Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kompost i hønsegården  (Læst 13775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

• Bruger
Kompost i hønsegården
« Dato: 09 December , 2014, 12:33 »
Jeg har læst lidt om det her, og jeg kan ikke lade være med at spekulere på om det er en god idé?
Jeg synes ideen virker meget tiltalende.

Ideen går ud på at have kompostbunken i hønsegården:

Som bund i gården

Eller som kompostboks

Hvad siger I? Jeg kan klart se fordelen i det. Men er der nogle parametre der skal tages med i overvejelserne?
Skal gården overdækkes? Helt eller delvist?
Skal den være ekstra stor?
Eller er der andet?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tapani

• Bruger
Sv: Kompost i hønsegården
« Svar #1 Dato: 09 December , 2014, 18:47 »
Det vil være en paradis for høns.
Hvad skal du kompostere?
Du kan ikke kompostere køkken rester i åbend kompost.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 December , 2014, 20:00 »
Jeg bruger det selv til nogle af mine høns. Resten er i hønsefræsere.

Blade, grene, nedfaldsfrugt, madrester, græsafklip, vilde bær og andet ryger ind til dem.

Min udgave er ikke overdækket og der er vel ca. 3 m2 til hver plus 2 m2 i stalden til hver.

Fordelen ved det uoverdækkede må være at regn og sol holder det "rent". Ultraviolette stråler dræber bakterier.
Ulempen må  være at det hele kan blive en gang smat.

Jeg så en youtube-film med en gartner i USA der slet ikke fodrede sine ca. 20 høns. De levede af frasorteret frugt og grønt samt alle de smådyr som dette tiltrak.

Fra naturens side er høns lavet til at leve af bla.a. nedfaldsfrugt og ådsler i skovbunden. Men det udelukker nok ikke, at der kan opstå problemer. Især hvis de har lidt plads, for meget vand/smat og er uden steder med kompostfrit underlag.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 December , 2014, 20:39 »
Okay, det lyder spændene!
Ideen var egentlig at fortsætte med at fodre med madrester nu (dog ikke store stykker kød mm), og så dertil kompostere diverse småaffald og div. grøntrester, som eks. de blade  man ikke spiser fra blomkål osv.

Mit håb var det kunne lokke en masse smådyr, især orme til. Det kan nok næppe betale sig at investere i en kompostorme kultur?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Hilsen
Peter

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 December , 2014, 20:53 »
Hvor i landet du er? Hvis du er nære Søborg er velkommen at hente en start af kompostorm mod en hyggelig hønsesnak
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 December , 2014, 23:12 »
Jeg er i gang med et forsøg på en komposthønsegård, hvor jeg har lavet en bund af enorme mængder nedfaldsblade og lidt fyrrenåle, haveaffald og dertil de mængder rå vegetabilsk køkkenaffald, der måtte opstå i en lille husstand.
Her i efteråret tilsatte jeg også nedfaldsæbler og forskellige bær fra naturen.

Hønsene har haft meget fornøjelse af at skrabe i bladene og finde de orm, der holder til i de øvre jordlag, hvor de jo netop ernærer sig af bladene.

Jeg vil jo gerne undgå at hønsegården udvikler sig til den kedelige og af og til smattede ørken , som jeg husker at hønsegårdene fremstod som i min barndom.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2014, 08:39 »
Hvor i landet du er? Hvis du er nære Søborg er velkommen at hente en start af kompostorm mod en hyggelig hønsesnak
Jeg bor i Sønderborg, rimelig langt fra Søborg. Men ellers tak for et godt tilbud!  /o

Jeg vil jo gerne undgå at hønsegården udvikler sig til den kedelige og af og til smattede ørken , som jeg husker at hønsegårdene fremstod som i min barndom.
Det er lige netop også en af de ting jeg gerne vil undgå! Fordi jeg kan desværre ikke lade dem rende rundt i haven hele tiden, de klatter lidt for meget, og konen og børnene elsker at rende barfodede rundt om sommeren :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 December , 2014, 09:42 »
Flemming Schiotte i sin bog "Rimeligt hønsehold" beskriver noget som han kalder "halmgård" . Der hønsegården er udækket og har en bund af halm 30-40 cm tykkelse som udskiftes hver år. Ideen er at halm i forbindelse af hønsegården gå i kompostering og tiltrækker orm, bænkebidere og andet småtryk.  Samtidigt halm binder gødning  næringsstoffer at bunden senere kan bruges i køkkenhaven.
F'S beskriver en som har vekseldrift mellem køkkenhave og hønsegård.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 December , 2014, 10:15 »
Okay, spændene :)
Og det tykke lag gør at bunden ikke bliver for smattet?
Jorden på vores grund er nemlig meget lerholdig, så hønsegården er p.t. ret smattet.
Heldigvis har min kone dog ikke noget imod at hønsene render frit i haven på denne årstid (deres yndlingssted at støvbade er under hendes rosenbusk!)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #10 Dato: 10 December , 2014, 11:26 »
Jeg har ikke erfaring om halmgård, jeg kender det kun i FS's bog. Jeg har forstået at det er Iden at halm lag er tyk nok at det ikke bliver smattet. Der vil sikkert hjælpe til hvis man skifter halmen om efterår.
Jeg vil også forestille mig at hvis bunden er i bunker over vinter, som mødding, vil det øge gødningsværdi.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 December , 2014, 07:53 »
Okay :)

Jeg kunne på et tidspunkt godt tænke mig at overdække hønsegården, enten helt eller delvist. Vil det stadig være muligt at kompostere derinde? Regnen kan jo til dels stadig komme ind fra siderne?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 December , 2014, 08:04 »
Nej det tror jeg ikke. Men som sagt jeg har ikke erfaring. Du må hverfald vande i tørre perioder.
Hvorfor skal du dække hønsegården?
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 11 December , 2014, 08:18 »
Det er heller ikke et krav, det er bare for at hønsene kan få mere plads at opholde sig på når det regner :)
Samt at lige nu er hønsegården godt smattet, og det synes jeg er synd :(
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 December , 2014, 11:12 »
Det er fint at holde regnen lidt ude. Så kan du bedre holde på næringsstofferne og bruge komposten i haven senere. Og der kommer mindre nedsivning til grundvandet.

Men der skal lidt vand til at holde gang i omsætningen, så du skal vande det lidt som Tapani nævner.

Hvis du har adgang til lidt møg fra kaniner, får, geder, heste eller kvæg er det godt i blandingen. Det giver bedre kompost og mere foder til hønsene.
Det lyder ikke så lækkert, men fx kan man faktisk fodre en gris op med det møg to køer laver.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).