Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den vigtigste hønsesnak!  (Læst 7171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Den vigtigste hønsesnak!
« Dato: 10 November , 2014, 21:10 »
Snak med dine høns.
Til begyndere med høns pointeres det altid hvor let og ikke mindst hvor lidt det kræver i tid at have høns. Dette er måske rigtigt, men måske også forkert?
Jeg har set nogle færdige hønse huse m. Løbegård, hvor man bare kunne hælde sit organiske køkkenaffald ind. Og på hønsehusets side kunne en låge åbnes når man tog æg. Sig mig lige engang hvor travlt har vi?
Både du og hønsene vil have gavn af at snakke sammen. Fortæl dem altid når du kommer, så de ikke overraskes. Giv dem noget lækkert direkte fra hånden.
Det er faktisk sjovt at blive venner med sine høns, og skal du kontrollere for utøj eller andet, så er det en fordel at kunne stå med en rolig, tryg og afslappet høne på armen.
Samtale fremmer forståelsen ;D
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline anneke

• Bruger
Sv: Den vigtigste hønsesnak!
« Svar #1 Dato: 10 November , 2014, 21:14 »
Det er jeg helt enige i
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #2 Dato: 10 November , 2014, 21:30 »
Det er jeg enig i.
Det nemmeste er at købe æggene nede i Brugsen, og begynder man at holde høns, er det fordi, man vil noget andet og mere.
Tale med dem?
Ja, høns kan lære en ufattelig meget, blandt andet om at være låst i indbygget adfærd. Høns kan nemmere lære menneskers sprog end omvendt, og det til trods for at høns kun har 20 - 30 ord i sproget og mennesker har 25.000.
Det er fordi mennesker er fantasiløse og antropocentriske, og tror at høns tænker i frihed og kærlighed, når de i virkeligheden tænker i angst og forplantning. Menneskers tanker er så komplicerede at fortolkninger siler ned i alle observationer så ingenting ses.
Og så viser det sig at høns faktisk kan føle dybt. Ikke når en af deres kyllinger bliver ædt, eller når de bliver sårede, men der er dybder i høners forhold til deres søstre og til hanen, som ligner dybe ting, vi kender fra pattedyrlivet.
Det er selvfølgelig ikke noget i forhold til gæs. Og hvorfor ikke det? Hvorfor er gæs så kloge, når nu både høns og gæs er sociale fugle?
Og er det overhovedet rigtigt observeret?

Jeg vil godt opfordre til at alle her på siden, som jo har høns, at gå ud og kikke på dem og prøve at finde ud af, hvad "gok" betyder. Prøver at lære hønsenes sprog. Og ja, man kan godt finde ud af det, og nej, det betyder ikke det samme, men det lyder heller ikke ens.
;-)
kan vi få en gloseliste?
En genvej til forståelse, er at tage en tur omkring en børnehave, og lægge mærke til, ikke hvad børnene siger, men hvornår og i hvilke situationer, de siger noget.
Børn og høns, der finder en orm, siger nogenlunde det samme, og reagerer stort set på samme måde.

« Senest Redigeret: 10 November , 2014, 21:39 Fra Jens S »

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 November , 2014, 22:01 »
Hej Jens S
Denne stafet løb du lidt længere med end forventet  ;D
Høns er byttedyr, og visse racer og hybrider især, er nervøse. Hønsesnakkens primære formål er at varsle at jeg kommer og dernæst opbygge en tryghed i situationen.
Jeg kan høre på mine høns om de er trygge, om der er en kat som lurer ved hegnet og mange andre ting. Jeg tror at mit toneleje giver dem et varsel om hvad jeg vil.
De fleste af mine høns kan jeg kalde til mig og tage op, også uden godbidder. Denne nærhed giver hønseholdet en ny dimension som jeg kan anbefale til dem som har lyst og tid.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #4 Dato: 10 November , 2014, 22:11 »
Jeg har aldrig været så tæt på mine høns, og ønskede det heller ikke.

