ikke i de baner. Vi satser hele butikken på een hane ad gangen :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2015, 07:31 »
Må indrømme, at hanebokse har været årsag til de største stridigheder her på matriklen.

Manden - som er udstilleren/avleren - siger som Rudy, at det er praktisk og nødvendigt.
Konen - som er mig, ikke har noget udstillingsgen overhovedet og arbejder med dyreadfærd til hverdag - synes, de er en forfærdelig unaturlighed for et flokdyr og derfor ikke noget, man bør have. (Jeg må her tilføje, at jeg synes Rudys lyder til at have en god størrelse. Man ser dem jo også, hvor de i praksis er et udstillingsbur).

Resultatet er, at vores haner går sammen i en ungkarleflok, indtil avlshanerne er valgt. Efter endt valg har vi så to hønsegårde - en med den aktive avlsstamme og en blandet gård, hvor reservehanen regerer. Det fungerer overraskende godt.
Ungkarlene slås almindeligvis ikke så længe de bare er sammen hele tiden, eller er væk hele tiden samtidigt. Dvs. at er der kun en, der skal udstilles, så kommer de andre på udstilling i værkstedet imens, og så sættes de alle sammen tilbage i hønsehuset på en gang.

Men vores metode kræver jo også en masse plads, for man skal jo have mindst to hønsehuse og-gårde.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2015, 16:19 »
1x1 meter er OK hvis der er en gård f.eks. 1x4-5 meter, hvor hanen kan komme ud i. Helst med et pr. m2 overdækket, så er udeareal mere anvendelig i dårligt vejr.
Når jeg f.eks. har 30 avls-stammer, så har jeg gerne 30 "reserve-haner" som hver især er en god helbroder til avls-hanen i avls-stammen, da alle stammer har forskellig afstamning. Mister jeg den rigtige avls-hane har jeg en med identisk afstamning at sætte ind, og får ikke så let mit avls-arbejde ødelagt af uheld/dødsfald.
[/quote
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2015, 16:22 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.