Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg i flere måneder.  (Læst 14133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pullemor

• Passiv bruger
Ingen æg i flere måneder.
« Dato: 02 November , 2014, 20:35 »
Hej
Her kommer så min historie så. Fik 5 stk new Hampshire høns maj måned i 2013. De begyndte så småt at lægge æg i november måned sidste år. I sommer holdt de 4 så pludselig op med at lægge æg. De var oppe på at ligge tre æg dagligt i gennemsnit.

Efter et par æggefri måneder fandt jeg ud af at de havde fået blodmider og gik i gang med den helt store rengøring. Med hermexide og standchok. Midt i alt rengørringen fik de diarré vandtynde grønkålsagtige. Samtidig med de skiftede fjer.
Gik så igang med saltsyre i vandet hvilket har fået styr på diareen. Jeg har gennemgået samtlige hønseklatter men har ikke fundet nogen tegn på orm.
Der er ufordøjet korn og græs i klatterne men ingen orm. Idag har har jeg undersøgt deres foder stand og de har tabt sig en del de sidste på måneder.

Der er ingen der hænger med hovedet eller virker syge. Alle spiser og virker friske. Mit dilemma er at jeg jo gerne snart ser der bliver lagt æg igen. Er der nogen som har forslag til hvad jeg skal gøre. Overvejer at skifte hele flokken ud da jeg føler jeg har prøvet alt efterhånden.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ingen æg i flere måneder.
« Svar #1 Dato: 02 November , 2014, 21:11 »
Der skal ikke komme ufordøjet korn og græs med ud igen.
Har de adgang til grus, så de får kråse materiale ?
Og hvad får de ellers af foder, er der nok protein i ?
Ligeledes fælde høns også i denne tid og så er der ikke energi til både æg og nye fjer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 02 November , 2014, 21:12 »
Det hjælper nok ikke at skifte flokken ud, hvis det er forholdene det er galt med, for så sker det samme bare med de høns også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pullemor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 November , 2014, 16:36 »
De får hønsekorn fra fuldkost fra plantorama og de har adgang til skaller og går frit i haven. Får grønt fra køkkenet. Tror ikke der kan optimeres mere ved kosten. Må vente og se om de begynder nu hvor fjerene er skiftet. Har virkelig gjort mig umage.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 November , 2014, 16:53 »
Hvor meget protein er der i det hønsefoder?

Det lyder som kun en kornblanding, som så skal blandes med tilskudsfoder. For ellers får de ikke protein nok, til både vedligehold OG æglægning.
« Senest Redigeret: 03 November , 2014, 17:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 November , 2014, 19:41 »
Som Lene skriver, så er grus til kråsen særdeles vigtigt.. Her har jeg oplevet, at lus kan gøre, at de ikke lægger æg... Tjek dem ved at vende bunden vejret og pust let fjerene væk under maven længst nede ved numsen. Håber du finder en løsning
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 November , 2014, 19:54 »
For øvrigt er skaller kalk til æg og knogle og grus er til kråsen, så de kan "tygge" deres foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 November , 2014, 20:01 »
Jeg går ud fra at det er hønsekorn fra Møllerens som plantorama sælger. Altså hvede, byg og majs.

Korn, majs og grønt er ikke nok for new hampshire. Især ikke da majs trækker det i forvejen lidt lave proteinindhold yderligere ned.
New hampshire er en stor kødrace som slet ikke kan finde protein nok i form af orm osv. til at supplere korn.

Hvis det er det de får, så bør de straks få hønsepiller med et højere proteinindhold. Du kan også give dem kødrester, fiskeaffald, yoghurt, ærter eller alt muligt andet med højt proteinindhold. Men det er lettere med pillerne. Du kan godt fortsætte med hønsekorn, men giv dem fri adgang til pillerne.

Høns der går frit i haven kan sagtens finde kråsemateriale. Så det er ikke problemet.

« Senest Redigeret: 03 November , 2014, 20:05 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 November , 2014, 13:25 »
Jeg er begyndt at købe *tæt på udløbsdato* hakket kød - ofte ret billigt. Svitser i rapsolie  med løg, hvidløg og gulerødder + evt. kogte bælgfrugter og fryser ned i sildebøtter. Hver aften får de spiret korn med lidt af kødblandingen,  røræg ( let at lave i microen), evt ostetern det hele blandet med vitaminer og yoghurt . De får ikke en stor portion, men det har hjulpet vældig godt på æglægningen og deres trivsel generelt - og så koster det ikke en herregård.

Jeg har også store høns ( Orpington og Australorp).

Offline Pullemor

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 November , 2014, 21:47 »
Tak for de gode råd. De får selvfølgelig æglægnings tilskudspiller i hønsekornene. Jeg vil forsøge at hæve protein indholdet. Det som er underligt er, at der er en af hønsene som hele tiden har lagt æg. Et flot æg hver 2 dag. Det skulle være mærkelig hvis der er noget galt med forholdene for alle de andre høns men ikke den ene. ?

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 November , 2014, 21:40 »
Har du lys i dit hønsehus??
På denne årstid er det en god ide med kunstigt lys der er sluttet til et tænd/sluk ur hvis man gerne vil have æg.
Hønsene spiser kun når det er lyst, og med alle de mørke timer på denne årstid, kan de ikke nå at spise nok så der er overskud til at lægge æg.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Pullemor

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 November , 2014, 20:45 »
Ja lys fra 16 til 21.
Idag havde jeg fundet en hel masse orm da jeg gravede have. Men de gad dem slet ikke. Det undre mig lidt hvis de skulle være i protein mangel.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 09 November , 2014, 21:52 »
At de ikke vil ha orm, er ikke garanti for at de ikke har proteinmangel. Hvis de ikke er vant til at få orm, så kan det godt kræve lidt overvindelse at vænne sig til noget nyt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #13 Dato: 09 November , 2014, 23:49 »
Der er noget helt galt.
Kråseflint er et godt bud. En eller anden parasit er et andet bud.
Er dit hønsehus tørt, eller render de i smat? Får de kalk nok?
Det er lidt svært at være mere præcis, men jeg tror ikke det er hønsene, den er gal med, men omgivelserne.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 November , 2014, 19:37 »
Hej
New Hampshire er dejlige og robuste høns. De tilhører de hønsetyper, de fleste, som kan klare sig uden varme. Men dette med "de kan klare sig uden varme" er blevet et mantra, og en sovepude for folk, som ikke har et ordentligt hønsehus. At høns ikke behøver varme, er absolut ikke det samme som at de kan trives i kulde og fugt. For at slippe af med for meget kondensfugt fra f.eks et uisoleret tag ventilerer mange så meget, at de giver deres høns træk, - det trives ingen høns med!
Herfra er det svært at udpege årsagen til manglende æg, men en lille tilstandsrapport på faciliteterne (og udbedring af K3' erne) ville måske være godt?
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.