Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udlån?  (Læst 3066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Udlån?
« Dato: 16 November , 2014, 12:47 »
Min yndlingshøne bliver muligvis udlånt til avl næste sæson.

Jeg er lidt i tvivl ang. foder. jeg fodrer med div. økokorn og -æglægninsfoder og mindst 2x hønseguf ugentligt + at de får Vispumin hele året ( lav dosis i sommerhalvåret). Jeg har spirebakker, bruger dem både til hønsene og os, og køber jævnligt melorm, ærter på frost, giver grønkål, salat osv...

Kan jeg overhovedet forvente en lignende menu et større sted med langt flere dyr, og er det for hysterisk at være bekymret? Og hvad med vaccine eller ej og måske lopper el. blodmider??? Jeg kender ikke de andre personligt og har ikke set forholdene.... :P Min høne er nok den i flokken, der går allermest efter friskt grønt blandt dem alle. Hun har ikke været i volliere siden kyllingtiden...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Udlån?
« Svar #1 Dato: 16 November , 2014, 13:06 »
Med alle de bekymringer du allerede nu har omkring om det nu er egentligt er godt nok. Så tror jeg ikke at det er en god ide. Alt andet lige så turde jeg ikke selv låne et dyr af  med alle de forholds regler, for tænk hvis hønen faldt ned af pinden, sikke en ballade det kunne blive.
Og det er selvom jeg selv synes at jeg holder mine dyr på forsvarligt vis og de får ordentligt foder. Og bestemt ikke er interessert i hverken sygdom, orm eller utøj.
« Senest Redigeret: 16 November , 2014, 13:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Sv: Udlån?
« Svar #2 Dato: 16 November , 2014, 13:25 »
Jeg vil, hvis nu, uanset selv med ved aflevering- uden at kende til de faktiske forhold er jeg usikker. Hun er stærk, hurtig og kernesund, så jeg er nok mest bekymret for reaktionen på bur + evt. utøj... Hendes bur her er  på 400kvm. , og hun elsker at drøøne rundt og at hvile højt oppe i træerne til middag.

Vi har jo ikke så mange høns, så alle har navne og er meget afholdte, så måske kan jeg slet ikke bidrage i avlssammenhæng, hvis det kræver udlån? Fjerkræ her er, for mig, ligeså vigtige som hundene og katten... <. Velfærd uden stress mod ønsket om flere smukke af slagsen???
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 16 November , 2014, 14:07 »
Så lad være.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 16 November , 2014, 14:27 »
Hvorfor stiller du ikke spørgsmålene til dem, som skal låne hønen, Charlotte?

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 November , 2014, 16:14 »
Jeg er vist delt imellem ønsket om flere af samme slags og et etisk problem- jeg er nysgerrig på, hvordan seriøse avlere takler problemet med opstart af nye racer/farvevarieteter af udstillingshøns? Det er vel ikke første gang, at der arbejdes på tværs af vort lille land?

www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 16 November , 2014, 18:14 »
Hvad er det for en høne det drejer sig om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Udlån?
« Svar #7 Dato: 16 November , 2014, 18:15 »
Ligefrem et etisk problem????

Hvad nu hvis hønen skulle gå hen og få det endnu bedre end hos dig? Så kan den jo ikke vende hjem igen.
« Senest Redigeret: 16 November , 2014, 18:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 November , 2014, 07:53 »
Det er min yndlingshøne Silden, det drejer sig om.

Altså hvis een af de andre har bedre forhold, kunne jeg måske finde på at give hende væk. Hvis det lille eksperiment lykkes, kunne jeg forhåbentlig få nogle rugeæg i bytte...

Hvor længe ville hun skulle gå isoleret fra min egen hane for at være sikker på manglende befrugtning fra ham? Eller spiser man bare de første æg og venter med at tage fra til rugning?
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 17 November , 2014, 07:57 »
Hun kan jo også finde på at stoppe med æggene for en periode, når hun flyttes og skal have velkomsthak i en nye flok
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 November , 2014, 09:33 »
Velkomsthak  :-X er da vist ordet, der får mig til at fravælge hele ideen... Der er 1,1 på addressen og Silden skulle så komme udefra sammen med en enkelt anden høne, så altså samlet 1.3. Det med kun 3 høner til en hane har jeg også spekuleret over. Hvis han er ligeså flittig som min egen, bliver det da hårdt for hønerne?
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 17 November , 2014, 11:19 »
Hm - nu må vi vist kalde på Lene igen ;) for uden at vide noget om det, så mener jeg, at mange har 1.3 i deres avlsstammer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #12 Dato: 17 November , 2014, 14:03 »
1,3 er meget almindeligt i en avlstamme, køre selv med det i mine stammer. Hvad race drejer det sig om?
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 November , 2014, 14:18 »
De er (ca.) Engelsk Araucana? Min høne har små tufter og ingen top, så er altså ikke korrekt ifht. standard. Vi er bare 3 familier, der synes de er pragtfulde, og vi forsøger nok at få lidt flere af samme slags.

Vores hane når bare sagtens rundt til alle hver dag- yndlinghønerne får da lige en ekstra trædning også....

Hvordan går det med fjerdragten i SÅ små stammer? Hvor længe går de så i voliere for at sikre befrugtede æg nok normalt?
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 17 November , 2014, 16:51 »
Måske også svært hvis hønen er knyttet til dig! Jeg lod engang en hoppe , som jeg var meget stærkt knyttet til - og hun til mig- indgå i en byttehandel for en unghest. Jeg vidste hun ville få det godt som avlshoppe men når jeg havde været ude og besøge hende vrinskede hun hjerteskærende efter mig når jeg gik. Kors hvor jeg fortrød. Det er svært når vi knytter os til dyrene.