Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning  (Læst 2204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanrath

• Passiv bruger
Fældning
« Dato: 16 Oktober , 2014, 19:06 »
Hej
Vil lige høre om hvor længe hønsene  fælder her om efteråret og om æglægningen først starter til foråret igen ?
Hilsen Birthe Hanrath

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Fældning
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2014, 20:41 »
Det er lidt forskelligt, hvor lang tid det tager, før de nye fjerdragter er helt på og fine, men en god måneds tid plejer det at tage for mine, og de starter så så småt op med æglægning igen sidst januar eller først i februar.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hanrath

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2014, 20:49 »
Mange tak for svar så er der håb forude både med fjer og æg  ;)

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2014, 19:03 »
Mine høns har været bare på ryggen, numsen, maven og på siderne af kammen i meget lang tid. Er det nårmalt fældning?

Offline anneke

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2014, 00:23 »
Hvilken race er det? Hvis det er en af hybriderne så er det meget normalt. De glemmer nemlig at fælde fordi de er avlede efter mange æg. Fjerene bliver slidt alligevel og så ser de sådan ud.
Hvis det er racehøns du har ville jeg kontrollere om de har lus eller andre skadedyr. Jeg tænder heller ikke for suppleringslys inden de alle sammen er i fældning for at undgå at der er nogle som glemmer at skifte fjer. Hvis de gør det på det rette tidspunkt kan de holde i flere år.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2014, 08:40 »
Hvilken race er det? Hvis det er en af hybriderne så er det meget normalt. De glemmer nemlig at fælde fordi de er avlede efter mange æg. Fjerene bliver slidt alligevel og så ser de sådan ud.
Hvis det er racehøns du har ville jeg kontrollere om de har lus eller andre skadedyr. Jeg tænder heller ikke for suppleringslys inden de alle sammen er i fældning for at undgå at der er nogle som glemmer at skifte fjer. Hvis de gør det på det rette tidspunkt kan de holde i flere år.det er store gule orpington. Jeg kan ikke se utøj

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2014, 11:59 »
Hybriderne fælder og sætter fjer akkurat som racehøns gør. Hybriderne er langsomme fældere, og taber derfor ikke hele frakken på en gang, men fælder over en længere periode, og deres æggestop i forbindelse med fældning er derfor ofte kort. Når man har hybrider, som ser sølle og pillede ud, er det oftest fordi de går på for lidt plads og derfor piller hinanden af kedsomhed og frustration

....for lidt plads får også racehøns til at pille fjer af hinanden, og det ved jeg så ikke, om kan være en mulighed hos dig? ellers er det ikke normalt, at høns bliver ved med at mangle fjer på kroppen i længere tid end højst et år (næste fældeperiode).

Nogle høns sætter fjer ...i hvert fald på bagdelen, halsen og hovedet...hele året. Jeg fik to plukkede maraner til min flok sidste sommer - de begyndte at sætte nye fjer straks de kom væk fra deres plageånder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Hanrath

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2014, 12:16 »
Mine  høns er så småt begyndt at få dragt på igen efter jeg er begyndt og give dem levertran og vitaminer 1 gang i ugen , og de får lov og bruge haven om eftermiddagen så de har ikke for lidt plads her  ;)

Offline Karina Bundgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2014, 17:06 »
mine høns ser super flotte ud, de er ikke i fældning endnu... så håber da at det er normalt at de ikke skifter fjerdragt...
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2014, 18:11 »
mine høns ser super flotte ud, de er ikke i fældning endnu... så håber da at det er normalt at de ikke skifter fjerdragt...

Alle høns skifter fjer. Unge høns fra i år skifter først fjerdragt næste år. Den første fældning afhænger af hvornår på året, kyllingen er klækket og ikke af årstiden. De kloge siger, at høns fælder første gang ca. et år efter, de er blevet kønsmodne - de efterfølgende fældeperioder vil så hyppigst ligge i efteråret.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2014, 18:13 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Hanrath

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2014, 18:18 »
Det passer også fint med mine høns og deres fældning , de er nu også ved at få dragt på igen , bare træls de stopper æglægningen  :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 20 Oktober , 2014, 18:40 »
bare træls de stopper æglægningen  :)

Tja - det ved jeg nu ikke - det er en af charmerne ved at have levende væsener til at bidrage med dejlige æg til os. Alle skal have lov til at holde en pause.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Hanrath

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Oktober , 2014, 18:47 »
ja det var nu heller ikke for at brokke mig men det er nu dejligt med egne æg smager nu bedre  ;)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 20 Oktober , 2014, 19:01 »
Jeg har en besynderlig høne. Hun er en rigtig dårlig æglægger - små æg og sjældent. Men nu hvor hun fælder er der æg næsten hver dag - man undres!

Offline Hanrath

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 Oktober , 2014, 19:10 »
Ja jeg tror også lige så forskellige vi er  lige så forskellige er høns /dyr  :D