Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man "mærke" på en høne at hun ikke lægger æg mere?  (Læst 9802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bente

• Gæst
Hej
Jeg faldt over dette vedr. pasning af høns:
Det er fra Bang's hjemmeside:

"Hvordan kan jeg selv mærke om mine høns stadig lægger æg?
Man vender hønen rundt, kigger bagved, der hvor ægget kommer ud (også der, de skider). Du mærker efter, der hvor “skambenene” sidder, i mellemstykket mellem kloakken og gumpen – der er to ben.
Hvis du kun kan få 1 finger imellem, lægger den ikke æg, hvis du kan få 2 ind, lægger den stadig æg, men ikke regelmæssigt. Kan du få 3 ind, lægger de æg regelmæssigt."[/i]

Kan man virkelig det? Er det nogle der har prøvet?

Vh
Bente

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man "mærke" på en høne at hun ikke lægger æg mere?
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2014, 20:14 »
Det siger måske lidt sig selv, at det har en betydning på hvor meget plads der er mellem "skambenene", for det er jo trods alt der æggene skal komme ud.

Men enten har hønsene plads eller så har de ikke plads. Det er ikke noget som kommer og går.

Man bruger det nok meget i industrien, idet dårlige hybrid æglæggere bliver sorteret fra, da de ikke er rentable.

Og man ser i standard beskrivelser på de fleste racer, at kroppen ikke skal være alt for klein og smal.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kim lund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2014, 21:00 »
Hej Bente ...
Den er god nok med hvor mange fingre der kan være mellem "skambenene" , hvis du prøver ved en skrukhøne så er der max plads til en finger, det samme gælder for de fleste høner når de fælder  og hvis du prøver ved en høne som er i æglægning så kan der være plads til 3 fingre måske endda 4 fingre afhænger lidt af racen . Jeg bruger det selv hvis jeg er i tvivl om en høne "betaler" tilbage for foder og lign :-) og også på unghønerne når det er ved at være tiden for at de starter æglægning...Kim 

Bente

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2014, 21:11 »
Takker for svar. Så blev man klogere :-) Startet med høns for 2,5 år siden, så et par af de gamle høns jeg har tilbage fra den tid skal måske tjekkes ;-)  Et andet spørgsmål som nu kommer frem i mit hoved, er: Jeg har nogle høns som bliver skruk regelmæssig. Når de engang holder med at lægge æg når de bliver gamle - vil de så blive skruk igen? Eller kan de ikke blive skruk når de ikke lægger æg?

Offline kim lund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2014, 21:30 »
Hm , kan kun svare ud fra jeg har oplevet med mine høns (  har haft høns i 45 år ) jeg har ikke oplevet at en høne blev skruk uden at den har lagt æg op til den blev skruk . Den ældste høne jeg har haft der blev skruk år efter år var 6 år den sidste gang hun blev skruk og alle gange blev der lagt æg , hun holdt dog nogle meget store pauser henover året , gjorde ikke noget hun var en rigtig "kælehøne" så hun måtte gøre lige hvad hun ville :-) Kim

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2014, 21:49 »
Men æglægning har mere end bare hønsenes anatomi at gøre. Huld og fodring har også en stor betydning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2014, 10:36 »
Lige et sidespørgsmål om skruk. Skrukker høns mere med alderen? Mine Orpingtons har ikke vis skruktegn i deres første 1 1/2 leveår. Håber da det kommer!

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2014, 11:18 »
Det var dog en fascinerende detalje med at måle skambenene, det skal prøves ved næste slagte dag - jeg prøvede de første år at gætte på hvem der lagde æg
(det virkede jo så ikke ...  ;) )
Senere gik jeg over til at slagte hele årgangen og så har jeg egentligt tænkt at sådan var det jo bare,
men det her skal da testes og det er jo nemt at se om man har ramt rigtigt for en slagtet høne i æglægning er jo fuld af æg på vej, spændende :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2014, 11:18 »
Det er vist lidt hip som hap. Jeg har i år allerede haft unghøns : Brahma, Sumatra og Maran som har skrukket og de er fra februar-marts-april.

Så det kommer nok mere an på om de er fra stammer, som skrukker eller ikke skrukker.

Og så vil jeg lige mane den fordom i jorden, som siger at høner, som er lavet på rugemaskine, de mister deres evne til at blive skrukke.
For det PASSER ikke. Jeg har lavet Jersey Kæmper siden 1998 og Brahma siden 2007 ved hjælp af rugemaskine og der har alle år været skrukker i blandt og i 2014 har der været ekstremt mange skrukker imellem dem  /d /d

Det er nok mere at avler man videre med en høne, som skrukker, så vil hendes døtre højst sandsynligt også skrukke og laver kyllinger efter høner, som ikke skrukker, så vil deres døtre nok heller ikke skrukke. (måske).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tapani

• Bruger
Det med skam bene er gammel viden. I min barndom der kørte rudt hønse opkøbere. De kom til huset be lovligt at tjekke hønsene lægger de æg og der efter de fik lov til at købe høns som ikke lægger æg (til slagt)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #10 Dato: 09 November , 2014, 23:23 »
Man kan se på høns om de lægger æg. Der er flere tegn at se efter.

1.. Som nævnt, afstanden mellem benene.
2.. Kammen og ansigtets farve, jo større og rødere jo bedre.
3.. Rygfjerene er pjuskede eller mangler. Hanen parrer de æglæggende høner hver dag, det slider, og der kan komme sår fra sporene, hvilket er et godt tegn.
4.. Adfærden. Æglæggende høns er mere aktivt fødesøgende, står højere i hierakiet og maser mere på.
5.. Høns fortæller os mennesker, at de lægger æg, de siger gok gok æg, hvilket egentlig er en advarselslyd, som de bruger til at narre fjenden med. De lægger ægget og sniger sig ud af reden, og når de er kommet langt nok væk, laver de ståhej om sig selv, for at ingen, heller ikke redeparasitter, skal vide hvor reden er. De er gode til det, og hønsereder kan være meget svære at finde, ligesom det netop derfor, også kan være svært, at se hvem der lægger hvad.
Hvis man ikke har mange høns, lærer man snart at kende hver enkelt høne, deres æg og deres småfiduser.