Tusind tak for dit svar Frank
Du kan tro jeg er faldet for Felegyhazeren og har de seneste dage haft travlt med, at lave det gamle hønsehus (legehus) om til et hjem for duerne.
Planen er at de må bo heri vinteren over og når de har fået deres første kuld, så åbnes der op til det naturlige liv i friheden.
Jeg er utrolig glad for du siger, at det er en rolig og tillidsfuld due - og jeg tror også det var deres umiddelbare rolige sind, sammenlagt med deres smukke ydre der gjorde, at de fangede min opmærksomhed med det samme.
Havde ellers aldrig tænkt eller overvejet duer - men efter at have læst side op og side ned her på forum mm, så er det min klare fornemmelse at jeg ikke kommer til at fortryde alt det jeg har sat i værk nu
.
Det er et hold duer på i alt 5 stk - en voksen hun og 4 store unger som jeg er "faldet" over hos en som tager dyr ind og sælger videre. Der er 3 røde, en gul og en blå. Det passer jo hverken i farve eller antal mht til dannelse af par - og jeg ved jo heller ikke endnu, hvordan kønsfordelingen er.
Men uanset hvad, så er det vel problematisk at have flere farver gående sammen?
Hvis jeg ender ud med, at ville beholde alle 3 farver - kræver det så ikke 3 dueslag eller?
Jeg ved ikke hvor duerne egentlig stammer fra, men jeg lod mærke til at de havde ringe på. Hvor meget kan disse ringe fortælle mig?
Dejlig info du giver omkring foderet
- Nu har jeg jo høns og fodre med hvede/byg/æglægningsfoder/vispumin mineraler/vitaminer - lidt solsikker og alt godt fra køkkenet. Kan læse at nogle fodre deres duer med det samme som til deres høns.
Hvad anbefaler du, at jeg vælger til Felegyhazer?
Jeg har en pose fuglefrø beregnet til kanariefugle stående, som jeg havde tænkt jeg kunne bruge som "tillidsvækkende hygge", når jeg sidder i deres hus og bruger tid sammen med dem....er det egnet? Og kan du anbefale noget, som er en "sikker vinder" i form af lækkerier?
Jeg glæder mig helt enormt til at få dem hjem - de er reserveret