Men jeg kan give dig ret i at man kan kommunikere sin stemning til dem. Vi er ude for at fodre, kaste mælkebøtter ind og de lærer alle ens naturlige og rimelige handlinger at kende. De afvigende mønstre reagerer de på.  De lærer også, at man ikke vil dem noget ondt, indtil man vil, og det lærer de så ikke noget af. Mine gamle trofaste rugehøns var håndtamme, ialtfald når de gad. Hønnekerne, var slemt forvildede. Hanerne og jeg var konkurrenter.
Men jeg talte til dem, og med dem. Bad dem slappe af og holde kæft, når jeg mugede ud, og gav dem ret i af grønkålen og ormene var vældig gode.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 11 November , 2014, 06:41 »
Jeg er også enig. Høns har meget store og forskellige personligheder, og det er en fornøjelse ikke kun at kunne se forskel på sine høns, men også høre hvem der er hvem. Jeg kan altid høre når aruacanahønen Grillkylling klager sin nød, det samme når den lille hollandske dværg ikke kan komme til sin redekasse med lavendel, eller når Donna er utilfreds med manglende godbidder. ISAen Rigmor brokker sig bare generelt, og nå ja, så rapper de to andrikker også når de er både utilfredse, utrygge og glade :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 November , 2014, 13:46 »
Enig. Min hane og jeg har haft et par diskussioner om hvem der bestemmer. Når han nu en gang imellem puster sig op, sætter jeg mig på hug og med løftet pegefinger beder jeg ham venligt ,men bestemt om at huske at vi to har en aftale. Hans blik flakker et kort sekund ved erindringen og så dapper han venligt af eller viser mig et stykke lækkert græs. Det er da sjovt.

Og om det med at kende deres lyde. Når jeg kommer ud i haven hilser orperne altid med hver deres lyd -  så ved jeg at Dina er under taksen, Madam Mille i støvbadet osv. De er bare så hyggeligt. Hvis døren til hønsehuse er blæst i kommer Madam Mille løbende og fortæller mig at der er noget galt. Så jo. De har deres personligheder og særpræg. Efterhånden lærer man deres 'sprog'.

Selv min mand der fra starten mente at høns bare var nogle dumme øgler har ændret opfattelse!

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2014, 02:12 »
Jeg har ikke selv høns og forstår desværre ikke hønsisk. Derfor har jeg tit haft brug for tolkebistand, når jeg besøger venindens høns. Fx. prøvede jeg engang at berolige en høne ved at imitere hendes lyd. Det viste sig at være hendes alarmlyd, så det havde ikke den tilsigtede effekt.

Til gengæld taler og forstår jeg gåsisk næsten som en indfødt.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 November , 2014, 20:21 »
Vores Isa brown, Pippi, kommer op og pikker på ruden i havedøren med næbbet hvis der er noget der forhindrer hende i at gå til ro på sin pind, fx hvis døren er lukket til hønsehuset. Hun er så afgjort den mest rolige høne i flokken, det kan tage meget længe at slå græs, når hun ikke flytter på sig selvom græsslåmaskinen kører på fulde omdrejninger 20cm fra hende :)

Når vi muger ud i hønsehuset kommer hun også gerne forbi og kigger ned i spanden og snakker beroligende og indfølende med mig. Hun klatrer gerne op på sin pind og inspicerer arbejdet. Fra tid til anden har hun væltet spanden i nysgerrighed ved at hoppe op i den. Jeg ved endnu ikke præcist hvad jeg skal svare, men snakker almindeligt dansk til hende.

Vi håndfodrer også gerne, men i en travl hverdag bliver det ikke hver dag vi når det. De har deres foderautomat og chickenguarden sørger for at de ikke kommer ud for tidligt. Det nytter jo ikke noget i den mørke tid, at vi skal blive hjemme fra arbejde et par timer for at lukke hønsene ud og styrte hjem for at lukke igen.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 13 November , 2014, 08:27 »
Andrikker, Tanja ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub