Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ønske om mere aktivitet.  (Læst 4471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

• Passiv bruger
Sv: Ønske om mere aktivitet.
« Svar #15 Dato: 22 December , 2014, 14:12 »
Vi gør klar til jul alle sammen, så er der ikke tid til meget andet. :)

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 December , 2014, 17:19 »
Jeg vil gerne give mit besyv med ang. at aktiviteten her ind under jul er aftaget på Forum. Jeg tror også at det skyldes at juletravlheden har meldt sig. Jeg har noteret mig at der stadig er mange, der viser interesse ved at læse indlæggene.

Citat fra Pylle: "Personligt kunne jeg virkelig godt tænke mig, at de som har forstand på det, kunne overtales til at lægge billeder op, af en høne og en hane, af virkelig god kvalitet indenfor en given race, og så beskrive hvad det er , der gør netop dette dyr så godt iflg. STANDARDEN. Og evt. hvad der skulle til, for at det kunne blive endnu bedre. Så skulle der nok komme gang i spørgsmålene og debatten".

Pylles ide er rigtig god. For jeg tror at der sidder mange rundt omkring, som kunne tænke sig at avle lidt på de racehøns, som de har, men som er lidt mystificerede mht. de forskellige racekarakteristika, der tilstræbes ifølge STANDARDEN. Så hvis avlerne ønsker tilgang af seriøse nye raceavlere, kunne det være en måde at fremme tilgangen på.

Renepaulsen skriver at nogle nye hønseejere kan blive lidt forskrækkede over at der stilles så store krav fra de erfarne hønseejere her på forum til hønsehus og hønsegård. For mig var det et stort spring bare at få startet hønseholdet, overbevist min mand og få skaffet et hønsehus og nogle høns, selvom jeg havde dyrket tanken i flere år og læst meget på forhånd.

Derfor skaffede jeg faktisk et af de små præfabrikerede hønsehuse først, og der boede de 2 Brahmadamer, jeg fik skaffet, efter min bedste overbevisning ganske udmærket det første efterår og vinter (dog med tilføjelse af en mindre voliere og hyppig flytning til nyt græs), indtil jeg i foråret fik ambitioner om at få kyllinger, hvilket førte til bygning af et rigtigt hønsehus. Det præfabrikerede hønsehus fungerede i øvrigt glimrende som skrukhus og vil også blive brugt til dette formål igen her til foråret.

For min mand og jeg var/er håndværksarbejde noget temmelig abstrakt, men vi er alligevel stolte af vores hjemmebyggede hønsehus. Skulle vi have startet med at bygge det store hønsehus, ville vi have manglet et erfaringsgrundlag mht. til hvad der skulle til. Det erfaringsgrundlag fik vi ved at starte op med hønsene og derefter udvikle ideer ved at se hvad hønsene havde brug for og i øvrigt finde oplysninger på nettet.

Så jeg mener ikke at der er én rigtig måde at starte på, det vil være synd om folk, der har interessen, afstår fra det fordi det er for svært at få startet op på den "godkendte" måde.

Jeg kan dog godt forstå at de erfarne råder på den måde, som de gør. For selvfølgelig er det den billigste løsning at bygge stort fra starten.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #17 Dato: 22 December , 2014, 17:47 »
I forhold til aktiviteten på nogle af specialklubbernes hjemmesider er niveauet her enormt højt!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 22 December , 2014, 21:08 »
Hvis man skal lave så stort et arbejde, som det er at lægge billeder op og bruge mange timer på at skrive om standard, racer, fejl og mangler osv., så fordres det også at der kommer noget respons, og positiv interesse for det.

På den anden siden, så er der jo også den Skandinaviske Fjerkræ Standard, som man kan erhverve sig og ikke mindst så kan man komme lidt ud i den virkelige verden og se og lære mere om racefjerkræ på udstillinger og hønsedage.
Og samtidigt støtte op omkring alle klubberne og DFfR. Men selvfølgelig dette koster jo både tid og penge.  ;)

Som Forum ser ud pt. (den sidste lange tid) så virker det ikke som om der er den store interesse for racefjerkræ og standarder, snarere tvært i mod.

Jeg har igennem årenes løb prøvet at lave en del tråde om udstilling, fejl og mangler og lidt om racer. Men de har ikke rigtigt slået an. Og så tænker jeg lidt nå ja.... hvorfor bruger så meget tid på noget, som folk ikke bruger alligevel.
« Senest Redigeret: 23 December , 2014, 08:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anne Grethe

• Bruger
« Svar #19 Dato: 22 December , 2014, 21:45 »
Man kan vel håbe at det har lidt med årstiden at gøre. Mon ikke aktiviteten stiger, når foråret kommer og der bliver gang i udrugning af kyllinger og deraf følgende udvælgelse og sortering? Jeg kunne feks. godt tænke mig at se billeder af kyllinger der er sorteret fra og en forklaring på hvorfor og omvendt: grunden til at man beholder en bestemt kylling
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #20 Dato: 23 December , 2014, 11:29 »
Jeg havde egentlig forventet at debat, spørgsmål, hjælp til vurdering af fjerkræet- alt racespecifikt ville være at finde på specialklubbernes hjemmesider - og dff dækkede almene områder omkring hønsehold. Men sådan er virkeligheden slet ikke. Jeg er skuffet over specialklubbernes inaktive sites og glad for at dff findes. Hvor skulle jeg ellers finde svar når jeg nu ikke vil have en fb-konto.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Ønske om mere aktivitet.
« Svar #21 Dato: 23 December , 2014, 12:07 »
Lene, oplysninger søges tit ude i det virkelige liv, hvor folk og fæ mødes og hvor ting kan ses og røres.
« Senest Redigeret: 23 December , 2014, 12:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #22 Dato: 23 December , 2014, 12:24 »
Vi er ikke alle lige mobile og har ikke lige nemt ved at komme rundt til arrangementer... Dette forum er skønt, men jeg kan ikke bridrage med så meget- lille blandet flok og uerfarenhed giver ikke anledning til andet end hyggeberetninger...

