Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny herinde, og ny med egne høns  (Læst 1750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

• Bruger
Ny herinde, og ny med egne høns
« Dato: 19 Oktober , 2014, 21:41 »
Hej Alle.
Jeg har læst en del her inde, og fået meget hjælp /o

Vi har altid haft høns i familien, men ikke i vores lille familie. Vi talte om i et halv år om vi skulle have høns. Det skulle vi, vi skulle have hygge/have/klappe høns, til fornøjelse for vores datter(og mig). Så Vi byggede hønsehus, primær af genbrug(det blev flot) og lavede hønsegård. Dog er hønsene ofte i hele haven(10.000 m2) der er hegnet med et lavt hegn, for at holde hunden nogenlunde inde. Hun er en Jack Russell, og løber frit mellem hønsene, selv om der ca. en gang i ugen er en der siger til os at det kan ikke lade sig gøre. Men det kan det :D

Vi startede med to store gule Kochin på 3 mdr. og to silkehøns på omkring et år, en stor og en "sølv" farvet. Hende er vi dog i tvivl om hun er helt ren eller hvad hun er. Men sød er hun.
Den sorte har være tam fra starten, hun kommer løbende og vil gerne kløes på ryggen.

Den sorte har i løbet at sommeren ruget 2 gul/sortsømmet Orpington. Den anden høne har udruget en Sølvrandet Wynedotte.

Kønnene på de 3 kyllinger er vi stadig lidt i tvivl om. Dog er vi ved at tro at Orpington'erne er kokke, de er 16 uger nu. Vi har lige taget dem fra de andre, da de andre ikke kom til maden, og blev tromlet. Vi slagter snart de to, om det er kokke eller høner. De er for voldsomme til resten af vores flok. Det har altid været meningen at kokkene skal slagtes.

Vi er i tvivl om dem generelt. De er kæmpe stor, har ikke fjer på benene(det kan vel nå at komme) og hvilket køn de er. Måske nogle kan hjælpe?

Derud over er vi meget i tvivl i forhold til den smukke Elvira. Hun er lige så smuk som dagen er lang, hun har en skøn personlighed, men er hun hel eller halt silkehøne?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny herinde, og ny med egne høns
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2014, 21:48 »
Orpingtoner skal slet ikke have fjer på benene. Din lille Elvira har jo slet ikke silkefjer, og da det er dominant arveligt er hun nok kun kvart silkehøne. Hun har jo toppen og ser ud til at have mørk hud (hovedet er meget mørkt) så der er helt sikkert silke i hende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2014, 21:50 »
Orpingtoner skal ikke ha fjer på benene ;) Den på billedet vil jeg mene er en hane, da den har tydelige hagelapper mm.

Det er bestemt ikke en ren silkehøne du har. Den har jo slet ikke silkefjer bl.a. Men køn er hun :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2014, 08:01 »
Tak for jeres svar.

Nej Elvira her nemlig ikke den "fjer"dragt som den anden silkehøne. Men hun har dusken og den blå hud. Uanset, så er hun smuk og meget sød. Er det rigtig at sige hun er sølv farvet? Tror jeg vil tage fat i den avler jeg har hende fra, og fortælle ham at hun ikke er ren silke. Ved han har mange kyllinger lige nu, så måske der kan være noget kompensation.

Sjov med Orpington, det har jeg ellers læst mange steder /d. Det er også deres røde pludder der gør vi tænker Haner. Plus de er så kæmpe store.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2014, 13:24 »
Hverken Wyandotter eller Orpington skal have fjer på benene så en stor fejl hvis de har. Prøv med et billede af de to andre dyr tættere på så kan de nok også kønsbestemmes af folk herinde.

Elvira ligner en typisk Silkeblanding og siden hun har beholdt de mørke hoveddele kunne det tyde på hendes far var Silken og moderen en anden race.
Må lige rette dig Henriette silkebefjering er et vigende gen overfor normal fjerstruktur. Så hun passer fint med et typisk førstegangskryds i udseende, men kan også være anden eller tredje eller længere ude alt efter hvad man gemmer.
Hendes farve kaldes blå eller blå randtegnet.

