Jeg vil gerne give mit besyv med ang. at aktiviteten her ind under jul er aftaget på Forum. Jeg tror også at det skyldes at juletravlheden har meldt sig. Jeg har noteret mig at der stadig er mange, der viser interesse ved at læse indlæggene.
Citat fra Pylle: "Personligt kunne jeg virkelig godt tænke mig, at de som har forstand på det, kunne overtales til at lægge billeder op, af en høne og en hane, af virkelig god kvalitet indenfor en given race, og så beskrive hvad det er , der gør netop dette dyr så godt iflg. STANDARDEN. Og evt. hvad der skulle til, for at det kunne blive endnu bedre. Så skulle der nok komme gang i spørgsmålene og debatten".
Pylles ide er rigtig god. For jeg tror at der sidder mange rundt omkring, som kunne tænke sig at avle lidt på de racehøns, som de har, men som er lidt mystificerede mht. de forskellige racekarakteristika, der tilstræbes ifølge STANDARDEN. Så hvis avlerne ønsker tilgang af seriøse nye raceavlere, kunne det være en måde at fremme tilgangen på.
Renepaulsen skriver at nogle nye hønseejere kan blive lidt forskrækkede over at der stilles så store krav fra de erfarne hønseejere her på forum til hønsehus og hønsegård. For mig var det et stort spring bare at få startet hønseholdet, overbevist min mand og få skaffet et hønsehus og nogle høns, selvom jeg havde dyrket tanken i flere år og læst meget på forhånd.
Derfor skaffede jeg faktisk et af de små præfabrikerede hønsehuse først, og der boede de 2 Brahmadamer, jeg fik skaffet, efter min bedste overbevisning ganske udmærket det første efterår og vinter (dog med tilføjelse af en mindre voliere og hyppig flytning til nyt græs), indtil jeg i foråret fik ambitioner om at få kyllinger, hvilket førte til bygning af et rigtigt hønsehus. Det præfabrikerede hønsehus fungerede i øvrigt glimrende som skrukhus og vil også blive brugt til dette formål igen her til foråret.
For min mand og jeg var/er håndværksarbejde noget temmelig abstrakt, men vi er alligevel stolte af vores hjemmebyggede hønsehus. Skulle vi have startet med at bygge det store hønsehus, ville vi have manglet et erfaringsgrundlag mht. til hvad der skulle til. Det erfaringsgrundlag fik vi ved at starte op med hønsene og derefter udvikle ideer ved at se hvad hønsene havde brug for og i øvrigt finde oplysninger på nettet.
Så jeg mener ikke at der er én rigtig måde at starte på, det vil være synd om folk, der har interessen, afstår fra det fordi det er for svært at få startet op på den "godkendte" måde.
Jeg kan dog godt forstå at de erfarne råder på den måde, som de gør. For selvfølgelig er det den billigste løsning at bygge stort fra starten.