Det er lettere at sætte billeder ind på FB, så jeg gør det ikke så tit her.

Her er flokkens reaktion på musik fra stuen- de står så tæt på som muligt  ;D

En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 23 December , 2014, 12:27 »
Der er jo så heller ikke alle, som er lige skrappe til computer, hjemmesider og billeder osv. Og ting tager også ting.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #24 Dato: 23 December , 2014, 12:31 »
DU er jo super tålmodig og svarer præcist og specifikt på div. spørgsmål- også til en måske/måske ikke kommende småavler som jeg. Tak for det!
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #25 Dato: 23 December , 2014, 13:22 »
Lene, oplysninger søges tit ude i det virkelige liv, hvor folk og fæ mødes og hvor ting kan ses og røres.
Som GokkeLotte også skriver så er vores muligheder forskellige. Min energi er desværre brændt op derude i det virkelige liv, så computeren er for mig en vigtig kilde til information. Jeg tilslutter mig også hendes tak til dig Lene.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #26 Dato: 23 December , 2014, 15:45 »
For min mand og jeg var/er håndværksarbejde noget temmelig abstrakt, men vi er alligevel stolte af vores hjemmebyggede hønsehus. Skulle vi have startet med at bygge det store hønsehus, ville vi have manglet et erfaringsgrundlag mht. til hvad der skulle til. Det erfaringsgrundlag fik vi ved at starte op med hønsene og derefter udvikle ideer ved at se hvad hønsene havde brug for og i øvrigt finde oplysninger på nettet.

Så jeg mener ikke at der er én rigtig måde at starte på, det vil være synd om folk, der har interessen, afstår fra det fordi det er for svært at få startet op på den "godkendte" måde.

Jeg kan dog godt forstå at de erfarne råder på den måde, som de gør. For selvfølgelig er det den billigste løsning at bygge stort fra starten.

/o /o /o

Du har helt ret,Soria.Man skal have et erfaringsgrundlag at gå ud fra,selvom det kan blive ret kostbart.Ikke mange starter med at bygge stort...........og alligevel.Alle tror de bygger stort og har masser af plads ( mig selv incl. ) men meget hurtigt er der ikke plads nok.Man skal lige have en race eller to mere og selvfølgelig kyllinger.Så har man problemer men byggeri er jo også en del af fornøjelsen. /o /o /o !mc
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 23 December , 2014, 19:11 »
Hej Leif:

Tak for  /o  /o  /o . Jeg håber nu at byggeriet er overstået for vort vedkommende, for der er jo grænser for, hvad en byhave kan rumme. Og så sjovt er det jo heller ikke, når man som vi står lidt famlende overfor det.

Men jeg kan da godt genkende lysten til at anskaffe og gøre sig erfaringer med flere racer, men jeg må jo beherske mig. Eller gøre det over en længere årrække. Glædelig jul og godt nytår  :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Ønske om mere aktivitet.
« Svar #28 Dato: 24 December , 2014, 06:19 »
Ja det må være svært at gennemskue det med pladsen til høns, især hvis man aldrig har set en høne før og der står en smart sælger og skamroser sine små "pap" huse og endvidere kalder sine hybrider for racehøns.
Og alt andet lige, så er husene måske store nok, for burhøns er trods alt tilladt i Danmark og der har hver høne et A4 ark plus et postkort af plads.

Men igen det ses jo også hos dyrehandlere, hvor der sælges bitte små bure og akvarier.
« Senest Redigeret: 24 December , 2014, 06:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 24 December , 2014, 14:39 »
Lene: Hvis dit indlæg er et svar på mit indlæg, har du misforstået det hele. Jeg kommer faktisk fra landet og holdt høns som barn, så selv om jeg har boet i byen i snart 40 år, ved jeg godt, hvordan en høne ser ud. Jeg var ikke offer for en smart sælger, købte helt frivilligt det lille hønsehus på nettet og vidste udmærket at det kun kunne rumme de 2 høns (når de sov, resten af tiden græssede de i volieren eller i haven), og at hvis bedriften skulle udvides, var det nødvendigt med et større hus. Mit indlæg gik ud på at forklare (inspireret af renepaulsens indlæg) at det at købe et lille hus kan være en måde at få startet op på, hvis man ikke er i besiddelse af en landejendom, og det heller ikke kribler i fingrene på en for at bygge en større bygning. Jeg har stor respekt for dig og din viden, læser dine andre indlæg med fornøjelse, og synes at du er et stort aktiv for dette forum, men tænk på at vi mennesker er forskellige og nærmer os en opgave på forskellig vis, og mit budskab var at man kan starte et hønsehold op på mange måder, og det vigtigste er at hønsene har det godt, og at vi har glæde af vore høns  :)