Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler æg  (Læst 4726 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frimester

• Bruger
Mangler æg
« Dato: 01 Oktober , 2014, 08:10 »
Hej, jeg har fået 2 NH for 3 1/2 uger siden, de er ca 2 år gamle. Giver var ikke sikker på hvor mange æg de lagde. Jeg har ingen æg fået endnu - dog er den ene begyndt at fælde. Jeg fik også en kylling der nu er 23 uger gammel - ligeledes ingen æg. Er der nogen der har et godt råd, er det hovedet på de gamle?
De er blevet sat sammen med 3 Bovan Browns som lægger på livet løs.

M.v.h. Claus

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mangler æg
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2014, 09:02 »
Hvis de er begyndt at fælde, så begynder de først igen, når fældningen er overstået. 2 år er jo ikke nogen ung høne, så du kan meget vel risikere at de holder pause indtil februar hvor det begynder at blive lysere igen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline frimester

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2014, 09:24 »
Den ene fælder, den anden gør ikke, så burde den der ikke fælder ikke lægge æg en måned efter at den er flyttet?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2014, 09:45 »
To år er ingen alder for en NH eller andre racehøns - der er adskillige gode år med æg tilbage i dem, men flytning og årstiden er helt sikkert årsagen til de manglende æg.

Nogle høner skal bruge mere end en måned til at tilpasse sig et nyt hjem, inden de lægger æg - andre behøver kortere tid.

Når man fælder lægger man meget sjældent æg, og æggestoppet kan godt ske, inden du opdager, at hønen taber sine fjer - for på det tidspunkt er den energikrævende proces med at producere nye fjer allerede begyndt.

Du kan ikke sammenligne 'æggeviljen' på Isa'er og racehøns, og som Finn skriver, så kan du meget vel risikere, at dine NH først genoptager æglægningen først i det nye år. Sådan er det meget ofte her i min hønsegård.

Din hønnike på 23 uger begynder temmelig sikkert at lægge æg inden for en måneds tid
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline EEJ

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2014, 15:06 »
Mine Sussex er stoppet med at lægge æg, men min 3,5 årig Grünlægger lægger stadig.
Synes ikke der er de storefjerbunker.
Måske fordi der er kyllinger og nye høns i gården?

Eva

Offline frimester

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2014, 20:21 »
Ok, tak for input. Vi overvejer lidt endnu hvad der skal ske.

Offline Karina Bundgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2014, 10:29 »
hej
jeg har købt høns over flere omgange... når jeg får nye er de isoleret fra de andre i et voliere i 2-4 uger inden de sættes ind til de andre... og indtil nu er det gået over alle forventninger... men det mest underlige er at nogle af dem er æglæggende inden jeg får dem, men lægger ikke æg før jeg sætter dem ind til de andre... de vil bare ikke lægge æg andre steder end i hønsegården... (redekasserne)
det passer med dagen efter jeg har sat dem ind til de andre så er der æg...
og jeg er så heldig at den fremgangs måde med at holde dem skilt indtil 2-4 uger efter ankomst til mit hjem... så kan de høre hinanden kagle og ingen sure miner eller hakken på nye....
dvs. 1 af mine danske landhøns er en sur dame... hun hakker på alle hun kan komme afsted med, det er træls... men det går nu ok...
så tror bare du skal sige at det er ok. hvis der ikke kommer æg før efter vinteren og det bliver lysere....
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....