Hej
Jeg tror, du skal være lidt forsigtig med at have et par små høns sammen med de store. Jeg fik som de første høns en blandet flok (store, små, fjer på benene, top osv.) De kom såmænd godt nok ud af det med hinanden, men det pinte de små, at de forskellige haner (jeg har af andre årsager måttet skifte hane nogle gange), ikke regnede med dem. De små hørte ikke med til flokken og gik gerne deres egne veje.
Høns kan blive glade (som andre dyr). Den mindste høne blev lykkelig, da jeg fik en ung, uerfaren hane, som opvartede netop hende (han var dengang bange for de store høns). Hun klistrede simpelthen op af ham. Altså hanen må ikke være for stor og tung.
Din kælehøne skal være kæledyr, men det vigtigste for hønen er at være fuldgyldigt medlem af en flok, ikke at blive kanøflet og ved passende lejligheder blive nærmest voldtaget af en alt for stor og tung hane, som ellers er ligeglad med hende.
Jeg vil råde dig til at finde en sød kælehøne af samme størrelse og gemyt som de andre høns, men selvfølgelig gerne ekstra sød og tillidsfuld. Det kan du opnå ved at udsøge dig en i et hold kyllinger. Og lad nu være med at kaste kærligheden på en hanekylling. Alt for tamme haner kan i nogle tilfælde blive et problem.