Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Race  (Læst 8559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard14

• Passiv bruger
Race
« Dato: 27 December , 2014, 10:52 »
Hej hvilken race skal man vælge hvis man tænker på slagtning. Jeg tænker størelse og smag .

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Race
« Svar #1 Dato: 27 December , 2014, 11:36 »
Mine yndlingsslagteracer mht udbytte og smag er maran og sussex. Brahma er også godt men de er noget længere om at nå en ordentlig størrelse og deres kødstruktur er lidt grovere.

Andre gode racer, som jeg dog ikke har prøvet endnu, er faverolles og new hampshire. Jeg har planer om at prøve new hampshire næste sæsson.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2014, 12:54 »
Jeg har ikke selv prøvet det, men faverolles skulle være meget udsøgte.
http://xn--hnseraketten-vjb.dk/pages/faverolles

Endvidere skulle man få lidt større samt hurtigtvoksende dyr hvis man krydser med enten Sussex eller wyandotter.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2014, 22:29 »
Vi krydsede en faverolle kok med en new Hampshire, og der fik vi et større slagteprodukt ud af det.

Som reference fik vi også en ren faverolle i flokken, den står også der: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36818.msg337771#msg337771

Vægtene er hele levende dyr.

Da alt var tilendebragt var der 400g slagteprodukt mere på den største af krydsningerne kontra den rene faverolle.

Hvis et stort slagtedyr er at foretrække så er det nok jersey kæmpe, dorking eller lign race man skal ud i. Orpington fra en opdrætter der går op i størrelse kan også konkurrere.
« Senest Redigeret: 27 December , 2014, 22:32 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 December , 2014, 08:44 »
Ja, jeg synes jo selv at alle mine racer er gode slagtedyr (jeg har dog endnu ikke slagtet MEDK).

Men uanset hvad der vælges, så er det jo også et spørgsmål om fodring, for selv det bedste slagtedyr bliver ikke gode kødfyldte, hvis den skal leve af gammelt brød og hvede og hvad den ellers kan finde. Og endvidere så skal man også vælge avlsdyr med den rigtige kropsform, og ikke vælge spinkle, skravlede og trekantede fladbrystede dyr.
« Senest Redigeret: 28 December , 2014, 08:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 28 December , 2014, 11:03 »
Jeg synes det er en skam at der fokuseres så meget på størrelsen. De lækreste haner jeg har spist har været danske landhaner. De vejede omkring 1300 gram slagtet vægt, men de mættede nok til at mig og mine 3 ikke særligt små drenge havde nok i en hane.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 28 December , 2014, 11:52 »
Ja jeg undre mig også over at det helst skal være kæmpe slagtekroppe. For en købe kylling er for det meste 1600 gram. Jeg er begyndt at slagte mine haner tidligere, da jeg er tilfreds med en vægt på 1300-1600 gram. Men jeg ved da godt at de fleste hønseholdere har en forventning om at høns helst skal kunne lægge 365 æg om året og veje 3-4 kg slagtet som min.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 28 December , 2014, 12:33 »
Jeg tror ikke der er ret mange der har de forventninger, Lene. Men når nu der er racer, der er fremavlet til at være gode slagtedyr og få en god størrelse, så er det vel fint nok at oplyse om dette. Her i familien er vi 7 mennesker, så jeg er nok en af de idioter der går efter en god størrelse slagtekrop, hvorfor ikke, når nu der findes gode racer, der har en superfin kvalitet kød og samtidig når en fin størrelse. Jeg forventer ikke de vejer over 3 kg slagtet, men mine maraner og sussex har i hvert fald været over 2,5 kg slagtet, så der er nok mad til os alle.

Dermed ikke sagt at jeg ikke slagter mine andre racer og er fint tilfreds, men hvis man direkte går efter slagtedyr, så kan man vel lige så godt vælge de mest velegnede.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 28 December , 2014, 13:37 »
Hvis man med velegnet mener størrelse har du ret, men der er altså forskel på velsmag og størrelse. Tit har de lidt større dyr nemlig også lidt grovere kød, grovere fibre eller hvad det nu hedder. Men det er da rart at kunne fodre både familie og gæster af med en enkelt kylling. Jeg synes da også det er fedt at kunne smide en kæmpestor NH-kylling i fryseren, men fastholder altså at landhanen er mere lækker i kødet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 28 December , 2014, 13:54 »
Det er også det jeg skriver længere oppe... brahmaer er større men har grovere kødstruktur. Synes nu stadig at det er lækkert kød. Jeg har desværre til gode at smage landhane, men både maran og sussex er noget af det bedste kød jeg nogensinde har smagt.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 December , 2014, 14:35 »
Jeg var også en af dem, der gik efter størrelse. Mest fordi der er noget wow-faktor over en så stor steg. Men da familien kun tæller 3 personer,  synes jeg faktisk at de bliver for store og lidt besværlige at håndtere. Så jeg regner med at slagte tidligere til næste år. 1-2 kg passer bedre og så kræver de ikke helt samme skånsomme tilberedning, da er lettere at få møre.
Mvh Mette

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2014, 17:06 »
Den lækreste hønseret jeg til dato har smagt er vores 1½ år gamle faverolles hane der fik 12 timer i en Coq Au Vin gryderet. Det var simpelthen så saftigt og mørt at jeg ikke har smagt lignende.

Her skal hurtigt indskydes at jeg ikke tidligere har lavet Coq Au Vin :D

Men orpington og faverolles smager ret ens, og fortjener en langsom tilberedning (gerne gryde - eller måske roterende spyd på grill) så kødet er saftigt og mørt. Det er synd at give den for meget gas på grillen og få noget lidt tørt ud af anstrengelserne.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 December , 2014, 23:13 »
Jeg kan kun bekræfte at krydsninger er bedre slagtedyr. De vokser som regel hurtigere og bliver også større. Jeg har prøvet krydsninger af faverolles og australorp, og senest sussex og faverolles. Næste år skal jeg prøve sussex og new hampshire.

Ideelt set skulle de fleste af hanerne være krydsninger og de fleste af hønerne rene. Men det kan man jo ikke styre.

Men hønerne bliver nu også meget kødfulde ved krydsning. Jeg havde i hvert fald et par ekstremt muskuløse krydsninger af australorp og faverolles. De havde mere bryst og lår end haner af store kødracer. Jeg er dog ikke så glad for at slagte hønekyllinger.

De renracede faverolles, australorp, new hampshire, araucana, maran og sussex jeg har smagt har været ca. lige gode. Jeg synes der har været større variation inden for de enkelte racer.

Dorking har et fantastisk ry. På udenlandske fjerkræsider nævnes den igen og igen som den bedste til slagtning. Men jeg har desværre ikke smagt den.

Da Hugh Fearnley Whittingstall lavede en smagstest var det en krydsning med Dorking der vandt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).