Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vibens høns i biler  (Læst 872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
Vibens høns i biler
« Dato: 18 November , 2014, 21:35 »
Hej Viben
Det har ganske vist ikke noget med en eventuel epidemi at gøre, men ren nysgerrighed: Hvordan transporterer du 15 høns hele vejen gennem Europa?
Der må være en masse tilladelser, uvidende toldere osv.?

Jeg erindrer med gru, da vores gamle kat regelmæssigt skulle med til Sverige. Bedre blev det ikke, da hans afløsere, 3 stk , skulle samme vej et par gange. En kattetrio lyder Meget højt, men høns er jo mere flegmatiske. Men lang vej, mad, vand og hønselort?
« Senest Redigeret: 19 November , 2014, 15:34 Fra Finn Jensen »

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
Re: Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #1 Dato: 18 November , 2014, 22:34 »
Hej Viben
Det har ganske vist ikke noget med en eventuel epidemi at gøre, men ren nysgerrighed: Hvordan transporterer du 15 høns hele vejen gennem Europa?
Der må være en masse tilladelser, uvidende toldere osv.?

Jeg erindrer med gru, da vores gamle kat regelmæssigt skulle med til Sverige. Bedre blev det ikke, da hans afløsere, 3 stk , skulle samme vej et par gange. En kattetrio lyder Meget højt, men høns er jo mere flegmatiske. Men lang vej, mad, vand og hønselort?

Jamen hemmeligheden ligger i at de fra kyllinger er vant til at blive håndteret, jeg har dem i transportbure beregnet til hund el. kat, ikke de lukkede kasser, silkehønsene går fri bag i bilen, de alle er på spåner så det er nemt at give rene senge  ;) vand og mad får de to gange om dagen. Jeg stopper altid med at kører når det er ved at blive mørkt, for så vil de gerne have deres pinde at sidde på.
Jeg har når jeg begynder at pakke bilen til turen, 2 hunde som går i vejen og  15 høns som går og pludre løs  ::) De er så vant til transporten at jeg også har fået en kylling ud af det, jeg skulle afsted på den dag og selvfølgelig have en af mine araucana lagt sig til at ruge på 4 æg, det var meget varm herned og jeg regnede ikke med at der var noget i æggene, men kylle kom til verden i Tyskland   8)
Man skal jo huske på at i gamle dage, havde man høns med på skibsfart, fordi de er så nemme og fylder ikke meget.

Kontrol, nææææ jeg har kun oplevet at blive kontrolleret 1 gang og det var fra Spanien ind i Frankrig ved grænsen, og så er jeg blevet kontrolleret nogle gange på rastepladserne men de har aldrig skulle se papir men ellers undgår jeg områder hvor der er fjerkræsygdomme, der findes en hjemmeside hvor jeg kan se om der er noget på min rute, så er det jo hobby opdræt, to racer, så det eneste jeg skal have i orden er vaccination (ND) og at de er ringet, har fodring på, end ikke noget med årstal.
Det er jo anderledes med "rovdyr" da de jo kan have rabies og Sverige er ikke glade for at få det, samtidig kan jeg ikke kører til Sverige da mine høns er vaccineret fordi det vil de ikke have at de er, noget med skjult sygdomme, men de har (ND).

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.