Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Top 5 over hønseracer  (Læst 13044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Top 5 over hønseracer
« Svar #60 Dato: 24 April , 2009, 20:43 »
Jeg holder da meget af silke, især til kjoler  *d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #61 Dato: 24 April , 2009, 21:05 »
Og mig, og mig :D

1) Sussex - ligegyldigt farven: De 3farvede er absolut smukke, men det er personligheden jeg falder for ;) - og personlige = individualister, det er lige hvad de er...
2) Superhøns - still going strong
3) Orpington - også ligegyldigt farven, for det er den lidt 'åh nej, hvad nu, mine skørter bliver beskidte"-agtige personlighed jeg synes så godt om
4) Italiener - fordi det er den eneste anden race jeg har haft ;D og så er de gode æglæggere
5) Moskusænder...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #62 Dato: 24 April , 2009, 21:35 »
De skal skisme ikke tro de er noget særligt, bare fordi de tilhører en smuk, rolig, sjov, omgængelig, hårdfør, tålmodig, fantastisk dejlig rugedygtig race!  8)
Sjov vil jeg gerne gå med på. Hvis du havde skrevet særlig, særpræget, usædvanlig osv. så ja. Rolig og omgængelig, hårdfør, tålmodig, rugedygtig, alt dette kan jeg slet ikke udtale mig om. Men smuk..?

Hvis de er rolige er det i øvrigt intet under. De kan ikke flyve, så de kan alligevel ikke nå væk. Hvad er så fidusen ved at forsøge? Ikke for at sige noget grimt om hverken silkehøns, luttehøns eller en hvilken som helst af de mere klodsede/velpolstrede racer. ;)
I øvrigt har jeg forsøgt at kigge en Silkehøne eller to ind i øjnene, men uden held. Øjnene var simpelthen skjult bag en dusk af dun; alligevel kunne de tilsyneladende sagtens følge mig med hovedet. Hvordan?

Min præferance er i øvrigt:

1: Danske Landhøns
2: Norske Jærhøns
3: Skånske Blomsterhøns

Jeg tænker over at udruge et hold silkekyllinger engang. Helst de hvide. Så, når de blev store, kunne jeg slagte dem, plukke de hvide silkefjer af dem og spise det sortblå kød. Måske ville jeg også beholde en enkelt høne.
« Senest Redigeret: 26 April , 2009, 22:15 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #63 Dato: 24 April , 2009, 22:18 »

I øvrigt har jeg forsøgt at kigge en Silkehøne eller to ind i øjnene, men uden held. Øjnene var simpelthen skjult bag en dusk af dun; alligevel kunne de tilsyneladende sagtens følge mig med hovedet. Hvordan?

Ja, er det ikke utroligt, hvad de kan, de silkehøns? :-D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #64 Dato: 24 April , 2009, 22:43 »
Sjovt med denne tråd ;D ::)

Nogen har kun 3 racer med, andre har Moskusænder med, selvom det kun skulle være hønseracer, nogle har udpenselt om det er dværge eller store, nogle har skrevet yndlingsfarver og nogle har fjerkræ, som ikke er nogen racer (blandinger/hybrider)

Skægt.

« Senest Redigeret: 25 April , 2009, 21:27 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #65 Dato: 25 April , 2009, 08:10 »
Lestat: Ja, vi hønsemennesker er svære at tøjle  :D

Det er alligevel blevet en interessant og hyggelig tråd - og LIDT statistik mån der komme ud af det til sidst.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 25 April , 2009, 08:31 »
1) Jersey Kæmper
2) Brahma
3) Kochin
4) Australorps
5) Sultan

Den sidste fordi den ser lidt spøjs ud...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 25 April , 2009, 08:33 »
-Brahma .... fordi de er store flotte og godmodige.

-Cochin......samme årsag..... har bare ikk nogle (endnu)

-Orpinton.... Også dejlige rolige store høns ...med skørter.

- Jersey Kæmper .... der ville ligge højere på listen hvis det ikk var for det faktum at de ikke bliver skruk.Til gengæld den race jeg helst ville avle på såfremt jeg fandt nogle store dejlige eksemplarer...det bare lidt svært når man kun har een.

- Silkehøns....fordi jeg lægger min lid til at det ene nuser eksemplar jeg har vil udruge de æg de store tosser bare maser i stykker. Og fordi den på enhver gæst fremkalder ...Nååååååååååååårh hvor er hun kær responsen. ( Af og til "Hvad er DET ????responsen *gh*)

Ja listen kunne jo fortsætte .....men vil bare køre resten ind under betegnelsen HØNS ! De er alle kære med hver deres personlighed.

Wanda: det der med pandehåret og syn . Min mellemste datter ville ikke lade sit pandehår klippe ELLER sætte op i ca 3 år ...og hun orienterede sig også ganske fint.
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #68 Dato: 25 April , 2009, 10:01 »
Jeg tænker over at udruge et hold silkekyllinger engang. Helst de hvide. Så, når de blev store, kunne jeg slagte dem, plukke de hvide silkefjer af dem og spise det sortblå kød. Måske ville jeg også beholde en enkelt høne.

Ja, det er jo sådan vi har vores silker. De er søde og alt det der og til sidst bliver de slagtet, plukket og spist. Men pas på Magnus, for su kune jo gå hen og blive "smittet" af silke-feberen. *p
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #69 Dato: 25 April , 2009, 10:11 »
Så - nu spidser det til. Det er et utroligt spændende opløb.  :o
Stillingen er:

1. Orpington
2. Silker (delt)
2. Sussex (delt)
4. Wyandotter
5. Maran

Der kan stadig afgives stemmer...

- Hvor længe varer afstemningen Lestat? Bare sådan til almindelig orientering til forum.
Mange hilsner
Stinne

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #70 Dato: 25 April , 2009, 13:50 »
Tæller stemme 1 og stemme 5 lige meget?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #71 Dato: 25 April , 2009, 15:47 »
Yep.
Mange hilsner
Stinne

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #72 Dato: 25 April , 2009, 15:53 »
Jeg har kun denne tilføjelse.

1- 5 : alle stemmer Silker

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #73 Dato: 25 April , 2009, 21:32 »
Tja skal vi give denne afstemning 14 dage ialt - så har alle, der er interesseret vel været på nettet og stemt.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #74 Dato: 25 April , 2009, 22:43 »
Jeg har jo ikke ligefrem de vildeste erfaringer :D Men selv om jeg ville have haft orpington, så kunne jeg jo ikke sige ned til de dejlige skånske blomsterhøns! *y

Så min top 3 liste ser sådan her ud:

1) Skånske
2) Silker
3) Orpington (ene og alene pga. deres helt fantastiske udseende, og deres massefylde! :D)