I bogen "Höns" af Karin Neuschütz, Kristina Odén og Tore Hagman står der om proteinerne lysin og metionin (min oversættelse):
Får en normalstor læggehøne under 300 mg metionin mindskes ægproduktionen betydeligt. Hønen behøver ved et indtag af 120 g foder om dagen et metioninindhold i foderet på mindst 2,9 g pr. kg foder. Hvis indholdet af disse vigtige emner er for lav, bliver foderindtaget unødigt højt, eftersom hønen da må spise mere for at få tilstrækkelig mængde af emnerne. Hvis den ikke kan det, påvirkes æglægning og helbred negativt.
Der er en tabel over indholdet af protein og aminosyrerne lysin og metionin. Gælder lufttør vare i %.
Råvare Protein Lysin Metionin
Hvede 11,5 0,33 0,18
Byg 10 0,37 0,16
Havre 10,5 0,41 0,17
Ærter 23 1,7 0,22
Solsikkefrø 24 0,76 0,51
Sojamel 46 2,89 0,63
Fiskemel 70 5,06 1,98
Skummetmælkspulver 35 2,93 0,83
For mig at se, er det svært at give nok metionin. Fuldfoder og kraftfoder indeholder helt sikkert det, de skal, men mine høns gider ikke æde det. Min løsning er så blevet at blande kraftfoder i deres blødfoder, så de i hvert fald får mere, end hvis de selv skulle æde det hele.
Løsningen med at give en vis portion af "godterne" og pillefoder som frit valg duer ikke rigtig i min hønsegård; de stærkeste får det, de helst vil have, og de andre må æde det, der bliver til overs.
Her i Sverige er det forbudt at give animalske produkter til høns, undtaget er fisk, men fiskemel sælges ikke i den lokale foderstofforretning, og æggene kan få bismag, især brune æg, og visse fiskeallergikere kan ikke tåle æggene.