Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første slagtning  (Læst 1256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan Balslev

• Bruger
Min første slagtning
« Dato: 29 December , 2014, 15:59 »
Ja så blev det tid til at tynde lidt ud i min hønsegård.

2 haner (tror jeg nok) er i dag blevet slagtet og plukket.
Det var godt nok et stort arbejde synes jeg og heller ikke specielt hyggeligt - synes godt nok de baskede meget.

Jeg synes godt nok det lugtede noget da jeg tog indvoldende ud - er det normalt ?
Jeg synes også de lugter noget hvis jeg prøver at lugte ind i dem nu.

De er placeret i en pose på fortrappen - men hvad gør jeg nu med dem ? Tarteletter eller andet ?

Er det korrekt at man ikke kan lave en hel kylling i ovnen af sådan en hane fra i sommer ? Det er ellers fars hofret herhjemme.

Det er blå orpington - er det normale at der ligesom sidder sorte fjerpose klatter under huden eller har jeg ikke plukket dem ordentligt ?

Næste gang bliver de plukket udendøres tror jeg og så skal jeg vist have en til at vise hvordan man tager indvolde ud....og halsen.

Godt nytår derude  ;)
« Senest Redigeret: 29 December , 2014, 16:04 Fra Jan Balslev »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Min første slagtning
« Svar #1 Dato: 29 December , 2014, 16:16 »
Hvis hanerne har været i gang med et fjerskifte kan der sidde rigtig mange stabber tilbage. De kan tages med en pincet. Og ja, det lugter, fjerene sidder fast på fingrene m.m. Det er et bøvlet arbejde, men man bliver bedre til det efterhånden. Du kan ikke lave sådan en hanesteg som du smider ind i ovnen på 200 grader, for dine slagtehaner er vel omkring et halvt års tid gamle og har fået lov til at bruge deres muskler. De kyllinger du køber i butikkerne er 5 uger gamle og har vel højest bevæget sig et par meter om dagen (= slatne babylig). Du kan lave dejlig grydestegt kylling med skilt sovs og hjemmelavet agurkesalat. Det er en hofret hos alle her i huset. Men dine haner kan også ovnsteges. Det skal bare foregå i en stegeso eller langtidsstegt ligesom juleanden/gåsen. Men sprødt tyndt skind skal du ikke forvente. De er jo voksne og har tykt skind som kan være lidt sejt. Men når du først har overvundet alt bøvlet og sidder ved middagsbordet og tygger (ja, pludselig skal kyllingekød tygges!) hanesteg i dig, så vil smagen gøre at du glemmer alt det besvær du har haft med slagtningen. Der ligger for øvrigt en del opskrifter her på forum. Du kan jo se om der er nogle af dem der lyder spændende. Fælles for dem er jo at de er udviklet til hjemmeavlet fjerkræ, for du kan godt glemme det meste af det du kan læse om kyllingekød i almindelige kogebøger. Held og lykke i køkkenet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 29 December , 2014, 16:21 »
Det har en speciel lugt, og hænderne kommer til at lugte resten af dagen ;)

Læg dem i køleskabet. Hvis du vil spise dem snart så skal de lige ligge og modne et par dage i køleskabet ellers kan du putte dem i fryseren i morgen.

Du kan sagtens lave dem hele i ovnen, men de skal langtidssteges. Prøv at kig under opskrifter eller google langtidsstegt kylling. Ellers sig til, så har jeg lidt tips ;)

Det tyder på du har taget dem på et dumt tidspunkt i fjerskiftet, så sidder de der klatter under huden, som vel er næringen til de nye fjer. Jeg har for nyligt slagtet nogen som var helt håbløse, dem flåede jeg i stedet. Ellers kan man jo også bare lade være med at spise skindet. Det bliver sjældent godt alligevel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 December , 2014, 13:01 »
Den første gang vi slagtede kunne jeg ikke slippe af med den våde fjerlugt. Syntes alt lugtede og især kød smagte af den. Det tog lige et par dage inden jeg spiste kød igen. Anden gang vi slagtede generede det mig overhovedet ikke. Jeg tror man vænner sig til det.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 December , 2014, 13:04 »
Havde i anden slagtning også problemer med sorte klatter i skindet. Det havde da været meget lettere at flå end skulle pillerense. Tak for rådet.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 December , 2014, 12:20 »
jeg har langtidsstegt mine haner i ovnen med et super godt resultat. 130 grader (ikke varmluft) og i 6 timer (lige under 3 kg i slagtet vægt)

lagt i stegepose og med en halv flaske rødvin. stegeso står på ønskesedlen.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2015, 08:15 »
Det hjælper meget på lugten, hvis man undgår at perforere tarmene, ved at skære kloaken fri (over og under og rundt om og derefter åbne bughulen op mod brystbenet), så kan tarmen trækkes ud uden at indholdet forurener kroppen.
Det er også smart rent bakteriemæssigt.

Man kan vaske hænder i eddike efter slagtning, det hjælper lidt på lugten, sæbe gør ikke.