Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke så hyggeligt...  (Læst 1343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
Ikke så hyggeligt...
« Dato: 26 November , 2014, 22:21 »
I dag kom jeg hjem til et trist syn...
En af mine skønne sort hvidrandede dotter lå hovedløs og opflået, og ved nærmere eftersyn manglede en ældre maran høne helt...
Resten af flokken var sky og opskræmte:-(
Mine før 11, nu 9 høns, bor i et fint hønehus med en mindre voliere (rævesikker og med tag), men hver morgen lukkes de ud i hele vores villa have, hvor de så går og hygger og holder græsplænen. Om aftenen, går de selv i seng i huset, og jeg lukker.
I dag var de blevet lukket ud omkring kl. 07:30, inden vi tog afsted i skole og på job. Ca. kl. 08:30 har naboen hørt en vældig larm fra fugle inde fra vores grund, så ræven (eller hvem det nu er) er altså kommet om dagen....
Nu må mine fjer blive i volieren indtil videre, selvom de nok bliver utilfredse og kommer til at savne det frie liv...
Jeg har haft kaniner i 9 år og høns i 3½ og aldrig mistet et dyr på denne måde før.
Nogen der har nogen gode råd i denne situation?
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline anneke

• Bruger
Sv: Ikke så hyggeligt...
« Svar #1 Dato: 27 November , 2014, 01:58 »
Det er en voldsom oplevelse. Jeg kan ikke sige andet end at de skal være lukket ind når i ikke er hjemme. Hvis ræven har fundet ud af det om dagen kommer den igen. Du kan prøve at fange den i en fælde, men så længe du ikke har fanget den er der udgangsforbud for hønsene.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #2 Dato: 29 November , 2014, 16:56 »
De var en voldsom oplevelse.... ØV
Nu bor de på noget mindre plads (end hele haven) inde i deres voliere, og kommer kun ud et par timer om eftermiddagen, når jeg er hjemme.
Jeg har lånt en rævefælde, så må vi se om der kommer bid...
-jeg har hørt at ræven aldrig stopper, når først den har været heldig een gang.

Det er så trist med en "død" have, når man er vant til fjerene, der kommer en stormende i møde hver gang man er der... 
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 30 November , 2014, 13:44 »
Øv da hvor trist. Flere hønsehaver omkring os har haft rævebesøg nu. Vores hønsehave bliver til hundehave hver aften, når fjerene er lukket ind- jeg håber at hundenes duftspor holder Mikkel væk.  *k Haven er ikke den samme uden høns om benene, så jeg forstår dig...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 30 November , 2014, 15:03 »
Det kan jo også have været en vildfaren hund, der har været forbi - siden der ikke er flere døde høns.
Og fordi ræven i min erfaring kun kommer forbi om dagen i højsommeren, når hvalpene er sultne, og i parringstiden slut januar-start februar.
Men hvem ved hvad ræve tænker - og hvis I bor i by, er rævene ofte ret ligeglade med dag/nat - måske fordi deres søvnhormoner bliver forstyrret af lysforureningen? ;)

Ligegyldigt hvad er det nok en god idé i en periode kun at lukke hønsene ud i haven, når I er hjemme.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 December , 2014, 16:30 »
Må håbe at vores hund kan holde ræven fra haven.
vi har plankeværk og trådhavehegn  om hele vores have som er på 1100kvm
Havelågen er det laveste at focere, men her tisser Liam foran havelågen for at markere at han bor her.
genboen har oplevet flere gange at ræven kigger ind af deres havestue vinduer.og deres Jagt hund tænder af, så byræve er ikke sky mere og jeg har set den ved højlys dag.
Vi bor MEGET central  men har grønne områder tæt på.
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #6 Dato: 01 December , 2014, 22:04 »
Vi bor på amager i et villakvarter, der er dog ikke så langt til marker...
Vi har et 120 cm trådhegn inde i hækken hele vejen rundt om haven (opsat sidste år, fordi vores labrador tog på springture...), også hos os er det kun gennem havelågen der kan være adgang til haven. -og vores 2 år gamle labrador er altid med i haven, mange gange om dagen, men det har altså ikke afholdt ræven fra vores have og høns.
Jeg er helt sikker på at det ikke har været en hund, men har haft overvejet muligheden for en rovfugl, dem har der været nogen stykker af mens trækfuglene har passeret amager... Dog lå den hovedløse høne inde under et træ, så jeg er nok tilbage til den med ræven.
Før vi fik hund og indhegnet haven, så jeg ræven hver eneste morgen, når den tjekkede om jeg ikke nok havde glemt en kanin ude i løbegård eller i et åbent bur... hver morgen, på fast tid. Men den har aldrig været heldig, før nu...
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 December , 2014, 23:28 »
øv øv. hører ofte om ræve besøg i disse tider. jeg har desværre selv oplevet et meget grimt angreb af en hel flok ræve en vinter nat. forfærdeligt syn at komme ud til  :'(

efter dette har jeg nu 5 strømtråde om mine ænder. og det virker, men er jo ret kompliceret især i by. har endnu ikke fuldt sikret mine høns med strøm, som går lidt tættere på huset. men det skal der når det nye hegn bliver lavet.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 December , 2014, 09:28 »
Jeg har oplevet ræven kom i dagtimerne midt på sommeren hvor jeg lige var gået ind fra haven 5min efter var der ballade. så en by ræv er knapt så sky.
mit råd vil være at sætte el-hegn op
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.