Dine træhøns er fine hvor har du fundet dem om man må spørge? Ligner dem man bruger i klubber til PR, vise hvor hvilken race er på udstillingerne eller sådan noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2014, 15:36 »
Sorry Frank. Troede ellers det var dominerende.... Men det har du helt sikkert mere styr på end jeg har. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2014, 15:40 »
Nej så skulle vi over i nogle andre fjerstrukturer, men man lærer så længe man lever eller forhåbentligt ;)
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Karina Bundgaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2014, 17:00 »
meget smuk er den på det første billede da... jeg ville ikke slagte den men sælge eller beholde den....
 /o
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2014, 20:05 »
Tak for alle svarene.

Wyandotte vidste jeg godt, har bare ben. Men jeg kan ikke stå for dem, de er så smukke. Da hønsene er en del af et lille pædagogiske sanse udviklingsprojekt, er det godt at have lidt forskellig. Jeg har et par billeder her af den, den er kun 12 uger gammel.

De to Orpington er næsten ens, den ene har blot ikke så meget hale endnu, så tror de er samme køn. Jeg har ikke et biled af nr. 2. Hvorfor slagte. De skal ikke beholdes, da vi ikke skal have en hane. De er rigtig smukke og underholdende, men jeg er også af den overbevisning, at de helt sikkert smager godt, og vi vil heller spise et dyr, vi ved har haft det godt, en en kylling fra køledisken vi kunne kender gennem plastikken. Jeg tror ikke det er muligt at sælge dem, nå jeg ser hvor mange der prøver at sælge.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2014, 20:11 »
Hvorfor slagte. De skal ikke beholdes, da vi ikke skal have en hane. De er rigtig smukke og underholdende, men jeg er også af den overbevisning, at de helt sikkert smager godt, og vi vil heller spise et dyr, vi ved har haft det godt, en en kylling fra køledisken vi kunne kender gennem plastikken. Jeg tror ikke det er muligt at sælge dem, nå jeg ser hvor mange der prøver at sælge.

Det har nemlig en vis værdi og "lave" sin egen mad, og jeg tror du har helt ret i at de sikkert smager godt  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2014, 21:13 »
Wyandotten er også en fin hanekylling så du har kønsbestemt de viste helt rigtigt. De kan sagtens komme til at smage rigtig godt.

Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2014, 19:41 »
Tak. Ja men så må de alle i gryden. Så må vi jo bare prøve igen :D Det er så hyggelig med kyllinger.

Er der nogle af jer, der vil prøve at forklare hvad det er i ser, der gør i mener det er haner, sådan jeg kan lærere noget mere  ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2014, 19:49 »
For mig (som ikke er så erfaren endnu) ligger det meget i hvor udviklet hoveddelene er. Efter min første sæson med avl, kan jeg se at høner næsten ikke udvikler hagelapper i hvert fald de første 4-5 mdr, mens hanerne får det efter et par måneder. Hanerne er også tidligere røde i kammen + de får spidse nakkefjer og begynder at få saddelfjer.

Det er nemmest at se hvis man har både høner og haner. Så ser man tydeligt forskellen, selvom enkelte haner godt kan være lidt langsomt udviklede.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 Oktober , 2014, 09:00 »

Dine træhøns er fine hvor har du fundet dem om man må spørge? Ligner dem man bruger i klubber til PR, vise hvor hvilken race er på udstillingerne eller sådan noget.

Frank jeg kom i tanke om jeg ikke fik svarret dig. Men jeg ved ikke hvor de kommer fra(jeg kan spørge) de stod inde i vores hønsehus en dag, da vi var ved at bygge det :) Jeg ved vem der kom med dem, så jeg skal høre ham. De er sjove, og har givet anledning til meget sjov, og mange tilskuer til vores hønsegård. Vi satte dem ind inden vi fik hønsene. Den ene er dog gået lidt i stykker, den mangler sin find til at stikke i jorden.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #14 Dato: 22 Oktober , 2014, 10:54 »
De er i hvert fald fine.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen