Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: orm i afføring - se billede...  (Læst 4130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Musashi

• Passiv bruger
orm i afføring - se billede...
« Dato: 05 December , 2014, 08:46 »
God morgen

Som nybegynder undres man lidt over den gæst på skidebrættet til morgen, ja det er jo ikke lige til formiddagskaffen, men kan nogen fortælle helt ny hønseejer hvad det er, om det skal behandles og hvad man i så fald stiller op? Har kigget i leksikonet,  men da der er ikke er billeder af de beskrevne orm, er jeg noget på herrens mark her :-)

pft simon

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: orm i afføring - se billede...
« Svar #1 Dato: 05 December , 2014, 10:58 »
Det er en spoleorm, som vel nok er den mest almindelige orm, som høns kan få. Du skal have en ormekur hos dyrlægen - tag gerne orm eller i hvert fald billede med.

Det er heldigvis en meget nem ting at komme til livs, men hønsene skal behandles, da ormetrykket kan blive så stort, at det svækker eller tager livet af fuglene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 December , 2014, 12:58 »
Paraciter i tarmen er en ganske naturlig del at tarmfloraen hos dyr. Der hvor man skal være på vagt, er overfor dyr der har dårlige forhold (fodring, husning osv) samt ved sygdom og stress (flytning). Her ses ofte en eksplotion af paraciter i tarmen, og i sådanne tilfælde skal der selvfølgelig handles, for ellers mister man sikkert dyret.
Men at behandle i tide og utide for "næsten" ingenting, svækker dyrene mere end at undlade.
Den bedste behandling, er altid optimale og gode forhold (foder/husning mv) til sine dyr.

Offline Anja Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2015, 07:40 »
Min er erfaring er følgende (har prøvet begge dele)
Lav hønseguf så ofte du kan og læg hvidløg i vandet, dine høns vil elske det og det hjælper (se foder)
Dyrlæge er dyrt og æggene kan ikke bruges i den periode de får medicin
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2015, 08:05 Fra Anja Andersen »
1,3 dværg Barnevelder
0,1 dværg brun wyandott
0,2 brun orpington
1,0 blandet sussex/orpington
0,1 blandet plymoth rock/maran/new hamshire
1,4 kinesiske vagtler brune
3,0 kinesiske vagtler sølv
1,0 dejlig mand

Offline Musashi

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2015, 07:54 »
lige en opfølgning.

har konsekvent hvidløg i drikkesjoveren, og ingen problemer der.

har endvidere har saltsyre i vandet en små 14 dagestid. drikkelysten går lidt ned hønsene i den periode synes jeg. har dog ikke set orm siden behandlingen startede.

saltsyrebehandling antager jeg har hjulpet, og jeg fortsætter med hvidløg, som forebyggende :)

simon