Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Giver store rugeæg bedre kyllinger?  (Læst 5848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Dato: 20 Oktober , 2014, 19:39 »
Hej fjerkræ forum
Tak for de mange gode indlæg og svar på mange andre spørgsmål som jeg har kunnet finde i leksikon m.m.

Men kan nogen fortælle mig om hvorvidt store rugeæg giver bedre/ stærkere kyllinger?
Jeg vil bare have store flotte og sunde dyr. Jeg er venner med mine høns :), og vælger ellers min hjemmeavl udfra "de største med det roligste temperament". Derfor betyder det mindre for mig med blot at skulle overholde en racestandard.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2014, 19:55 »
Der findes standarder på alle racers æg, mindstevægt og såvel som rugeæg, men da du blot laver havehøns og ikke racehøns, så er det lidt lige meget.
Dog kommer der en større kylling ud af store æg, men igen når det er blandings høns, så kan de jo falder ud til hvad som helst.

Jeg vil også gerne med det samme mane den fordom i jorden, som lyder på at vi som avler racehøns efter standarder er "ligeglade" med store og sunde dyr, for det passer ikke.
For1. punkt på et pointkort (hvor der kan gives højeste point) hedder faktisk :
Livskraft, type og kropsform, samt det for racen typiske. Og dette er ikke  = med små og skravlede dyr.  :)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2014, 20:37 »
Kære Lene
Jeg har meget stor respekt for dem som arbejder med de rene racer, og tak for jeres arbejde med det. Jeres arbejde og jo ofte også grundlaget for vi andre.
jeg er bekendt med de anbefalede mindstekrav til rugeæg. Bliver den store kylling fra det store æg også potentielt et større dyr? (Givet adgang til den samme kost).
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2014, 21:17 »
Det er der så delte meninger om. For nogle mener at de små kyllinger fra små æg indhenter de store kyllinger med tiden og andre mener at det helt klart er en fordel at bruge æg af rigtig størrelse og ikke mindst form også. Så derfor avler de med f.eks. kun med 2. års høner og gemmer 1. års hønerne.

Jeg bruger selv kun de æg. Som er i orden størrelsesmæssigt.

Men som du selv er inde på, så har opvæksten også meget med forhold og ikke mindst fodring at gøre ( forældredyrene og kyllinger).

Men der er også forskel om det er krydsninger, for de kan spalte ud til højre og venstre i f.eks. størrelse end racerene høns kan.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2014, 21:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2014, 21:49 »
Kyllinger fra samme race/stamme der kommer fra større æg har et bedre udgangspunkt for at vokse sig større og stærkere hvis de selvfølgelig passes godt og det ligger i deres genetik.
Til dels også derfor æg fra ældre høner er vigtige da de ofte er lidt større plus hønerne er fuldstændig udviklede og derfor ikke tager energi og vitaminer/mineraler til deres egen udvikling, men kan give det til æggene istedet for.

Dog er velformede æg som ikke er for runde, spidse eller bulelede vigtigere, plus en glat overflade som ikke må være ru eller "tør"(ikke lige beskrive sidste).
En stærk og kraftig skal uden hinden er alt for tyk og sej må også være et mål for de bedste rugeæg. Så kyllingerne nemt kommer ud uden at have brugt alt for meget energi på hinden og er trætte i den første vigtige tid. En tyk skal hjælper på at beskytte fosteret med den kommende kylling.

Så velformede æg med glat overflade.
Tyk skal uden sej hinde.
Æg fra ældre dyr.
Store æg for godt udgangspunkt.
Gener for at vokse sig store.

Det var noget at vælge ud fra og som beskrevet i en bog om udstilling. Første år tester man kun hønerne for deres værdier og kvaliteter. Andet og tredje år kan man samle rugeæg til at lave nye avlsdyr, da de her vil kunne give kyllingerne den bedste start. 
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Giver store rugeæg bedre kyllinger?
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2014, 16:02 »
Tak for svarene. Jeg vil vælge rugeæggene af de største og mest velformede fra mine 2. Års høns. - og fra dem som jeg holder mest af:-)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.