Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Der er noget der har bidt hovedet af to af mine ænder  (Læst 9418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyben

• Passiv bruger
Der er noget der har bidt hovedet af to af mine ænder
« Dato: 06 November , 2014, 08:31 »
Jeg har i løbet af de sidste par dage mistet to ænder. Begge to har fået bidt hovedet rent af, og derefter blevet efterladt i den indhegnede gård. Den ene lå helt op af hegnet med halsen igennem hegnet.
Der er stadig en and tilbage og 5 høns i gården, som er hegnet ind, med net over og hegnet er også gravet ned hele vejen rundt. Jeg har ikke kunnet konstatere noget brud på hegnet eller at der er gravet under hegnet nogen steder.
Jeg har observeret huller i jorden inde i gården som kunne ligne rottehuller, men kan en rotte overliste en 3 kg. sachsen and og få bidt hovedet af den? Hertil skal det siges, at jeg også 2 meter udenfor hegnet har observeret et hul i jorden ca. 7-10 cm i diameter. Har tilkaldt rottefangeren.
Hvad kan det ellers være? kan det være en mår, graver den huller?

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Der er noget der har bidt hovedet af to af mine ænder
« Svar #1 Dato: 06 November , 2014, 09:45 »
det er en rotte jeg nødigt vil møde ;)

Måske du har både rotter + et mindre rovdyr har benyttet sig af rottehullet (ilder eller måske en ung slank mår?) - tror ikke mår selv graver
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline bennyben

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 November , 2014, 13:07 »
Kom til at tænke på, om en mår/ilder kan komme igennem maskerne i et hønsenet? for det er sådan noget jeg har rundt om hønsegården.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 November , 2014, 13:59 »
en mår / ilder kan komme igennem hvor det hønseæg kan. men det er tidligt på vinteren at være angrebet af dem
men der er normalt at mårdyr tager byttet med hvis de kan og spiser det gerne i skjul

Offline bennyben

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 November , 2014, 16:05 »
Ja den første havde været forsøgt medtaget, men en 3 kg and kan ikke lige komme igennem hønsenet med 5 cm åbning.
jeg må hellere have sat noget hegn med mindre masker på hele vejen rundt. Jeg har en del hegn i ½ meters højde liggende, vil en mår kunne finde ud af at klatre op over det? og ind igennem hønsenettet højere oppe?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 06 November , 2014, 16:13 »
Alle de små bæster er desværre dygtige klatrere, så de kan sagtens komme flere meter op ad et hegn.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 November , 2014, 16:31 »
Mit gæt er at du kan have haft besøg af en ilder, eller mink, som den opdrættede form hedder. Sæt en rævefælde op med anderester som madding, den kommer nok tilbage.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 November , 2014, 18:17 »
jeg fandt en del ænder sådan med hovedet bidt af da jeg havde ræve besøg. (ingen tvivl om ræv pga fodspor i sneen)

men det kan jo ikke være en ræv der er kommet ind hos dig så vil også sige mink nok er højest sandsynligt.

og ja de kan vel godt finde på at benytte rottehuller der er gravet, hvis det giver adgang til mad for dem ?

det skulle være ret nemt at fange mink i fælder, så det skal du da klart forsøge.

rotter kan trods alt ikke slå ænder ihjel. små kyllinger skulle de kunne tage, og æg. men bestemt ikke hverken høns eller ænder. de spiser højest deres mad, hvis de kan komme til det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 November , 2014, 19:45 »
I slutningen af oktober sidste år havde vi besøg af en mink, der tog og slog ihjel 17 ællinger plus andemor.. det var min skyld at det skete så det vil jeg ikke nærmere ind på, men hovedet var bidt rent af på andemor og de to ællinger, der lå på græsplænen, som den altså IKKE var sluppet afsted med
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling